Gå til innhold

Dr.Dahl


Gjest forundret

Anbefalte innlegg

Gjest forundret

Kjære Dr.Nils

du som vet alt og kan alt :-)

Jeg har lest et sted at mennesker som holder på å dø av og til ser et lyshav og en person som kommer ned for å hente den som holder på å dø.

En gammel dame som jeg veit om, som hadde vært syk lenge strakte hendene ut i dødsøyeblikket mot noe som var uskynlig for de andre i rommet, også sa hun "ja ja" som om hun ville være med det "noe" som kom inn i rommet.

Tror du dette er hallusinasjoner?

Foreligger det forskningsresultater på slikt?

:-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For noen år siden var det stor interesse rundt de såkalte "nærdøden opplevelsene".

Nå vet en at dette skyldes oksygenmangel i hjernen og har dessverre en prosaisk årsak til stor ergrelse for prester og andre med sans for mystikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det stor interesse rundt de såkalte "nærdøden opplevelsene".

Nå vet en at dette skyldes oksygenmangel i hjernen og har dessverre en prosaisk årsak til stor ergrelse for prester og andre med sans for mystikk.

Utelukker det ene det andre, da? For du vet vel ikke mer om tilværelsen etter døden enn oss andre, nhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke snakke om bevis når det gjelder slike ting. Men en har forsket og funnet en plausibel teori på det som skjer. Det betyr ikke at noe er bevist, men at en har funnet en holdbar forklaring. (Synes det er rart du i det hele tatt bruker ordet bevis om slike ting, jeg NHD?)

Det en har funnet ut er at øyet er et av de områdene på kroppen som først kobler ut når en dør, pga oksygenmangelen. Øyet er sammensatt av svært mange små nerveceller. Det er de på siden som dør først, slik at en kan oppleve en form for tunnellsyn. Dette kan godt forklare den lystunellen mange snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukker det ene det andre, da? For du vet vel ikke mer om tilværelsen etter døden enn oss andre, nhd?

Den forklaringen likte jeg NHD. (Jeg er humanetiker). Men til og med for meg blir du vel realistisk innimellom. Det er mer mellom himmel og jord enn vi som mennesker kan forstå!

"meg", tenk deg at det er Guds åpenbaring når et menneske er sykt og har feberfantasier... Det vil være fullstendig sprøtt.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forklaringen likte jeg NHD. (Jeg er humanetiker). Men til og med for meg blir du vel realistisk innimellom. Det er mer mellom himmel og jord enn vi som mennesker kan forstå!

"meg", tenk deg at det er Guds åpenbaring når et menneske er sykt og har feberfantasier... Det vil være fullstendig sprøtt.. :o)

Å? Hva er egentlig feberfantasier, da? Temmelig space, spør du meg. Eller narkotikarus eller hva som helst. Vel, jeg mener bare at til syvende og sist er det ingen som vet hva som skjer når "strømmen går". Og jeg liker ikke denne nedlatende holdningen til andre menneskers tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å? Hva er egentlig feberfantasier, da? Temmelig space, spør du meg. Eller narkotikarus eller hva som helst. Vel, jeg mener bare at til syvende og sist er det ingen som vet hva som skjer når "strømmen går". Og jeg liker ikke denne nedlatende holdningen til andre menneskers tro.

Det er ikke nedlatende, meg. Jeg er nok ikke bare humanetiker, men også humorist. Jeg klarer ikke å ta livet tungt, heller ikke min egen tro eller meg selv. Jeg kan spøke med kristendommen, ja. Jeg kan også spøke med humanetikken og dets interlektuelle apostler.

Men jeg har stor respekt for enkeltmennesker, jeg vil aldri såre andre mennesker med grovt overlegg. (Si ifra his du ble sikkerlig såret.)

Jeg synes det er morsomt med oksygenmangelen til NHD, når jeg tenker på den store Gud som plutselig åpenbarer seg. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nedlatende, meg. Jeg er nok ikke bare humanetiker, men også humorist. Jeg klarer ikke å ta livet tungt, heller ikke min egen tro eller meg selv. Jeg kan spøke med kristendommen, ja. Jeg kan også spøke med humanetikken og dets interlektuelle apostler.

Men jeg har stor respekt for enkeltmennesker, jeg vil aldri såre andre mennesker med grovt overlegg. (Si ifra his du ble sikkerlig såret.)

Jeg synes det er morsomt med oksygenmangelen til NHD, når jeg tenker på den store Gud som plutselig åpenbarer seg. ;o)

Hehe, ja det blir jo ikke helt det samme når Vår Store Allviter kommer trekkende med noe så prosaisk som oksygenmangel der andre ser engler og basuner. Unnskyld, det var ikke deg jeg tok for å være noe nedlatende, det var vel heller nhd, det. Jeg er ikke noe dypt troende menneske, så det er sagt, men jeg vet heller ikke om vitenskapen har så mye mer "rett" enn prester og andre "mystikere". Vil heller ha et lite håp om noe etter dette, jeg, enn at alt skal være så dokumentert og saklig hele tiden... Er inne på en slags ide for tiden om at kanskje med at "den som tror skal ha evig liv" - kanskje det er riktig? Kanskje man skaper sin egen fremtid, så å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...