Gå til innhold

sukker i urinen


Gjest dyster

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Symptomer på diabetes er:

Sterk tørste, hyppig vannlatning, slapphet, nedstemthet, liten matlyst. Personlig følte jeg meg ekstra dårlig etter inntak av mat med carbohydrater da jeg fikk diabetes.

Det med sukker i urinen overlater jeg til en lege.

Forresten er det et eget forum for diabetes her på DOL. Der kan du få svar av en indremedisiner/diabetesspesialist

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Vi snakker om en "nyreterskel" for sukker i urinen. Det vil si at når blodsukkeret kommer over et visst nivå, så "renner det over" ut i urinen.

Denne nyreterskelen kan variere fra person til person og også fra tid til tid. Det er blant annet vanlig at terskelen blir senket under svangerskap.

Det er derfor mulig å ha sukker i urinen uten å ha sukkersyke. Men det er også mulig å ha sukkersyke uten å ha sukker i urinen. Diagnosen sukkersyke stilles ved hjelp av blodprøver.

Ellers svarer Windsong godt på symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om en "nyreterskel" for sukker i urinen. Det vil si at når blodsukkeret kommer over et visst nivå, så "renner det over" ut i urinen.

Denne nyreterskelen kan variere fra person til person og også fra tid til tid. Det er blant annet vanlig at terskelen blir senket under svangerskap.

Det er derfor mulig å ha sukker i urinen uten å ha sukkersyke. Men det er også mulig å ha sukkersyke uten å ha sukker i urinen. Diagnosen sukkersyke stilles ved hjelp av blodprøver.

Ellers svarer Windsong godt på symptomene.

Men - hva annet kan sukker i urinen bety ? Blodsukker er normalt men jeg har smerter i den ene nyren. Tisser ca 10 - 12 ganger i døgnet. Hvilke andre ting enn diabetes har sukker i urinen som symptom ?

Jeg blir svært glad for noen antakelser/vurderinger for plagene har vært langvarig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Men - hva annet kan sukker i urinen bety ? Blodsukker er normalt men jeg har smerter i den ene nyren. Tisser ca 10 - 12 ganger i døgnet. Hvilke andre ting enn diabetes har sukker i urinen som symptom ?

Jeg blir svært glad for noen antakelser/vurderinger for plagene har vært langvarig nå...

En enkeltstående blodsukkermåling er ikke alltid tilstrekkelig. Det kan være nødvendig med sukkerbelastning: Man måler først fastende blodsukker, tar en bestemt mengde druesukker, sitter rolig og venter i to timer før man tar en ny prøve. Dersom denne er normal har man IKKE sukkersyke, og da er det ikke sykdom som gjør at det er sukker i urinen - da er det en normalvariant og neppe årsak til de andre plagene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Men - hva annet kan sukker i urinen bety ? Blodsukker er normalt men jeg har smerter i den ene nyren. Tisser ca 10 - 12 ganger i døgnet. Hvilke andre ting enn diabetes har sukker i urinen som symptom ?

Jeg blir svært glad for noen antakelser/vurderinger for plagene har vært langvarig nå...

Til dyster. sukker i urinen betyr så og si utelukkende at blodsukkeret ditt i perioder er høyt. synes det er rimelig at du får utført en såkalt sukker-belastningstest hos legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei dyster

Jeg vet ikke om du er kvinne men er du det har du da sjekket om du er gravid, for da kan det gi utslag på sukker i urinen.

Takk for tipset Odine, men jeg er nok ikke gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...