Gå til innhold

Trenger oppskrift på boller, må være enkel !

Anbefalte innlegg

Gjest nullpeil
Skrevet

Jeg er talentløs når det gjelder å bake, ingenting hever seg og alt blir bare rot.Nå tenkte jeg å prøve meg på boller, det burde da være enkelt Jeg har en sånn stavmikser, kan man helle alt oppi den og bare la den gå ?

Noen som har en grei og enkel oppskrift ?

Skrevet

Kjøp en pakke med ferdig-mix (fra regal?). Da tar du lunkent vann i bollen, tar i gjæren (det er med en pakke) og så melet. Elt det med hendene dine! Så skal det heve.. osv. Enkelt! Begynn der, og så kan du gjøre alt fra starten. Jeg bruker en slik pakke av og til:)

Gjest woooow
Skrevet

En stavmikser? Er ikke en stavmisker bare en sånn liten og tynn mikser? Tviler på at den klarer å håndtere en stor bolledeig. Har du en brødbaker e.l. blir det noe annet.

Gjest kna med hendene u/t
Skrevet

En stavmikser? Er ikke en stavmisker bare en sånn liten og tynn mikser? Tviler på at den klarer å håndtere en stor bolledeig. Har du en brødbaker e.l. blir det noe annet.

.

Skrevet

Stavmikseren kan du putte langt bak i skapet til du skal lage milkshake, det går ikke an å lage noen form for deig med den!

Ta 150 g smør og smelt i en kasserolle. Ha i 5 dl melk og varm til det kjennes _litt_ varmere enn huden din mot innsiden av underarmen. Ha en pose tørrgjær i en bakebolle, 1 ts salt og 1,5 dl sukker også, og 1 ts kardemomme om du liker det. Ha i 5 dl hvetemel. Tøm i melk- og smørblandingen og rør godt. Ha i mel til en passelig deig, den skal slippe bollen når du elter godt med sleiv eller hendene.

Dekk den med plast (jeg legger et kjøkkenhåndkle oppå der igjen) og la den stå lunt en times tid. Bak ut bollene, dekk dem med plast og la dem stå lunt 30-45 min. Pensle med sammenvispet egg og strø evt. valmuefrø på. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 8 min. God appetitt!

Jeg pleier å doble porsjonen, lager jeg bare en porsjon så er det sjelden noen boller når fryseren. :o)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

MÅ du bake da?

La vær da vel. Mye fint å få kjøpt!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...