Gå til innhold

Kremen av norsk ungdom!

Anbefalte innlegg

Det er ikke meningsløst å behandle folk mest mulig likt.

Det er ikke meningsløst å kreve at arbeidsløse nordmenn skal ta "kurs" hvis man krever at arbeidsløse innvandrere skal gjøre det.

==

Det som er totalt meningsløst er å gruppere "innvandrere" sammen (det må da være den mest heterogene gruppen som eksisterer) og tro at man kan si noe "samlende" om dem. Individene i denne gruppen er langt mer variert enn noen annen.

Med vennlig hilsen

eh - forstod jeg deg riktig nå - hvis det skal bli krav til at innvandrere tar norsk-kurs, så skulle det vært krav om at nordmenn også tok kurs. Hæ? Du mener ikke det?

Hele poenget er jo at innvandrerne skal integreres så bra som mulig. Og det er jo kun positivt for alle parter om de får tatt norskkurs, eller hva?

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Grip

11

• svinssvans

11

• Goliath

9

Mest aktive i denne tråden

Dette minner meg om Frps påstander om hvor ille de eldre har det.

En undersøkelse (blant de eldre) ga eldrehjemmene 5,5 ut av 6 mulige.

===

Det ER problemer relatert til innvandring, og de går hovedsakelig på folk som vil lage en "oss" og "dem" problematikk. Så lenge disse folkene (bl.a. Frp) insisterer på å splitte mennesker på denne måten, vil det selvsagt gi problemer.

Med vennlig hilsen

Så du mener ikke at det er noen grunn til å se på hvorfor innvandrere er så representert i kriminelle saker? Det er ingen grunn til å prøve å gjøre noe med det?

Til syvende og sist er jo vi alle rasister i dine øyne uansett...

eh - forstod jeg deg riktig nå - hvis det skal bli krav til at innvandrere tar norsk-kurs, så skulle det vært krav om at nordmenn også tok kurs. Hæ? Du mener ikke det?

Hele poenget er jo at innvandrerne skal integreres så bra som mulig. Og det er jo kun positivt for alle parter om de får tatt norskkurs, eller hva?

Hei,

Selvsagt er det positivt med norskkurs.

Poenget var mer at hvis vi krevde "aktiv utdanning" for å få goder ("høyere sosialhjelp"), så burde slikt være likt for alle.

Så en nordmann (som er god i norsk) kunne da ta selvsagt ta et annet kurs. Da blir det "tvang" enten for alle eller ingen.

De fleste innvandrere snakker for øvrig utmerket norsk (ca 50% av innvandrere er faktisk norske statsborgere (og er født her)).

===

Det sier seg jo selv at man ikke kan definere opp en klasse mennesker, som får spesial-behandling (positiv eller negativ) for å få dem integrert. De *kan* jo ikke integreres så lenge de behandles forskjellig - da ER de jo ikke "like".

Med vennlig hilsen

Så du mener ikke at det er noen grunn til å se på hvorfor innvandrere er så representert i kriminelle saker? Det er ingen grunn til å prøve å gjøre noe med det?

Til syvende og sist er jo vi alle rasister i dine øyne uansett...

Hei,

Hvor har jeg anklaget deg for rasisme, Anki?

===

Hvis du vil ha "integrasjon" så må man begripeligvis slutte med "oss" og "dem" holdningen hvor "oss" = "nordmenn", og "dem" = "innvandrere".

Istedet bør man gruppere etter *handling* (altså, hvem som er kriminelle), og gjøre noe med **årsakene** til kriminaliteten.

Med vennlig hilsen

Hei,

===

Hvis du vil ha "integrasjon" så må man begripeligvis slutte med "oss" og "dem" holdningen hvor "oss" = "nordmenn", og "dem" = "innvandrere".

Istedet bør man gruppere etter *handling* (altså, hvem som er kriminelle), og gjøre noe med **årsakene** til kriminaliteten.

Med vennlig hilsen

Er du sosionom, Sør?

Hei,

===

Med vennlig hilsen

Når fremmedkulturelle får opphold her i landet, kommer de vanligvis uten den minste kunnskap om Norge, norsk kultur, norsk språk etc. Det er klart det er "oss" og "dem".

