Gå til innhold

Folkeopplysningen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva du får vite avhenger helt og holdent av hvor heldig du er med den du treffer på når du ringer, og hvor dyktig du er til å beskrive et mer eller mindre reelt behov for disse opplysningene. At folk som jobber på folkeregisteret har taushetsplikt og ikke skal dele ut opplysninger i øst og vest er visst ikke like "kjent" for alle som jobber der.

Jeg klarte fint å få ut opplysninger om en bekjent av meg som jeg hadde behov for å spore opp for noen år siden, til tross for at denne i flere år hadde hatt hemmelig adresse (men ikke lenger på det tidspunktet jeg søkte opplysningene), og selv om hun på telefonen først var skeptisk til å si noe som helst.

Egentlig ganske skremmende, selv om jeg oppnådde kontakt slik jeg ønsket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685014
Del på andre sider

Gjest tuutut

Hva du får vite avhenger helt og holdent av hvor heldig du er med den du treffer på når du ringer, og hvor dyktig du er til å beskrive et mer eller mindre reelt behov for disse opplysningene. At folk som jobber på folkeregisteret har taushetsplikt og ikke skal dele ut opplysninger i øst og vest er visst ikke like "kjent" for alle som jobber der.

Jeg klarte fint å få ut opplysninger om en bekjent av meg som jeg hadde behov for å spore opp for noen år siden, til tross for at denne i flere år hadde hatt hemmelig adresse (men ikke lenger på det tidspunktet jeg søkte opplysningene), og selv om hun på telefonen først var skeptisk til å si noe som helst.

"Folkeopplysningen" var da et snedig navn på folkeregisteret.. hehe.

Ihvertfall folkeregisteret har IKKE taushetsplikt for alle opplysninger: Lov om folkeregistrering:

"§ 13. Enhver som i stillings medfør eller som i medhold av denne loven eller bestemmelser gitt i medhold av loven, har høve til å gjøre seg kjent med opplysninger i folkeregistrene om noens private forhold, er pliktige til å bevare taushet om det han får kjennskap til. Som private forhold regnes ikke en persons fulle navn, fødested, fødselsdato og personnummer, adresse og eventuell dødsdato med mindre slike opplysninger kan røpe et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlig. Etter begjæring fra personer og private institusjoner kan folkeregisteret bestemme at opplysning om sivilstand, ektefelle, barn og foreldre i særlige tilfelle kan unntas fra taushetsplikt. Et avslag kan påklages til Sentralkontoret av den som har satt fram begjæringen.

Opplysninger nevnt i første ledd som det ikke gjelder taushetsplikt for, kan utleveres til personer og private institusjoner når opplysningene er nødvendige for å ivareta lovmessige rettigheter eller plikter."

Altså kan du begrunne hvorfor du skal ha opplysninger, får du det..

Dette forklarer vel hvorfor personen du snakket med først var skeptisk, før du fikk opplysningene.. Altså ikke noe skremmende med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685086
Del på andre sider

Annonse

"Folkeopplysningen" var da et snedig navn på folkeregisteret.. hehe.

Ihvertfall folkeregisteret har IKKE taushetsplikt for alle opplysninger: Lov om folkeregistrering:

"§ 13. Enhver som i stillings medfør eller som i medhold av denne loven eller bestemmelser gitt i medhold av loven, har høve til å gjøre seg kjent med opplysninger i folkeregistrene om noens private forhold, er pliktige til å bevare taushet om det han får kjennskap til. Som private forhold regnes ikke en persons fulle navn, fødested, fødselsdato og personnummer, adresse og eventuell dødsdato med mindre slike opplysninger kan røpe et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlig. Etter begjæring fra personer og private institusjoner kan folkeregisteret bestemme at opplysning om sivilstand, ektefelle, barn og foreldre i særlige tilfelle kan unntas fra taushetsplikt. Et avslag kan påklages til Sentralkontoret av den som har satt fram begjæringen.

Opplysninger nevnt i første ledd som det ikke gjelder taushetsplikt for, kan utleveres til personer og private institusjoner når opplysningene er nødvendige for å ivareta lovmessige rettigheter eller plikter."

Altså kan du begrunne hvorfor du skal ha opplysninger, får du det..

Dette forklarer vel hvorfor personen du snakket med først var skeptisk, før du fikk opplysningene.. Altså ikke noe skremmende med det?

Javel - jeg hadde ikke studert lovteksten, stolte kun på det jeg har blitt fortalt - at folkeregisterets ansatte har taushetsplikt.

Ut fra denne forutsetningen var det selvsagt foruroligende at det var så lett å snakke en offentlig ansatt trill rundt.

Vedkommende hadde jo selvsagt ingen grunn til å vite om jeg snakket sant eller ei (jeg snakket sant da, selv om jeg VAR fristet til å komme med en lettvint hvit løgn som _garantert_ hadde gitt meg de opplysningene jeg trengte).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685136
Del på andre sider

Gjest Folkeopplysningen

Er det mulig å få vite arbeidssted der?

Har du noe telefonnummer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685632
Del på andre sider

Gjest Folkeregisteret

Hva sa du for å få disse opplysningene da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685634
Del på andre sider

Er det mulig å få vite arbeidssted der?

Har du noe telefonnummer?

Telefonnumre står her:

http://www.skatteetaten.no/personer/folkeregistrering/

(Folkeregisteret og Skatteetaten er ett)

Vet ikke om man får vite arbeidssted, men så lenge man har oppgitt arbeidsgiver på flyttemeldingsskjema til folkeregisteret, så har de jo i alle fall opplysningene (vet ikke om de får beskjed fra arbeidsgiver også, om man skifter arbeidssted uten å flytte). Selv visste jeg godt hvor vedkommende arbeidet (eller hadde arbeidet), så det var vel ikke noe tema for meg tror jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114475-folkeopplysningen/#findComment-685691
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...