Gå til innhold

Linux - noe for vanlige databrukere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli drittlei Windows.

Er Linux helt håpløst å bruke for vanlige databrukere uten helt store nerdetendenser?

Vanskelig å lære? Tungvint?

Funker Office med Linux som operativsystem?

Skrevet

Neida, Linux er ikke helt håpløst. Bare annerledes.

Linux i dag er pek og klikk på linje med windows. Det er bare et spørsmål om å finne ut hvor ting er.

Office funker. Ikke microsoft office, men det finnes fullverdige erstatninger som leser/skriver M$ Office sine filformater.

Skrevet

Linux i dag er pek og klikk på linje med windows. Det er bare et spørsmål om å finne ut hvor ting er.

Office funker. Ikke microsoft office, men det finnes fullverdige erstatninger som leser/skriver M$ Office sine filformater.

Og dette skal være mer stabilt?

Og gratis?

Og jeg kan feks åpne en "Linux-word-fil" i Microsoft Office og omvendt?

Jeg blir nemlig gaaaal av dataproblemer, snart.. Både min egen og hos mine foreldre..

Skrevet

Star Office, er ikke det gratis?

Skrevet

Og dette skal være mer stabilt?

Og gratis?

Og jeg kan feks åpne en "Linux-word-fil" i Microsoft Office og omvendt?

Jeg blir nemlig gaaaal av dataproblemer, snart.. Både min egen og hos mine foreldre..

De skal kunne åpnes av hverandre ja..

Det eneste problemet er at M$ saboterer slike ting med å legge inn små endringer i sine formater for hver ny versjon. Primært for å få alle til å kjøpe nyt office, og sekundært for å sabotere for andre program-pakker som leser M$-formatene.

Skrevet

Nesten, det er OpenOffice som er gratis..

http://www.openoffice.org

Og den funker på både windows og linux

Jeg mener da vitterlig at jeg lastet ned Star Office gratis for et år eller to siden. Har det vært gratis - engang?

Skrevet

Jeg mener da vitterlig at jeg lastet ned Star Office gratis for et år eller to siden. Har det vært gratis - engang?

Jepp, en gang i tiden.. For lenge lenge siden..

Skrevet

Det jeg glemte å si er at OpenOffice og StarOffice egentlig er det samme.. :)

Bare litt forskjellig lisensiering..

Skrevet

Det eneste store problemet kan være å finne linux-drivere til diverse dippedutter og dingser... (Digitalkamera, scanner o.l.)

Skrevet

Det eneste store problemet kan være å finne linux-drivere til diverse dippedutter og dingser... (Digitalkamera, scanner o.l.)

Jepp. Hovedgrunnen til at jeg ikke har byttet til Linux er at de driverne for skjermkortet mitt som finnes ikke inkluderer støtte for TV-ut.

Min erfaring er at det kan være lurt å få en erfaren linux-bruker til å hjelpe deg å installere og sette alt opp riktig, med drivere osv. Når dette først er gjort er selve bruken av maskinen ganske likt Windows.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jepp. Hovedgrunnen til at jeg ikke har byttet til Linux er at de driverne for skjermkortet mitt som finnes ikke inkluderer støtte for TV-ut.

Min erfaring er at det kan være lurt å få en erfaren linux-bruker til å hjelpe deg å installere og sette alt opp riktig, med drivere osv. Når dette først er gjort er selve bruken av maskinen ganske likt Windows.

He-he. Linux har ingen av mine kolleger eller jeg fått til å virke.

Resultat etter 8-10 forsøk over 10 år: enten virker ikke musa, grafikkortet, nettkortet, fargene er borte, lyden er vekk, alt henger i 7 steiner på alle mulige måter. I alle varianter av disse kriteriene. Tre "eksperter" har heller ikke klart å få alt til å virke, tross iherdig arbeid og banning. Men en enslig Linux webserver greide vi å få opp.

Skrevet

He-he. Linux har ingen av mine kolleger eller jeg fått til å virke.

Resultat etter 8-10 forsøk over 10 år: enten virker ikke musa, grafikkortet, nettkortet, fargene er borte, lyden er vekk, alt henger i 7 steiner på alle mulige måter. I alle varianter av disse kriteriene. Tre "eksperter" har heller ikke klart å få alt til å virke, tross iherdig arbeid og banning. Men en enslig Linux webserver greide vi å få opp.

