Gå til innhold

Må bare fortelle et par ting...

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

...bare sånn ut i det blå, fordi jeg er alene i dag og ikke har noen å skravle med.

Katten vår kom tilbake i går etter over ett år på vift. Det er merkelig. Den så ut som den aldri hadde vært borte og forventet faktisk at jeg skulle stå klar med mat til den, når den spankulerte inn døra. Frekke pus.

Den er en ukastrert hannkatt og jeg kunne se at noen har stelt den (pga. pelsen). Så nå er jeg litt usikker på om den har slått seg til ro her igjen, eller på om han kommer til å forsvinne på nytt. Bør jeg forte meg å kastrere han kanskje? Øremerking, eller halsbånd? Hmm. Har lite penger nå, så hvis jeg bruker en 1000-lapp på nevnte inngrep hos dyrlegen er jeg blakk frem til lønning igjen. Gjør jeg det ikke, risikerer jeg at dyret forvinner og ikke kommer til rette igjen... Hmm igjen.

Ellers spurte jeg om flåttbitt på dol i stad. Skumle greier, det der. Måtte inn til legen og han mente at jeg hadde fått borrelia-smitte i det bittet. Jeg måtte forte meg å begynne på penicillin.

Men - jeg har hørt om folk som blir dårlige mange år etter smitte. Stemmer dette? At det er forsket på at folk med MS kan ha hatt borrelia i seg i yngre dager. Huff.

Hvor stor er sjansen nå for at jeg blir kvitt smitten for godt med penicillin? Kan man ikke få hjernehinnebetennelse? Hjertebetennelse av noe slag?

Er fortsatt litt smånervøs, men kanskje jeg bør stole på at penicillinen tar knekken på det.

Hm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114263-m%C3%A5-bare-fortelle-et-par-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo best for både katt og eier (og naboer) at den er kastrert. Katten blir som regel roligere og mye mer hjemmekjær, og markerer mindre. Du kan jo kastrere den nå, og evnt. ta øremerking senere. Ulempen er at katten da må i narkose en gang til.

Ellers kan du kastrere og sette halsbånd på han nå, og merke han med mikrochip senere. Så langt jeg vet krever ikke mikrochip noen form for narkose, da det gis i sprøyte i nakken.

Spørs om du har noen garanti for at han vil like å få halsbånd på seg om han ikke er vant med det, katter er sære sånn.

Koselig at pus har kommet tilbake! Et år er lenge, men vi har jo hørt slike historier før.

Du kan jo kjøpe et kattehalsbånd, det koster rundt 50-lappen, sørg for at det er elastisk slik at han kan smette ut av det om han henger seg ordentlig fast! Og at du kan skrive navn/tlfnummer inni.

Borrelia-smitte kan føre til leddsmerter også, men dette går over ved antibiotikakur.

Hvor lenge skal du gå på kuren? Det må gjøres skikkelig, og ikke drikk alkohol fordi dette forringer effekten av antibiotika. Vet ingenting om borrelia og senvirkninger ellers. Det er antakelig de som ikke har blitt behandlet. Hvor lenge siden er det du ble bitt?

Gjest Aina E

Koselig at pus har kommet tilbake! Et år er lenge, men vi har jo hørt slike historier før.

Du kan jo kjøpe et kattehalsbånd, det koster rundt 50-lappen, sørg for at det er elastisk slik at han kan smette ut av det om han henger seg ordentlig fast! Og at du kan skrive navn/tlfnummer inni.

Borrelia-smitte kan føre til leddsmerter også, men dette går over ved antibiotikakur.

Hvor lenge skal du gå på kuren? Det må gjøres skikkelig, og ikke drikk alkohol fordi dette forringer effekten av antibiotika. Vet ingenting om borrelia og senvirkninger ellers. Det er antakelig de som ikke har blitt behandlet. Hvor lenge siden er det du ble bitt?

Nå er pusen ute, så vi får se om han kommer igjen... Hvis han gjør det, satser jeg i første omgang på halsbånd og kastrering.

Ungene er i alle fall overhappy. Men jeg har sagt til de at katter er litt spesielle sånn... De gjør stort sett som de vil.

Ellers ang flåtten er det vanskelig å si om leddsmertene, fordi jeg har fibromyalgi fra før. Så... ja, jeg vet ikke helt. Liker ikke dette her.

Jeg skal gå på apocillin 660 mg. 2 tabl. morgen og 2 kveld, i 14 dager.

