Gå til innhold

FU: biler og slikt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir bæng. Er begynt å orientere meg litt i retning av motorsykler.

Fornuftig!

Og hva er "drømmesykkelen"?

Gjest Pricilla
Skrevet

Hva mente broren din med at de går dårlig? At de er lite driftssikre eller at de er trege opp i fart? De jeg kjenner som har/har hatt BMW har hatt veldig lite problemer med dem, og vi kommer antagelig til å kjøpe 525TDSA (163 hk) eller 530DAT (193 hk) Finner ikke biler som er bedre å kjøre hvertfall.

Nei, jeg er ikke særlig begeistret for månebilen til Nissan. Den nye Renault Megane derimot, den er digg. Bil med karnapp :-) Men "Renå" klinger ikke helt i mine ører da... Biljåle ;-)

Vel.. som sagt jeg har ikke peil! ; ) Men han mente vel at de går tregt opp i fart. Men han synes de var fine familiebiler da, men var visst ikke helt fornøyd med motoren, hestekrefter osv. (tror jeg da.. sånn jeg skjønte det på han)

Gjest 00900
Skrevet

Selvsagt kan det lyve, men rent generelt kan man ofte se på hvilken bil folk har for så å slå fast om de er interessert i det eller ikke. Min AMCARfrelste pappa kjører en falmet militærgrønn 1985 Opel Corsa 1,0, hehe. Riktignok som bil nummer tre, men likevel.

Hva Passatene angår så er den nye modellen driiitlekker. Har brosjyrer liggende på den og Audi A4 avant. VW bilene er generelt dårlig isolerte med tanke på veistøy, det er vel den største plagen. Bilforhandleren (som selger begge merkene) sa det til meg, og svogeren min som har to VW sa akkurat det samme. De hadde problemer med mye veistøy i en VW Golf stasjonsvogn av nyere dato, og trodde det skyltes dekkene. De trodde de hadde gjort det godt og funnet dekk uten støy da de lånte svigermors Audi A4. Helt til de fant ut at de brukte nøyaktig samme dekk :-)

Siden du har Hyundai nå, så er du vel vant til endel veistøy ;-)

Her blir det nok BMW neste gang. Ingen over, ingen ved siden.

Vi er en bil-familie, og søkte på nettet før vi kjøpte Toyotaen Hiace Hi class. Fant en liste der vi så statistikken over hvilke biler som kom hyppigst til reperasjon etter 3 år. Der var både Voyger (som vi den gangen vurderte) og VW ganske høyt oppe på lista på tidlig besøk for reperasjon.

Dette er noen år siden nå.

Toyataen vår er den mest kjøpte combi-bilen og veeeldig praktisk. Vi har enda ikke hatt den inne til reperasjon (annet en da jeg klurte meg borti en rot i grøftekanten).

Skrevet

Fornuftig!

Og hva er "drømmesykkelen"?

Det har jeg ikke riktig begynt å tenke på ennå, men den må oppfylle følgende kriterier:

* Lett MC

* Pålitelig

* Lettkjørt

* God i hårnålssvinger i Alpene og Pyreneene

* Kunne lastes med telt, sovepose, stormkjøkken, 1 stk shorts og 2 stk t-skjorter

* Stabil på glatt underlag. (selv i utforkjøringer opp mot 23 %)

Ja. Det er visst det hele. Tips, Goliath? :)

Skrevet

Det har jeg ikke riktig begynt å tenke på ennå, men den må oppfylle følgende kriterier:

* Lett MC

* Pålitelig

* Lettkjørt

* God i hårnålssvinger i Alpene og Pyreneene

* Kunne lastes med telt, sovepose, stormkjøkken, 1 stk shorts og 2 stk t-skjorter

* Stabil på glatt underlag. (selv i utforkjøringer opp mot 23 %)

Ja. Det er visst det hele. Tips, Goliath? :)