Opplever de fleste Linux-brukere som opplevde det samme som deg ?

Hvorfor er det så mange som skryter av Linux i forhold til Windows da ?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Opplever de fleste Linux-brukere som opplevde det samme som deg ?

Hvorfor er det så mange som skryter av Linux i forhold til Windows da ?

De som skryter er Linux sine venner. Disse foteller at Linux velger sine venner med omhu. Jeg vet også at mange kjøper maskiner og utstyr som garantert virker under Linux. Ikke si noe vondt om Linux så vennene hører det.

Vi er nå 6 stykker som har prøvd å installere på flere ulike maskiner, uten å lykkes, og det er datafolk i høyeste grad. Jeg selv har hatt pc, internett og nettverk som jobb i snart 20 år. jeg er ikke uvenn, jeg får det bare ikke til å virke. Slikt kan mna ikke satse på når man skal tjene penger, da blir man fattig. Men som hobby er det sikkert OK, sikkert gøy.

Skrevet

Tror du kan glemme å kjøre svært mange Miccysoftprodukter på Linux.

Gates & Co. er ikke så veldig glade i å gi support til konkurrenter.

En annen sak - hva slags versjon av Windows kjører du; og hva er problemet med den?

Ikke alle utgavene er like uspiselige vettu; noen av dem går det an å leve med uten å ta i bruk vokabularet til en garvet sjømann *ss*

Skrevet

Tror du kan glemme å kjøre svært mange Miccysoftprodukter på Linux.

Gates & Co. er ikke så veldig glade i å gi support til konkurrenter.

En annen sak - hva slags versjon av Windows kjører du; og hva er problemet med den?

Ikke alle utgavene er like uspiselige vettu; noen av dem går det an å leve med uten å ta i bruk vokabularet til en garvet sjømann *ss*

Jeg bruker windows xp. Har beskrevet problemene i et annet innlegg.

Kort fortalt:

Kernel..blåskjerm..slår seg ikke på..etc

Skrevet

Jeg bruker windows xp. Har beskrevet problemene i et annet innlegg.

Kort fortalt:

Kernel..blåskjerm..slår seg ikke på..etc

...og du har forsøkt å reinstallere XP antar jeg?

Okke som; XP er definitivt ikke den Windowsversjonen jeg liker best.

De jeg er best fornøyd med er Win98SE og Win2000 - i den rekkefølgen.

Skrevet

...og du har forsøkt å reinstallere XP antar jeg?

Okke som; XP er definitivt ikke den Windowsversjonen jeg liker best.

De jeg er best fornøyd med er Win98SE og Win2000 - i den rekkefølgen.

Jeg har ikke forsøkt å re-installere noe enda. (Har ikke XP cd'n selv)

Tror jeg trenger å få noen til å kikke på pc'n, men jeg har dessverre ikke råd til å betale vedkommende enda, så det må vente.

Skrevet

Jeg har ikke forsøkt å re-installere noe enda. (Har ikke XP cd'n selv)

Tror jeg trenger å få noen til å kikke på pc'n, men jeg har dessverre ikke råd til å betale vedkommende enda, så det må vente.

Om du har fått maskin uten cd, skal du kunne kjøre en gjenoppretting.

Ulempen med det, er at du da må vinke farvel til de andre tingene du måtte ha liggendes på datamaskina.

Om du kontakter Miccysoft Norge, skal de og kunne sende deg en CD-versjon av XP. Forsøk å sende en mail til kundeservicen deres og sjekke kanskje...?

Skrevet

Om du har fått maskin uten cd, skal du kunne kjøre en gjenoppretting.

Ulempen med det, er at du da må vinke farvel til de andre tingene du måtte ha liggendes på datamaskina.

Om du kontakter Miccysoft Norge, skal de og kunne sende deg en CD-versjon av XP. Forsøk å sende en mail til kundeservicen deres og sjekke kanskje...?

Jeg har lagt inn Xp tidligere ved å låne cd av en kamerat. Har ikke betalt for det, så jeg tviler på om Microsoft ser med blide øyne på meg om jeg ringer og ber om støtte, hjelp og veiledning.. :)

Men takk for tipset. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...