Gjest Anonymitet Skrevet 30. november 2000 Skrevet 30. november 2000 Hvilke innskrenkninger er det i taushetsplikten for en psykolog som behandler en pasient som er over 16, men under 18 år gammel ? Hva kan psykologen videreformidle til henholdsvis foreldre, barnevern og eventuelt andre instanser uten pasientens samtykke, og hvilke kriterier skal evt. til for at det skal være lovlig ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2000 Skrevet 1. desember 2000 I utgangspunktet er taushetsplikten absolutt for en person over 16 år. Jeg kommer i farten på fire unntak hvorav de tre siste gjelder uavhengig av alder: Det foreligger sterk mistanke om _pågående_ (ikke tidligere) misbruk/mishandling. En plikter da å varsle barnevernet. Det fremkommer opplysninger om betydelig selvmordsfare. Behandleren plikter da om nødvendig å få pasienten tvangsinnlagt. Dette kan ikke skje uten at de nærmeste varsles. Det fremkommer opplysninger om at du planlegger en alvorlig forbrytelse (mord, voldtekt, mordbrann). En plikter å varsle politiet. Du tilstår en slik handling og behandleren har kjennskap til at en annen står i fare for å bli uskyldig dømt for handlingen. En plikter da å varsle politiet. 0 Siter
Camilla Skrevet 1. desember 2000 Skrevet 1. desember 2000 I utgangspunktet er taushetsplikten absolutt for en person over 16 år. Jeg kommer i farten på fire unntak hvorav de tre siste gjelder uavhengig av alder: Det foreligger sterk mistanke om _pågående_ (ikke tidligere) misbruk/mishandling. En plikter da å varsle barnevernet. Det fremkommer opplysninger om betydelig selvmordsfare. Behandleren plikter da om nødvendig å få pasienten tvangsinnlagt. Dette kan ikke skje uten at de nærmeste varsles. Det fremkommer opplysninger om at du planlegger en alvorlig forbrytelse (mord, voldtekt, mordbrann). En plikter å varsle politiet. Du tilstår en slik handling og behandleren har kjennskap til at en annen står i fare for å bli uskyldig dømt for handlingen. En plikter da å varsle politiet. så hvis jeg noen gang har fortalt psykn min om at jeg har planlagt å myrde en person. snakket helt seriøst om det uten å fleipe, hva kan hun gjøre da? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2000 Skrevet 1. desember 2000 så hvis jeg noen gang har fortalt psykn min om at jeg har planlagt å myrde en person. snakket helt seriøst om det uten å fleipe, hva kan hun gjøre da? Dersom hun vurderer at faren er overhengende for at du kommer til å gjøre det i nær fremtid, bør hun varsle politiet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.