* Lett MC

Alle moderne sport- eller supersportsykler

* Pålitelig

Alle moderne japanske sykler

* Lettkjørt * God i hårnålssvinger i Alpene og Pyreneene

Alle moderne sport- eller supersportsykler

* Kunne lastes med telt, sovepose, stormkjøkken, 1 stk shorts og 2 stk t-skjorter

Ups....der ble det litt vanskligere:-) Men faktisk kan så godt som alle sport og supersportsykler også lastes med det. Selv kjører jeg en Yamaha R1 og reiser ofte på turer sørover. Dog har jeg aldri med telt eller sovepose.... Men til de aller fleste sykler inklusive sport og supersportsykler, så får du kjøpt en "bagasjeramme" der teltet og soveposen kan festes. Resten av bagasjen fester du på baksetet.

* Stabil på glatt underlag. (selv i utforkjøringer opp mot 23 %)

Også her gjelder "Alle moderne sport- eller supersportsykler", men dekkvalget er det mest avgjørende. Kjøp dekk med gode egenskaper på vått føre. Kjøp ikke touringdekk, for de er hardere i gummiblandingen og ikke så godt grep - spesielt når det er vått.

Det finnes jo også mange fine touring sykler med sporty egenskaper, men de er ofte noe tyngre enn en ren sportsykkel.

En moderne 600 har etterhvert fått mer enn nok krefter, men trenger litt mer giring ved aktiv kjøring enn hva en 1000 trenger. Og ikke minst er det noen titalls tusen i prisforskjell.....

En 600 sportsykkel f.eks Honda CBR 600F, er også en del rimligere å forsikre enn supersportvarianten CBR 600 RR.

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-1&disp=art

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-479&disp=art

Yamaha (og alle de andre produsentene....) har også en sportsykkel som er et alternativ til en supersportsykkel - både som 600 og 1000. Denne har bare halvkåpe - hvilket er "billigere" hvis du skulle være så uheldig å legge den i bakken... Her ser du 600:

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-54&disp=art

Og så kan jeg jo legge inn en liten link til min sykkel:-)

http://www.yamaha-motor.no/page.cfm?pageID=84095

Personlig så synes jeg dette er den "vakreste" motorsykkelen som finnes....i tillegg til at den er helt fantastisk morsom å kjøre!

Skrevet

Drømmebilen min er en Audi TT med "full pakke".

Den er sporty, sprek, rask og med gode kjøreegenskaper. Samtidig er den både behagelig og morsom å kjøre.

Den har nok bagasjeplass til mitt behov.

Det er bra kvalitet og en driftssikker bil.

Den er litt "annerledes".

Og ikke minst kan jeg ta meg råd til å kjøpe den, skulle jeg velge å prioritere det:-)

Den sier sikkert noe om de som kjøper en slik bil, men jeg tror det også er individuelt.

Skrevet

* Lett MC

Alle moderne sport- eller supersportsykler

* Pålitelig

Alle moderne japanske sykler

* Lettkjørt * God i hårnålssvinger i Alpene og Pyreneene

Alle moderne sport- eller supersportsykler

* Kunne lastes med telt, sovepose, stormkjøkken, 1 stk shorts og 2 stk t-skjorter

Ups....der ble det litt vanskligere:-) Men faktisk kan så godt som alle sport og supersportsykler også lastes med det. Selv kjører jeg en Yamaha R1 og reiser ofte på turer sørover. Dog har jeg aldri med telt eller sovepose.... Men til de aller fleste sykler inklusive sport og supersportsykler, så får du kjøpt en "bagasjeramme" der teltet og soveposen kan festes. Resten av bagasjen fester du på baksetet.

* Stabil på glatt underlag. (selv i utforkjøringer opp mot 23 %)

Også her gjelder "Alle moderne sport- eller supersportsykler", men dekkvalget er det mest avgjørende. Kjøp dekk med gode egenskaper på vått føre. Kjøp ikke touringdekk, for de er hardere i gummiblandingen og ikke så godt grep - spesielt når det er vått.

Det finnes jo også mange fine touring sykler med sporty egenskaper, men de er ofte noe tyngre enn en ren sportsykkel.

