Gå til innhold

Elektrosjokk jeg??

Anbefalte innlegg

Gjest Visualise

Hei,

Psykiateren søker meg inn på psyk. avdeling.. for å få elektrosjokkbehandling! hmm.. er det ikke bare de med alvorlige depresjoner som må slikt? Jeg har ingen alvorlige depresjoner.. psykiateren min kaller det for tretthetsdepresjon.. jeg kan ikke si at jeg er så enormt deprimert.. han mener jeg mangler tiltakslyst.. tja.. egentlig.. men hadde jeg sett noe vits i å gjøre noe, så hadde jeg nok gjort det.. Det er bare slik at jeg må ha ting riktig tilrettelagt rundt meg for å fungere.. Sliter med mye studielån og dårlig økonomi.. det er det som plager meg.. og så går jeg jo ned i 60% snart.. da blir ting iallefall ikke noe bedre.. fikk diagnose manisk depressiv i mai.. den kan jeg vere enig i, men liksom.. jeg er ikke sånn nå.. medisinene(jeg tar 300 mg Efexor, 15 mg Tolvon og 4 av de minste Orfirilene) har jo stabilisert meg.. liker det ikke.. er ikkje kreativ lenger.. vanskelig å føle noe glede når jeg vet at jeg må gå på medisiner resten av livet, at jeg har sløst bort 7 år på skole og lagt meg opp mye gjeld.. Men jeg er stabil, det er det ingen tvil om.. Hadde jeg bare fått ting tilrettelagt.. jeg tenker det sånn, at om jeg kunne få en ny start, fått støtte til å ta en ny utdanning, fått redusert studiegjelda.. da hadde jeg nok komt meg tror jeg.. da hadde jeg kunne følt at jeg var verdt noe.. ikke sånn som psykiateren vil det.. bare pøse på med mye og nye medisiner hele tiden.. medisin, medisin, medisin.. og hvordan kommer jeg til å føle meg etter jeg har vert innlagt? etter at jeg har fått elektrosjokkbehandling? jeg kommer til å vite at jeg har vert igjennom det, jeg kommer til å tenke på det som forjævlig.. jeg vil ikke ha det hengende på meg at jeg har vert innlagt.. det er sikkert greit med innleggelse og elektrosjokk, det må nesten de som er eksperter uttale seg om.. men jeg føler det sånn at disse "ekspertene" på død og liv skal bruke medisiner ol. for å "kurere" alt! Hva med å forandre på omgivelsene? Jeg vet det kunne ha forandret mye! Og det er sånn jeg vil ha det, det er slik jeg må ha det for å kunne leve med meg selv, jeg er bare slik! Jeg har vert syk i 7-8 år uten å ha kunne sett navn på det, uten å fått noen diagnose.. er det ingen mulighet for å kunne få en ny start nå som jeg har det så mye bedre? er det mulig å få støtte til ny utdanning? er det mulig å få ettergitt studiegjeld? for jeg var jo sjuk i den perioden.. i den perioden som jeg sløste og øste.. kan jeg få tilbakeskrevet sjukemelding noen år?? jeg var jo sjuk.. teller ikke d? Psykiateren min sier det er umulig.. han sier.. elektrosjokk er brukt på de med alvorlige depresjoner, men det kan jo tenke seg at det kan ha en virkning på deg.. jeg prøver å nå fram.. sier jeg ikke vil.. han, ja han, sier jeg søker deg inn likevel, så får du tenke på det til neste gang.. håpløst spør du meg! Det er jo bare det at jeg ikke får en ny start at jeg ikke ser noe vits i å gjør noe.. jeg har jo ingen framtid dersom jeg ikke har en utdanning.. hva kan gjøres? noen som vet??

vennlig hilsen

En tenker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11454-elektrosjokk-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er slik jeg ser det ikke grunnlag for å gi deg ECT mot din vilje.

Jeg har liten tro på din teori om hva som vil gjøre deg bra. Jeg har hørt slikt før, og min erfaring er at nissen flytter med på lasset. Sykdommen vil du fortsatt ha.

Jeg tror det er helt vesentlig at du arbeider med å akseptere at du har denne sykdommen, og at du må leve med den resten av livet.

ECT er den mest effektive behandling for depresjon. Du har nå prøvd de beste medisiner uten å komme til målet. Dersom du ønsker å komme ut av depresjonen (for depresjon er ikke bare tristhet, men også manglende glade, intiativløshet og energiløshet), vil det være fornuftig å forsøke ECT.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11454-elektrosjokk-jeg/#findComment-57958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...