Gå til innhold

Psykisk smerte og mat

Anbefalte innlegg

Gjest spiseforstyrrelse

Føler at jeg må skjerpe meg nå. Har gått opp 6 kilo i løpet av noen måneder. Jeg har blitt arbeidsledig og etter at jeg ble det har jeg gått opp igjen. Jeg som var så flink til å gå ned 10 kilo før det igjen. Har en lei tendens til å bruke mat til å muntre meg opp, men den legger seg bare på sidebeina og magen. Kan ikke holde på slik lenger og ikke har jeg råd til det heller. Håper jeg klarer å forandre meg fremover. Dette kan jeg ikke fortsette med. Er dette spiseforstyrrelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tja, må i tilfelle være den mest vanlige formen. trøstespising i perioder man kjeder seg eller er deprimert er jo kjempevanlig... mer en fase enn en sykdom tror jeg.

her er det bare å presse seg til å aktivisere seg, slik at en ikke får tid å trøstespise foran TV og datamaskin. trening funker bra på psyken, og kontakt med gamle venner.

ellers må man prøve å fylle kjøleskapet med ja-mat og ikke nei-mat. lett brus ikke sukkerholdige drikker, ikke potetgull, ikke majones, ikke salt, ikke godteri. frukt og bær og grønsaker, og knekkebrød og faste måltider.

lett å gå opp igjen når du har gått ned så mye da, så det er vel ikke noe krise akkurat. men å sitte i et hjørne for seg selv og trøstespise gjør ikke livet bedre i lengden da.

lykke lykke til! det er hardt, men du klarer det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-684559
Del på andre sider

Gjest Miss Saigon

For å klare å holde vekta der man ønsker at den skal være må man endre livstil. Det nytter ikke å gå på en slanke kur en periode for så å ramle tilbake til gammle vaner. Da sier det seg selv at man går fort opp i vekt igjen. Det du må gjøre er å premanent endre livstil.

Lett brus er ikke bra å drikke. Det er mange farlige stoffer i den brusen. Så hvis man skal drikke brus av og til er det best å drikke brus med vanlig sukker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-684771
Del på andre sider

varga1365380532

Hei:)

Dette med mat og vekt er et virkelig pes fra ende til annen*smiler* Etter å ha slitt med spiseforstyrrelser i mange år og blitt frisk,har jeg noen tips som jeg ser du ikke har fått:

-kast vekta(jeg mener det!)

-spis sakte og slutt med en gang du kjenner at du ikke er sulten lenger

-spis mat først...da orker man ikke så mye "søppel" etterpå

-Spis mer brød enn pålegg og mer grønnsaker og salat enn kjøtt

-Spis hver 4.time og spis sakte...(de sier 14tygg på hver bit)

-Rør på deg...ta deg en dans i stua eller løp rundt huset,lån en hund eller sykle til en god venninne med musikk på øret

Jeg har gått ned 14kg på et halvt år ved å leve sånn...dietter og alt dette nei-aldri-mer-mat-opplegget er dømt til å skjære seg for meg.. Jeg tror på å lytte til kroppen...og når man har øvd en stund så skjønner man faktisk hva den mener...hva den liker og ikke...hva den trenger og ikke...det er bare så lenge siden man gjorde det at man har glemt hvordan det gjøres...Jeg har drukket min Cola og kost meg med det jeg ellers gjør jeg...kuttet ned på røyken tilogmed...gikk ikke opp...Får vel elefant-ører snart slik jeg lytter*smiler*

-Ønsker deg lykke til! Og husk...ønsk deg velvære og helse...ikke et tall på en boks ;)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-685246
Del på andre sider

Gjest spiseforstyrrelse

For å klare å holde vekta der man ønsker at den skal være må man endre livstil. Det nytter ikke å gå på en slanke kur en periode for så å ramle tilbake til gammle vaner. Da sier det seg selv at man går fort opp i vekt igjen. Det du må gjøre er å premanent endre livstil.

Lett brus er ikke bra å drikke. Det er mange farlige stoffer i den brusen. Så hvis man skal drikke brus av og til er det best å drikke brus med vanlig sukker.

Er fullstendig klar over det du skriver. Den enesten lasten jeg har, er at jeg liker å unne meg litt sjokolade til kaffen etter middagen. Vet ikke om jeg greier å endre på det. Har nok skeiet ut litt ekstra i det siste. Brus drikker jeg veldig sjelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-686221
Del på andre sider

Er fullstendig klar over det du skriver. Den enesten lasten jeg har, er at jeg liker å unne meg litt sjokolade til kaffen etter middagen. Vet ikke om jeg greier å endre på det. Har nok skeiet ut litt ekstra i det siste. Brus drikker jeg veldig sjelden.

Hva med å unne seg litt sjokolade når du føler for det - men prøve å holde seg til "litt" - jeg har det samme problemet selv og vet godt hvordan det er.. Men jeg har tro på at om man spiser sunt og godt (til basismåltidene) skal man kunne unne seg litt ekstra hvis man føler for det - uten at en skal plages med dårlig samvittighet av den grunn - poenget bør heller være å begrense det usunne.. å lære og kose seg med litt?

Jeg tror dårlig samvittighet for hva man ikke burde ha spist skaper mange problemer som igjen avler nye problemer - slik er det ihverfall for meg..

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-687604
Del på andre sider

Annonse

Gjest slitern

Hva med å unne seg litt sjokolade når du føler for det - men prøve å holde seg til "litt" - jeg har det samme problemet selv og vet godt hvordan det er.. Men jeg har tro på at om man spiser sunt og godt (til basismåltidene) skal man kunne unne seg litt ekstra hvis man føler for det - uten at en skal plages med dårlig samvittighet av den grunn - poenget bør heller være å begrense det usunne.. å lære og kose seg med litt?

Jeg tror dårlig samvittighet for hva man ikke burde ha spist skaper mange problemer som igjen avler nye problemer - slik er det ihverfall for meg..

:)

Når jeg tenker etter så er det jo ekkelt å spise noe som kroppen ikke har godt av som f.eks. sjokolade. Jeg prøver igjen med å kvitte meg med sjokoladen. Tenk på alle pengene jeg sparer og som jeg kan bruke på andre ting, for det blir jo mye penger ut av det. Pleier å unne meg 2 sjokolader til kvelden. Der er jo ikke bra for verken tennene eller figuren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114468-psykisk-smerte-og-mat/#findComment-687881
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...