Det viktige er å gjøre denne perioden så kort som mulig, slik at de kan bli "gavns menneskje" og bli en del av "oss".

En somalier som har vært her noen måneder, er ikke en av "oss", sør. Han er en av oss i den store sammenheng, men ikke som nordmann. Jeg er heller ikke "en av dem" hvis jeg drar til Somalia.

Hvis vi har som ønske at han skal bli "en av oss", må vi gjøre noe med det, og gi han muligheten til det.

I dag er faren stor for at han ender opp i en ghetto, aldri lærer skikkelig norsk og aldri får seg vanlig arbeid. Da er en kriminell løpebane meget nær.

Annonse

*ler meg skakk*

Det forekommer deg ikke at jeg faktisk har "ganske god" kjennskap til "innvandrere"?

Med all sannsynlighet, langt bedre enn din.

Med vennlig hilsen

Så "hyggelig" du er mot de som har andre erfaringer enn deg selv da Sør.

Overhode ikke nedlatende eller sarkastisk....

Tipper du får mange meningsfeller ved å oppføre deg slik mot folk som har opplevd de negative sidene ved innvandring, og ikke minst at du derved bidrar sterkt til å redusere "hverdagsrasismen" som du jo er så opptatt av....

Problemet med sørs argumentasjon er at den ekskluderer enhver mulighet til å sette i verk tiltak for å bedre situasjonen for innvandrere.

Alle krimininelle handlinger utføres av enkeltpersoner, og selv om 99% av f.eks. asylsøkerne begikk kriminelle handlinger, ville sør aldri diskutere det fordi det var en eneste som ikke var kriminell. En slik tilnærming umuliggjør ethvert tiltak for å bedre forholdene.

Så galt er det likevel ikke; Som sør påpeker utgjør innvandrerne en ganske liten gruppe i landet, sterkt økende riktignok, men fortsatt marginal.

Til tross for dette begår de 27% av drapene i Norge, og over halvparten av voldtekter og voldtektsforsøk.

Videre; I de største sakene som gjelder innførsel av narkotika hittil i år (heroin og amfetamin), er et tyvetall personer siktet. Én av disse er norsk. Resten er utenlandske borgere (etniske albanere, kurdere, bosniere og litauere).

Hvis man ikke snart ser at dette er out of hand, vil det utvikle seg i en retning som vil bli meget ugunstig, spesielt for innvandrerne.

Svært godt innlegg Grip - kort, konsist og direkte "to the point".

Hei,

Selvsagt er det positivt med norskkurs.

Poenget var mer at hvis vi krevde "aktiv utdanning" for å få goder ("høyere sosialhjelp"), så burde slikt være likt for alle.

Så en nordmann (som er god i norsk) kunne da ta selvsagt ta et annet kurs. Da blir det "tvang" enten for alle eller ingen.

De fleste innvandrere snakker for øvrig utmerket norsk (ca 50% av innvandrere er faktisk norske statsborgere (og er født her)).

===

Det sier seg jo selv at man ikke kan definere opp en klasse mennesker, som får spesial-behandling (positiv eller negativ) for å få dem integrert. De *kan* jo ikke integreres så lenge de behandles forskjellig - da ER de jo ikke "like".

Med vennlig hilsen

Hvis du virkelig mener dette så fanatisk som du fremstiller det her vedrørende dine krav til "likebehandling", så lurer jeg for alvor hvor det har blitt av virklighetsoppfatningen din?

Tror du VIRKELIG at noe slikt er gjennomførbart, og at nordmenn ville akseptert at de måtte ta kurs i ett eller annet fordi vi krever at innvandrere skal ta norskkurs...???

Og du ønsker å bekjempe "hverdagsrasismen" sa du....?

Tror du begunner å miste grepet (og begrepet) om den verden du lever i og de mennesker som befinner seg der jeg Sør.

Hei,

Som jeg påpekte før i tråden, fritar selvsagt intet av dette individet som trakasserer.