En moderne 600 har etterhvert fått mer enn nok krefter, men trenger litt mer giring ved aktiv kjøring enn hva en 1000 trenger. Og ikke minst er det noen titalls tusen i prisforskjell.....

En 600 sportsykkel f.eks Honda CBR 600F, er også en del rimligere å forsikre enn supersportvarianten CBR 600 RR.

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-1&disp=art

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-479&disp=art

Yamaha (og alle de andre produsentene....) har også en sportsykkel som er et alternativ til en supersportsykkel - både som 600 og 1000. Denne har bare halvkåpe - hvilket er "billigere" hvis du skulle være så uheldig å legge den i bakken... Her ser du 600:

http://www.jeco.no/index.cfm?target=1067-54&disp=art

Og så kan jeg jo legge inn en liten link til min sykkel:-)

http://www.yamaha-motor.no/page.cfm?pageID=84095

Personlig så synes jeg dette er den "vakreste" motorsykkelen som finnes....i tillegg til at den er helt fantastisk morsom å kjøre!

Takk for kjempeinformativt svar! :)

Jeg kommer _helt_ sikkert til å velte noen ganger, så halvkåpe høres svært så fornuftig ut. Hvor mye tåler de forresten av velter? Står de for en støyt, og er stort sett kjørbare etter en tur i grøfta, eller løser de seg opp i sine enkelte faktorer?

Det er faktisk først i de siste par ukene jeg har begynt å vurdere innkjøp av MC. Har en drøm om å komme meg til Tour de France, vettu, se showet live i tre hele uker, og har i grunnen forkasta tanken på bobil. For det første vil ingen være med meg, - og jeg orker ikke å hanskes med bobilkjøring i Frankrike alene - og dessuten er det lettere å få tillatelse til å kjøre gjennom sperringene med MC. Man slipper også unna en stor del av det hesblesende trafikkaoset som oppstår når alle skal opp/ned fra fjelletappene.

Vet du om det går å transportere sykkelen på disse biltogene som går nedover kontinentet? Norge - Frankrike blir litt for langt på sykkel.

Skrevet

Takk for kjempeinformativt svar! :)

Jeg kommer _helt_ sikkert til å velte noen ganger, så halvkåpe høres svært så fornuftig ut. Hvor mye tåler de forresten av velter? Står de for en støyt, og er stort sett kjørbare etter en tur i grøfta, eller løser de seg opp i sine enkelte faktorer?

Det er faktisk først i de siste par ukene jeg har begynt å vurdere innkjøp av MC. Har en drøm om å komme meg til Tour de France, vettu, se showet live i tre hele uker, og har i grunnen forkasta tanken på bobil. For det første vil ingen være med meg, - og jeg orker ikke å hanskes med bobilkjøring i Frankrike alene - og dessuten er det lettere å få tillatelse til å kjøre gjennom sperringene med MC. Man slipper også unna en stor del av det hesblesende trafikkaoset som oppstår når alle skal opp/ned fra fjelletappene.

Vet du om det går å transportere sykkelen på disse biltogene som går nedover kontinentet? Norge - Frankrike blir litt for langt på sykkel.

Bare hyggelig å skrive/snakke om sykler:-)

Halvkåpe er en veldig grei løsning, for ikke minst hjelper faktisk den lille kåpen ganske mye når du kjører i litt høyere hastigheter på f.eks tyske og franske motorveier.

En moderne sykkel tåler som regel en støyt. Rammen, motoren etc tåler mye, men plastikken tåler lite:-) Så som regel er sykkelen kjørbar hvis det ikke har vært en skikkelig krasj. Ett problem kan være at sidedekselet på motoren skrapes i stykker hvis du sklir et stykke på asfalten. Dette kan man forsikre seg mot ved å montere såkalte "frame protectors" på sykkelen. Koster ikke så mye og er svært enkle å montere, men kan være til god nytte:-)

Klutsj og bremsehendelen kan også være utsatt, men her er det som regel alltid rask hjelp å få på nærmeste verksted.

