Gå til innhold

Strømregningen til vintern blir kanskje like høy som i fjor

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Vannmagasinene mangler ca 20% av det som er normalt. Selskapene har varslet prisøkninger.

Hva måtte du ut med i fjor, og hva vil en slik regning gjøre med din økonomi neste vinter ?

Eller har du sørget for fastpris ?

Fortsetter under...

hm.. nå sto det i Dagsavisen i dag at de dystre prognosene bar er tull! At prisene ikke vil bli så høye...

Vet ikke hva man skal tro lenger jeg.

Men vi har nå i 1 1/2 år kjøpt på spot-pris og det har lønt seg stort!

Ulv I Faarikaal

hm.. nå sto det i Dagsavisen i dag at de dystre prognosene bar er tull! At prisene ikke vil bli så høye...

Vet ikke hva man skal tro lenger jeg.

Men vi har nå i 1 1/2 år kjøpt på spot-pris og det har lønt seg stort!

Faktum er at magasinene ligger på 62% og de burde være over 80% fulle.

vi har fått oss leilighet med gratis strøm, eller strøm inkludert i leia. Da ble leia 500,- dyrere enn vi hadde håpet i måneden. Så om strømprisen blir over 500,- i måneden i snitt i vinter, så har vi tjent på dette. Iallfall slipper vi sjokkregninger på mange mange tusen kroner når vinteren kommer, lettere å planlegge økonomien da!

Ulv I Faarikaal

Hurra for privatiseringen av kraftmarkedet!

Og du vil ha samme kaoset i eldrepleien?

For å være like usaklig, så detter ikke gamle folk ned fra himmelen og samles i magasiner for å produsere strøm. Ennå.

Annonse

Tenk deg magasiner fulle av gamle folk.

Du skriver: "Tenk deg magasiner fulle av gamle folk."

Jeg konstaterer at du heller ikke denne gangen har noe fornuftig svar på et seriøst emne.

====

Kaoset på det private kraftmarkedet i vinter kan like gjerne skje i andre privatiserte sektorer.

Det viser at forslaget ditt er totalt urealistisk, og overhodet ikke gjennomtenkt.

Jeg konstaterer at du heller ikke denne gangen har noe fornuftig svar på et seriøst emne.

====

Kaoset på det private kraftmarkedet i vinter kan like gjerne skje i andre privatiserte sektorer.

Det viser at forslaget ditt er totalt urealistisk, og overhodet ikke gjennomtenkt.

Det var nok sør som i denne tråden stod for den innledende stupidisering.

Ulv I Faarikaal

====

Når var det kraftpriser det dreide seg om. Sykehjem er jeg ferdig med her på DOL. Ingen er intressert eller veit noe om det.

Det var nok sør som i denne tråden stod for den innledende stupidisering.

Jeg påpeker at privatiseringen igjen ikke har fungert slik de som forfektet den påstod den skulle.

Og påpekt at det derfor ikke er noen grunn til å tro at det vil gå bedre med eldrehjem enn det har gått med kraftmarkedet, apoteker, osv.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det er godt mulig at du ikke vet noe om det, men det gjør jeg, og derfor ble du avslørt.

Da vet du sikkert hvilken lov og paragraf det hele dreier seg om ? Kun en paragraf det hele springer ut fra.

Jeg påpeker at privatiseringen igjen ikke har fungert slik de som forfektet den påstod den skulle.

Og påpekt at det derfor ikke er noen grunn til å tro at det vil gå bedre med eldrehjem enn det har gått med kraftmarkedet, apoteker, osv.

Jeg kjenner ikke godt nok bakgrunnen for salget av kraftselskapene. Jeg vil nok anta at en del kommunepolitikere med drømmer om nytt rådhus, gikk i bresjen - og at prinsipper da talte lavere.

Ellers er det visse utfordringer knyttet til et friere kraftmarked. Et marked forutsetter fleksibilitet også på tilbydersiden. Det er ikke så enkelt å få til, siden man ikke bare kan rigge opp et nytt kraftverk på kort varsel og slik regulere tilbudssiden.

Ordningen forutsetter en full internasjonalisering av kraftmarkedene, noe som vel fungerer prinsipielt, men ikke i praksis.

Jeg har notert meg tanker om at man kan pålegge en viss fyllingsgrad til visse tider av året, og synes det høres rimelig ut.

Kraftmarkedet er ungt, og ting må gå seg til.

Det er heller ingen gitt å kunne si noe om prisene hvis "privatiseringen" ikke hadde blitt gjennomført. Det er ikke sikkert de hadde vært lavere, kanskje tvert i mot.

Da vet du sikkert hvilken lov og paragraf det hele dreier seg om ? Kun en paragraf det hele springer ut fra.

Jeg vet hvilke mekanismer som ligger bak privatiseringen, og jeg har sett utallige eksempler på hvor sørgelig resultatet er.

Det er nok.

Jeg kjenner ikke godt nok bakgrunnen for salget av kraftselskapene. Jeg vil nok anta at en del kommunepolitikere med drømmer om nytt rådhus, gikk i bresjen - og at prinsipper da talte lavere.

Ellers er det visse utfordringer knyttet til et friere kraftmarked. Et marked forutsetter fleksibilitet også på tilbydersiden. Det er ikke så enkelt å få til, siden man ikke bare kan rigge opp et nytt kraftverk på kort varsel og slik regulere tilbudssiden.

Ordningen forutsetter en full internasjonalisering av kraftmarkedene, noe som vel fungerer prinsipielt, men ikke i praksis.

Jeg har notert meg tanker om at man kan pålegge en viss fyllingsgrad til visse tider av året, og synes det høres rimelig ut.

Kraftmarkedet er ungt, og ting må gå seg til.

Det er heller ingen gitt å kunne si noe om prisene hvis "privatiseringen" ikke hadde blitt gjennomført. Det er ikke sikkert de hadde vært lavere, kanskje tvert i mot.

Du skriver: "Det er ikke så enkelt å få til, siden man ikke bare kan rigge opp et nytt kraftverk på kort varsel og slik regulere tilbudssiden."

Nei, selvsagt ikke.

Akkurat som man ikke bare kan "rigge opp" et nytt eldrehjem på kort varsel, og slik regulere det.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Jeg vet hvilke mekanismer som ligger bak privatiseringen, og jeg har sett utallige eksempler på hvor sørgelig resultatet er.

Det er nok.

Jeg har fått god orientering om vellykkede prosjekter og noen mislykkkede, kjekt å lære av feil, men utviklingen går videre. Det var artig å være på tre dager kurs med våre politikere og høre om juss og konkurranseutsetting. Det var også interssant å lese to bøker om det, selv om jeg visste mye fra før.

Du skriver: "Det er ikke så enkelt å få til, siden man ikke bare kan rigge opp et nytt kraftverk på kort varsel og slik regulere tilbudssiden."

Nei, selvsagt ikke.

Akkurat som man ikke bare kan "rigge opp" et nytt eldrehjem på kort varsel, og slik regulere det.

Med vennlig hilsen

Tjenester, som i dette tilfellet helsetjenester, har selvsagt en tilstrekkelig fleksibilitet til at markedet kan fungere...hvis man ser på dette isolert.

Det tar lang tid å få i gang en fabrikk for kulepenner også, men markedet fungerer greit.

Så markedet for helsetjenester kan nok fungere godt, hvis man betrakter fleksibilitet på tilbydersiden isolert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...