Men når Frp bevisst gjør alt de kan for å nøre opp om brune holdninger, så er det klart at de er delaktig og derfor også ansvarlige.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ditt eget bidrag til å nøre opp om hverdagsrasismen godt på vei kan måle seg mot en hver Frp politiker....

Hei,

===

Med vennlig hilsen

Jo, men hvis årsaken eventuelt er vonde minner fra landet de kommer fra - krig osv... Bør de ikke da få hjelp sånn at de klarer seg i et "normalt" samfunn?

Du har ikke anklaget meg for rasisme, Sør, men det virker veldig ofte som om du ser på folk som har mange av de samme meningene som meg som rasister, noe jeg langt fra er.

Det er nesten så jeg vegrer meg for å diskutere rasisme på DOL pga at jeg føler at du hele tida finner feil ved hva man sier uansett.

Problemet med sørs argumentasjon er at den ekskluderer enhver mulighet til å sette i verk tiltak for å bedre situasjonen for innvandrere.

Alle krimininelle handlinger utføres av enkeltpersoner, og selv om 99% av f.eks. asylsøkerne begikk kriminelle handlinger, ville sør aldri diskutere det fordi det var en eneste som ikke var kriminell. En slik tilnærming umuliggjør ethvert tiltak for å bedre forholdene.

Så galt er det likevel ikke; Som sør påpeker utgjør innvandrerne en ganske liten gruppe i landet, sterkt økende riktignok, men fortsatt marginal.

Til tross for dette begår de 27% av drapene i Norge, og over halvparten av voldtekter og voldtektsforsøk.

Videre; I de største sakene som gjelder innførsel av narkotika hittil i år (heroin og amfetamin), er et tyvetall personer siktet. Én av disse er norsk. Resten er utenlandske borgere (etniske albanere, kurdere, bosniere og litauere).

Hvis man ikke snart ser at dette er out of hand, vil det utvikle seg i en retning som vil bli meget ugunstig, spesielt for innvandrerne.

Slutter meg til det du skriver her.

Når fremmedkulturelle får opphold her i landet, kommer de vanligvis uten den minste kunnskap om Norge, norsk kultur, norsk språk etc. Det er klart det er "oss" og "dem".

Det viktige er å gjøre denne perioden så kort som mulig, slik at de kan bli "gavns menneskje" og bli en del av "oss".

En somalier som har vært her noen måneder, er ikke en av "oss", sør. Han er en av oss i den store sammenheng, men ikke som nordmann. Jeg er heller ikke "en av dem" hvis jeg drar til Somalia.

Hvis vi har som ønske at han skal bli "en av oss", må vi gjøre noe med det, og gi han muligheten til det.

I dag er faren stor for at han ender opp i en ghetto, aldri lærer skikkelig norsk og aldri får seg vanlig arbeid. Da er en kriminell løpebane meget nær.

Nå har det plutselig blitt "fremmedkulturelle". Før var det "innvandrere"....

Skal vi ta "dem" ut av jobb for å kreve at de lærer seg bedre norsk?

Skal de ikke på norsk-kurs før etter 7 års opphold i Norge (når de kan søke statsborgerskap)?

Med vennlig hilsen

Annonse

Jo, men hvis årsaken eventuelt er vonde minner fra landet de kommer fra - krig osv... Bør de ikke da få hjelp sånn at de klarer seg i et "normalt" samfunn?

Du har ikke anklaget meg for rasisme, Sør, men det virker veldig ofte som om du ser på folk som har mange av de samme meningene som meg som rasister, noe jeg langt fra er.

Det er nesten så jeg vegrer meg for å diskutere rasisme på DOL pga at jeg føler at du hele tida finner feil ved hva man sier uansett.

Hei,

Jeg har engentlig et meget ukomplisert utgangspunkt: man skal behandle mennesker som individer. En krimiell er en kriminell uavhengig av etnisk opprinnelse.

En arbeidsledig person skal man sette de samme kravene til (så kan man diskutere hvilke krav det skal være) uavhengig av etnisk opprinnelse. Jeg vet om drøssevis av "etniske nordmenn" som knapt kan stave, og som virkelig burde vært sendt på norsk-kurs. Omvendt - det store flertall av "utlendinger" jeg kjenner snakker helt forståelig norsk.