Årsaken til at jeg selv kjører mye rundt om i Europa er "todelt".

Først og fremst så er det for å delta på såkalte "trackdays". Det er banekjøring med instruksjon på de ulike racingbanene. Kjempemorro og lærerikt:-)

Og så drar vi til de samme banene for å se MotoGP (VM i prototypsykler) og WSB (World superbike - VM i litt modifiserte standardsykler). Også kjempegøy - og litt av det samme som du har lyst til, bare innenfor en litt annen sportsgren på to hjul:-)

Det går helt greit å transportere sykkelen på biltogene nedover på kontinentet, selv om jeg aldri har gjort det selv.

Vi pleier å ta Kiel fergen, og da er det ikke langt derfra til Frankrike. Det går raskt unna på Tyske autobahn. Av og til kjører vi hele veien gjennom Sverige og Danmark, men da blir det fort dobbelt så langt.

Har faktisk kjørt hele veien ned til franske rivieraen (300 mil) på 30 timer, men da var jeg sliten:-)

I sommer dro jeg til de sveitsiske alper. Det var ca 90 mil å kjøre fra Kiel, og en grei dagsetappe på raske veier.

Kjørte rundt i alpene i noen dager før vi dro hjem via Frankrike. Det ble 500 mil til sammen på 7 dager - og intet problem.

Så vær ikke redd for avstanden mellom Kiel og Frankrike:-) Min R1 er ikke akkurat regnet for å være en touringsykkel, men det er ikke noe problem å kjøre langt på en sportsykkel!

Skrevet

Vel.. som sagt jeg har ikke peil! ; ) Men han mente vel at de går tregt opp i fart. Men han synes de var fine familiebiler da, men var visst ikke helt fornøyd med motoren, hestekrefter osv. (tror jeg da.. sånn jeg skjønte det på han)

Jeg klarte uten problemer å få en 1999 BMW 520i opp i 130 km/t på relativt kort tid, og det holder for meg ;-)

Skrevet

Vi er en bil-familie, og søkte på nettet før vi kjøpte Toyotaen Hiace Hi class. Fant en liste der vi så statistikken over hvilke biler som kom hyppigst til reperasjon etter 3 år. Der var både Voyger (som vi den gangen vurderte) og VW ganske høyt oppe på lista på tidlig besøk for reperasjon.

Dette er noen år siden nå.

Toyataen vår er den mest kjøpte combi-bilen og veeeldig praktisk. Vi har enda ikke hatt den inne til reperasjon (annet en da jeg klurte meg borti en rot i grøftekanten).

Heller død enn bak rattet i en Toyota...

Hørt om kjørekomfort?

Skrevet

Bare hyggelig å skrive/snakke om sykler:-)

Halvkåpe er en veldig grei løsning, for ikke minst hjelper faktisk den lille kåpen ganske mye når du kjører i litt høyere hastigheter på f.eks tyske og franske motorveier.

En moderne sykkel tåler som regel en støyt. Rammen, motoren etc tåler mye, men plastikken tåler lite:-) Så som regel er sykkelen kjørbar hvis det ikke har vært en skikkelig krasj. Ett problem kan være at sidedekselet på motoren skrapes i stykker hvis du sklir et stykke på asfalten. Dette kan man forsikre seg mot ved å montere såkalte "frame protectors" på sykkelen. Koster ikke så mye og er svært enkle å montere, men kan være til god nytte:-)

Klutsj og bremsehendelen kan også være utsatt, men her er det som regel alltid rask hjelp å få på nærmeste verksted.

Årsaken til at jeg selv kjører mye rundt om i Europa er "todelt".

Først og fremst så er det for å delta på såkalte "trackdays". Det er banekjøring med instruksjon på de ulike racingbanene. Kjempemorro og lærerikt:-)

Og så drar vi til de samme banene for å se MotoGP (VM i prototypsykler) og WSB (World superbike - VM i litt modifiserte standardsykler). Også kjempegøy - og litt av det samme som du har lyst til, bare innenfor en litt annen sportsgren på to hjul:-)

Det går helt greit å transportere sykkelen på biltogene nedover på kontinentet, selv om jeg aldri har gjort det selv.

