Gå til innhold

Bør utleier gjøre det slik eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det koster ca 50 kr...

Men jeg er enig med deg, det bør være utleier som betaler dette, siden det er han som eier nøklene. Eller så kan du jo bare levere tilbake de du fikk av han når du flytter, og si at "jeg har jo to nøkler til, men de er mine... du kan kjøpe de av meg!"...

hehe... Tror ikke det står noe spesifikt om dette i husleieloven, jeg kunne iallefall ikke finne noe da jeg søkte på ordene nøkkel og nøkler i loven som du kan finne her: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Ulv I Faarikaal

Du skal ha med 3 nøkler til inngangsdør og en nøkkel til hver innerdør som har lås. Huseier/ utleier har ingen rett til å beholde en selv. Riktig antall nøkler må leveres tilbake ved leietidens slutt. Antallet nøkler bør stå i kontrakten.

Ulv I Faarikaal

Ja, om han vil ha nøkkelen tilbake så bør han vel betale kostnaden også. At han forlanger ett depositum for den om dere skulle miste den er jo en annen sak.

Min mening.

Mvh

Manglende nøkler kan utleier trekke fra i depositumet, så de som leier bør få kvittering for tilbakeleverte nøkler.

Annonse

Gjest utleier

Du skal ha med 3 nøkler til inngangsdør og en nøkkel til hver innerdør som har lås. Huseier/ utleier har ingen rett til å beholde en selv. Riktig antall nøkler må leveres tilbake ved leietidens slutt. Antallet nøkler bør stå i kontrakten.

Du skriver at huseier ikke skal beholde nøkler selv.

Selv leier jeg ut,og ingen av mine leieboere har så langt protestert på at jeg beholder en nøkkel. Denne skal selvsagt kun brukes til nødtilfeller, f.eks. ved brann eller vannlekkasje. Så langt har de ment at det er praktisk og greit. De har også hatt nytte av det de få gangene de har glemt nøkler selv. Da har jeg låst dem inn.

Ulv I Faarikaal

Du skriver at huseier ikke skal beholde nøkler selv.

Selv leier jeg ut,og ingen av mine leieboere har så langt protestert på at jeg beholder en nøkkel. Denne skal selvsagt kun brukes til nødtilfeller, f.eks. ved brann eller vannlekkasje. Så langt har de ment at det er praktisk og greit. De har også hatt nytte av det de få gangene de har glemt nøkler selv. Da har jeg låst dem inn.

Jada, jeg hadde tenkt å skrive at det ofte kan være praktisk at utleier har nøkkel.

Jeg har selv vært utleier, og har alltid fått beholde en nøkkel i en forseglet konvolutt. Når jeg har måttet gå inn til en leietaker, har jeg sørget for vitne som påser at jeg ikke rapper noe. Enslige unge damer er heller ikke så interessert i at gamle griser skal ha nøkler så hun ene byttet lås uten at jeg visste det. Hun var i sin fulle rett og satte den gamle tilbake da hun flyttet.

Et problem kan være at hvis utleier får innbrudd og tyven får tak i nøkler til andre boliger, og det sjeles noe i de andre leilighetene, så får ikke disse noe igjen på forsikringen. Det kalles innlåsing.

En kollega måtte erstatte en hel del stjålet gods da hun hadde to nøkler merket med adresse hengende hos seg og selv fikk innbrudd, hvorpå tyven labbet 20 meter og låste seg rett inn til de andre.

Det er mye man må tenke på når man driver bisniss :)

Gjest utleier

Jada, jeg hadde tenkt å skrive at det ofte kan være praktisk at utleier har nøkkel.

Jeg har selv vært utleier, og har alltid fått beholde en nøkkel i en forseglet konvolutt. Når jeg har måttet gå inn til en leietaker, har jeg sørget for vitne som påser at jeg ikke rapper noe. Enslige unge damer er heller ikke så interessert i at gamle griser skal ha nøkler så hun ene byttet lås uten at jeg visste det. Hun var i sin fulle rett og satte den gamle tilbake da hun flyttet.

Et problem kan være at hvis utleier får innbrudd og tyven får tak i nøkler til andre boliger, og det sjeles noe i de andre leilighetene, så får ikke disse noe igjen på forsikringen. Det kalles innlåsing.

En kollega måtte erstatte en hel del stjålet gods da hun hadde to nøkler merket med adresse hengende hos seg og selv fikk innbrudd, hvorpå tyven labbet 20 meter og låste seg rett inn til de andre.

Det er mye man må tenke på når man driver bisniss :)

Jamen da er det jo godt å ha deg her som tenker for oss.

Skal sørge for å gjemme nøkkelen før jeg legger meg i kveld!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...