Poenget er at vi må gå videre fra "oss" (nordmenn) og "dem" (utlendinger, innvandrere, osv) til å kreve/forvente av folk basert på individ, og ikke "etnisk tilhørighet".

Det er for øvrig svært sjeldent jeg anklager folk for rasisme på DOL. Det dreier seg om kanskje maks 5 stykker.

Med vennlig hilsen

Hvis du virkelig mener dette så fanatisk som du fremstiller det her vedrørende dine krav til "likebehandling", så lurer jeg for alvor hvor det har blitt av virklighetsoppfatningen din?

Tror du VIRKELIG at noe slikt er gjennomførbart, og at nordmenn ville akseptert at de måtte ta kurs i ett eller annet fordi vi krever at innvandrere skal ta norskkurs...???

Og du ønsker å bekjempe "hverdagsrasismen" sa du....?

Tror du begunner å miste grepet (og begrepet) om den verden du lever i og de mennesker som befinner seg der jeg Sør.

Nei, det er selvsagt mye lettere å avkreve enn andre enn å akseptere det samme for en selv.

Helst skulle vi selvsagt kreve at "de jobbet gratis", ikke sant?

Nei, det er selvsagt mye lettere å avkreve enn andre enn å akseptere det samme for en selv.

Helst skulle vi selvsagt kreve at "de jobbet gratis", ikke sant?

Med en slik evne eller motvilje til å forstå hva jeg faktisk skriver, så tror jeg ikke jeg skal legge for mye arbeid ned i å mate det inn med teskje for deg, men....

Nordmenn møtes med krav fra det øyeblikket vi begynner på skolen, og ett av dem er at vi lærer oss norsk + ett fremmedspråk.

At innvandrere som ønsker å få oppholdstillatelse og etterhvert norsk statsborgerskap skal lære seg norsk er en selvfølge for de aller fleste nordmenn.

At det skal medføre at det stilles nye krav til nordmenn er for de aller fleste nordmenn fullstendig uforståelig, og et slikt krav vil medføre økt hverdagsrasisme.

Hvis du ikke klarer å forstå det, da har du ikke mye å bidra med når det gjelder å bekjempe hverdagsrasismen....for da mangler du noe helt vesentlig når det gjelder å forstå hvordan nordmenn faktisk tenker og reagerer.

Med en slik evne eller motvilje til å forstå hva jeg faktisk skriver, så tror jeg ikke jeg skal legge for mye arbeid ned i å mate det inn med teskje for deg, men....

Nordmenn møtes med krav fra det øyeblikket vi begynner på skolen, og ett av dem er at vi lærer oss norsk + ett fremmedspråk.

At innvandrere som ønsker å få oppholdstillatelse og etterhvert norsk statsborgerskap skal lære seg norsk er en selvfølge for de aller fleste nordmenn.

At det skal medføre at det stilles nye krav til nordmenn er for de aller fleste nordmenn fullstendig uforståelig, og et slikt krav vil medføre økt hverdagsrasisme.

Hvis du ikke klarer å forstå det, da har du ikke mye å bidra med når det gjelder å bekjempe hverdagsrasismen....for da mangler du noe helt vesentlig når det gjelder å forstå hvordan nordmenn faktisk tenker og reagerer.

Spar oss din ansvarsfraskrivelse.

Du skriver: "Nordmenn møtes med krav fra det øyeblikket vi begynner på skolen, og ett av dem er at vi lærer oss norsk + ett fremmedspråk."

Ja. Hvor mange er det ikke som overhodet ikke snakker engelsk?

Og hva *gjør* vi med de som ikke skriver ordentlig norsk (som voksne) engang.

Ingenting!

Selvsagt tror du det. Vi er vant med ansvarsfraskiving fra deg.

Og hvor har jeg fraskrevet meg noe ansvar i det jeg skrev her?

Dette gikk på deg og Frp politikere - og jeg er ingen av delene.

Derimot er det du som driver en total ansvarsfraskrivelse for de konsekvenser dine meninger og påstander har - og du er ikke en gang mann (eller guttunge) nok til å stå for det du sier og gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...