Vi pleier å ta Kiel fergen, og da er det ikke langt derfra til Frankrike. Det går raskt unna på Tyske autobahn. Av og til kjører vi hele veien gjennom Sverige og Danmark, men da blir det fort dobbelt så langt.

Har faktisk kjørt hele veien ned til franske rivieraen (300 mil) på 30 timer, men da var jeg sliten:-)

I sommer dro jeg til de sveitsiske alper. Det var ca 90 mil å kjøre fra Kiel, og en grei dagsetappe på raske veier.

Kjørte rundt i alpene i noen dager før vi dro hjem via Frankrike. Det ble 500 mil til sammen på 7 dager - og intet problem.

Så vær ikke redd for avstanden mellom Kiel og Frankrike:-) Min R1 er ikke akkurat regnet for å være en touringsykkel, men det er ikke noe problem å kjøre langt på en sportsykkel!

Nå har du jaggu meg fått egen mappe på Mine Dokumenter, Goliath! ;)

Autobahn over lengre strekninger kommer likevel ikke på tale. Jeg _hater_ den kjedelige autobahn, og med en italiensk eks og en tysk nåværende, så har jeg fått min rasjon av dem. Dessuten blir jeg fartsblind på disse veiene, innbiller meg at hvis jeg konsekvent holder til venstre, - og kjører forbi det som er - så vil jeg få veien for meg selv til slutt. Høy fart og liten erfaring er ikke en lur kombinasjon. Jeg har også leddgikt, dog ikke av den mest aggressive typen, og hadde trolig stivna helt til skulle jeg kjørt så lange etapper.

Det er likevel langt fram. Har ennå et år igjen på videreutdanninga, og et studentbudsjett tillater ikke MC-kjøp. Håper likevel at jeg kanskje får spart opp nok til å ta lappen i løpet av våren, og etter at jeg er tilbake i jobb igjen kan jeg alltids ta opp et lån til selve sykkelen. Så bruke et år på å "trene", og bli kjent med sykkelen, og satse på Tour de France 2005! Er jeg riktig heldig, har Lance Fucking Armstrong trukket seg tilbake innen den tid. Herregud, så lei jeg er av å se den fyren på toppen av pallen!

Ringte nettopp til en kjøreskole for å få prisoverslag, og fikk beskjed om at jeg måtte regne med 10.000 kr +/-. Tror kanskje jeg satser på å ta teorien først, greit å plotte det inn mellom eksamener.

Jaja, Goliath, dette blir spanande!

Takk for hjelpen! :)

Skrevet

Nå har du jaggu meg fått egen mappe på Mine Dokumenter, Goliath! ;)

Autobahn over lengre strekninger kommer likevel ikke på tale. Jeg _hater_ den kjedelige autobahn, og med en italiensk eks og en tysk nåværende, så har jeg fått min rasjon av dem. Dessuten blir jeg fartsblind på disse veiene, innbiller meg at hvis jeg konsekvent holder til venstre, - og kjører forbi det som er - så vil jeg få veien for meg selv til slutt. Høy fart og liten erfaring er ikke en lur kombinasjon. Jeg har også leddgikt, dog ikke av den mest aggressive typen, og hadde trolig stivna helt til skulle jeg kjørt så lange etapper.

Det er likevel langt fram. Har ennå et år igjen på videreutdanninga, og et studentbudsjett tillater ikke MC-kjøp. Håper likevel at jeg kanskje får spart opp nok til å ta lappen i løpet av våren, og etter at jeg er tilbake i jobb igjen kan jeg alltids ta opp et lån til selve sykkelen. Så bruke et år på å "trene", og bli kjent med sykkelen, og satse på Tour de France 2005! Er jeg riktig heldig, har Lance Fucking Armstrong trukket seg tilbake innen den tid. Herregud, så lei jeg er av å se den fyren på toppen av pallen!