Vet det med alkohol, men det er litt kjipt, for jeg og venninna mi skal ut på fredag. Skulle, mener jeg. Blir kanskje en rolig middag uten alkohol i steden. Orker ikke diskotek med svette, fulle folk og stint av røyk og høy musikk uten å dempe sansene med litt innabords først.

Jeg ble bitt for 2-3 uker siden. PS: Når bittet er bak på skulderbladet, kan det føre til at hele skulderen blir litt øm/støl da? Har det med infeksjon å gjøre??

Takk for svar forøvrig, mvh.

Vær så snill å kastrere katten din.. det er allerede altfor mange kattunger som ikke får hjem..

Folk burde kastrere jentepusene sine også.

kastrering av jentepuser er mye værre enn å kastrere en guttepus. så lenge man husker p-piller og får katten til å spise disse er det ingen grunn til å kastrere henne...

Annonse

kastrering av jentepuser er mye værre enn å kastrere en guttepus. så lenge man husker p-piller og får katten til å spise disse er det ingen grunn til å kastrere henne...

Det stemmer nå iallefall IKKE!! P-piller for katt er MEGET kreftfremkallende. Katten får jursvulster, som hvis de oppdages tidlig kan opereres bort, hvis de ikke opereres bort, fører de til en lang og smertefull død for pusen.

Og ja, jeg snakker av erfaring. Vi oppdaget svulstene tidlig, og fikk dem operert bort, samtidig som katten ble kastert. Mye bedre å sterilisere katen med en gang mens den er frisk. Billigere er det også. For ikke å snakke om at å ha syke kjæledyr er ikke noe gøy. :o(

Gjest lis@bet

Inngrepet er litt større på hunkatter ja, men begge må i narkose, og dét er egentlig nesten større risiko enn operasjonen.

Uansett er begge deler er ren rutine på en veterinærklinikk.

P-piller er veldig dumt fordi de utgjør en stor risiko for jurkreft etter noen år.

Gjest lis@bet

Nå er pusen ute, så vi får se om han kommer igjen... Hvis han gjør det, satser jeg i første omgang på halsbånd og kastrering.

Ungene er i alle fall overhappy. Men jeg har sagt til de at katter er litt spesielle sånn... De gjør stort sett som de vil.

Ellers ang flåtten er det vanskelig å si om leddsmertene, fordi jeg har fibromyalgi fra før. Så... ja, jeg vet ikke helt. Liker ikke dette her.

Jeg skal gå på apocillin 660 mg. 2 tabl. morgen og 2 kveld, i 14 dager.

Vet det med alkohol, men det er litt kjipt, for jeg og venninna mi skal ut på fredag. Skulle, mener jeg. Blir kanskje en rolig middag uten alkohol i steden. Orker ikke diskotek med svette, fulle folk og stint av røyk og høy musikk uten å dempe sansene med litt innabords først.

Jeg ble bitt for 2-3 uker siden. PS: Når bittet er bak på skulderbladet, kan det føre til at hele skulderen blir litt øm/støl da? Har det med infeksjon å gjøre??

Takk for svar forøvrig, mvh.

Apropos alkohol og penicillin - min gamle farmakologilærer hevdet at det var ingen fare ved å drikke vin eller øl samtidig som man tar antibiotika. Sprit derimot, burde man holde seg unna.

..og det er stort sett alt jeg husker fra farmakologien.. :-)

Gjest Aina E

Apropos alkohol og penicillin - min gamle farmakologilærer hevdet at det var ingen fare ved å drikke vin eller øl samtidig som man tar antibiotika. Sprit derimot, burde man holde seg unna.

..og det er stort sett alt jeg husker fra farmakologien.. :-)

Vel - jeg tror ikke jeg tar sjansen... Det er tross alt en bakterie som kan forårsake død om den ikke behandles.

Jeg har ikke lyst å dø av hjernehinnebetennelse fordi jeg drakk øl mens jeg gikk på penicillin.

Men, uansett tror jeg du har helt rett. Det er så vidt jeg vet få typer penicillin man må avstå helt fra alkohol mens man bruker.

Gjest lis@bet

Vel - jeg tror ikke jeg tar sjansen... Det er tross alt en bakterie som kan forårsake død om den ikke behandles.

Jeg har ikke lyst å dø av hjernehinnebetennelse fordi jeg drakk øl mens jeg gikk på penicillin.

Men, uansett tror jeg du har helt rett. Det er så vidt jeg vet få typer penicillin man må avstå helt fra alkohol mens man bruker.

Oi - sorry.. Jeg fikk ikke med meg at det var en såpass alvorlig sykdom! *beklager*

God bedring!!! :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...