Ringte nettopp til en kjøreskole for å få prisoverslag, og fikk beskjed om at jeg måtte regne med 10.000 kr +/-. Tror kanskje jeg satser på å ta teorien først, greit å plotte det inn mellom eksamener.

Jaja, Goliath, dette blir spanande!

Takk for hjelpen! :)

Som sagt - bare hyggelig:-)

Ønsker deg lykke til videre - både med studiene og mc-lappen!

ps: mange tror det er veldig slitsomt og lett å "stivne til" når man kjører motorsykkel. Det er ikke alltid tilfelle.

Jeg kjenner mange som har ryggproblemer og ikke klarer å sitte lenge bak rattet i en bil, men som ikke har noen problemer i det hele tatt på sykkel.

Vet ikke hvordan det er med leddgikt, men det kan godt være at du får en positiv overraskelse:-)

Skrevet

Som sagt - bare hyggelig:-)

Ønsker deg lykke til videre - både med studiene og mc-lappen!

ps: mange tror det er veldig slitsomt og lett å "stivne til" når man kjører motorsykkel. Det er ikke alltid tilfelle.

Jeg kjenner mange som har ryggproblemer og ikke klarer å sitte lenge bak rattet i en bil, men som ikke har noen problemer i det hele tatt på sykkel.

Vet ikke hvordan det er med leddgikt, men det kan godt være at du får en positiv overraskelse:-)

Tænkju, Goliath! :)

Høres oppløftende ut! Jeg er ikke så ille plaget, i hvert fall ikke om sommeren, og gir for det meste blaffen i hele gikta. Det hender den er et irritasjonsmoment, men ikke noe mer.

Gjest prust
Skrevet

Selvsagt kan det lyve, men rent generelt kan man ofte se på hvilken bil folk har for så å slå fast om de er interessert i det eller ikke. Min AMCARfrelste pappa kjører en falmet militærgrønn 1985 Opel Corsa 1,0, hehe. Riktignok som bil nummer tre, men likevel.

Hva Passatene angår så er den nye modellen driiitlekker. Har brosjyrer liggende på den og Audi A4 avant. VW bilene er generelt dårlig isolerte med tanke på veistøy, det er vel den største plagen. Bilforhandleren (som selger begge merkene) sa det til meg, og svogeren min som har to VW sa akkurat det samme. De hadde problemer med mye veistøy i en VW Golf stasjonsvogn av nyere dato, og trodde det skyltes dekkene. De trodde de hadde gjort det godt og funnet dekk uten støy da de lånte svigermors Audi A4. Helt til de fant ut at de brukte nøyaktig samme dekk :-)

Siden du har Hyundai nå, så er du vel vant til endel veistøy ;-)

Her blir det nok BMW neste gang. Ingen over, ingen ved siden.

Ja, det er en god del støy i Huyndaien min, ja....

Men jeg har sittet på i en 2001-modell Passat to ganger på langtur, og reagerte ikke på noe støy på den. Men så er jeg dårlig vant da! Den nye Mazdaen vi prøvekjørte var imidlertid svært støysvak :-)

Skrevet

Ja, det er en god del støy i Huyndaien min, ja....

Men jeg har sittet på i en 2001-modell Passat to ganger på langtur, og reagerte ikke på noe støy på den. Men så er jeg dårlig vant da! Den nye Mazdaen vi prøvekjørte var imidlertid svært støysvak :-)

Tysk må det være :-) Eller hvertfall i det minste europeisk.

Da jeg besøkte BMW forhandleren her forleden sa han at han hadde en grei definisjon på om man skulle ha tysk bil, eller om det var ett fett. Om du snur deg etter bilen din når du går fra den etter å ha parkert den, da skal du ha tysk bil.

Selvsagt sånn generelt, men jeg likte den jeg. Jeg er av typen som holder på å gå på ting og tang fordi jeg kikker på biler alle veier. Den nye 5-serien skulle de ikke hatt lov til å kjøre på veien men, har snart kommet ut av tellinga på antall nestenulykker ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...