Gå til innhold

Noen som vet dette, tro?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Om en gifter seg med en amerikaner, gjør det noen forskjell på oppholds/arbeidstilatelsene om en gifter seg i USA eller Norge?

Jeg ville anta (etter nødvendig papirarbeid m.m, sef) at begge parter til slutt ville ha grønt kort/residentship begge steder..

Lønner det seg på noe vis å foreta en slik sermoni i Norge/Europa mot å gjøre det i USA? Eller omvendt? Fordeler&ulemper?

Vurderer proforma sak med amerikansk kompis som vil ha anledning til å oppholde seg+arbeide i EU.

Selv har jeg oppholdt meg mye i USA og skulle gjerne ha anledning til å jobbe der lovlig.. Har vært mye tvilsomme, kompliserte, og småulovlige bo og arbeidsforhold før..

Jeg har også slekt der, vil det styrke søknad om grønt kort?(Bror, permanent resident)

Noen som har greie på dette?:o)

laguna1365380434
Skrevet

Ring dem Amerikanske ambassaden i Oslo, og den Norske ambassaden i et eller annet sted i USA.

Ring UDI eller sjekk ut www.udi.no.

Jeg vet at det har blitt mye vanskeligere å få grønt kort der etter 11 september. men er ikke sikker på hvor vanskelig.

gå hit: http://groups.yahoo.com/group/immigration-usa/

http://www.immigration-aux-usa.com/chat.html

Tusen takk!:o)

Litt drastisk sak, så jeg vil gjerne ha greie på det praktiske her..

Leit om han ikke kunne få opphold i Norge eller om jeg ikke fikk i Statene..

Da blir det litt mye mas for lite..

Gjest sluffy
Skrevet

Joda bare hyggelig.

Ja det er virkelig mye styr, men så lenge dere er gift vil det ikke være noe problem.

Husk på å ta mange bilder av dere sammen osv.... hvis du skal søke om immigrasjon eller greencard vil de be om bilder fra bryllupet, på turer dere har vært sammen på, de vil ha bilder av dere sammen venner og familie. Liste over at dere har møtt vennene til hverandre etc :P

De ber nok også at dere skal skrive en historie om hvordan dere møttes osv..... kjempemasse styr :P

Been there done that med en Canadier (bare at vi gjorde det ikke kun for å få tillatelsene da, vi var og er in love) :-)

Det går bra til slutt asså = )

Lykke til! = )

Gjest sluffy
Skrevet

En ting til, jeg tviler på at dere kan få begge tillatelser samtidig. Jeg er ganske sikker på at kun en kan komme til det andre landet om gangen. Dette pga at den andre skriver under på at de kan forsørge den andre ;) .....

Men siden du har slektninger i USA kan jo det hjelpe deg den veien da. ...... utrolig mye å tenke på her...

De på ambassadene er ihvertfall kjempehjelpsomme :)

Skrevet

Hehe, jeg veit tilfeldigvis bittelitt om akkurat den saken der, har en i familien som skal gifte seg i USA om et par mnd.

Vi snakket med en prest her i Norge, og han sa at USA er litt sære, og godtar ikke uten videre vielsesattester fra Norge, så det er mye bedre å gifte seg i USA, siden Norge syns det er ok. Litt mindre pes med andre ord.

De andre tingene veit jeg ikke noe om...

laguna1365380434
Skrevet

Hehe, jeg veit tilfeldigvis bittelitt om akkurat den saken der, har en i familien som skal gifte seg i USA om et par mnd.

Vi snakket med en prest her i Norge, og han sa at USA er litt sære, og godtar ikke uten videre vielsesattester fra Norge, så det er mye bedre å gifte seg i USA, siden Norge syns det er ok. Litt mindre pes med andre ord.

De andre tingene veit jeg ikke noe om...

Takker! Jeg tenkte også at USA kanskje var lurest..

Lettere for nordmenn å forstå engelske attester enn omvendt..

Kun på heeelt vagt planleggingsstadium, alt praktisk skal fremskaffes og det skal gjennomtenkes..Grundig..:o)

Skrevet

Sikker på at en ikke kan få oppholds eller arbeidstillatelse uansett?

I hvertfall er det ganske greit innen EU-land, men vet ikke hvordan det er til USA.

Hør med aetat og det amerikanske motstykket til aetat. Ellers var det et godt forslag å kontakte ambassaden.

http://www.usa.no/

Du kan til og med sende spørsmål til ambassaden over nettet.

laguna1365380434
Skrevet

Joda bare hyggelig.

Ja det er virkelig mye styr, men så lenge dere er gift vil det ikke være noe problem.

Husk på å ta mange bilder av dere sammen osv.... hvis du skal søke om immigrasjon eller greencard vil de be om bilder fra bryllupet, på turer dere har vært sammen på, de vil ha bilder av dere sammen venner og familie. Liste over at dere har møtt vennene til hverandre etc :P

De ber nok også at dere skal skrive en historie om hvordan dere møttes osv..... kjempemasse styr :P

Been there done that med en Canadier (bare at vi gjorde det ikke kun for å få tillatelsene da, vi var og er in love) :-)

Det går bra til slutt asså = )

Lykke til! = )

Takker for masse gode tips!

Kjenner fyren kjempebra(exsak + kjempekompis), så bilder og historiekoordinering blir ikke noe problem..

Heller ikke å oppholde oss på de samme stedene på likt, men jeg tenkte litt sånn ett år der og ett år her..

Tusen takk for lenker, erfaringer og råd!! :o)

laguna1365380434
Skrevet

Sikker på at en ikke kan få oppholds eller arbeidstillatelse uansett?

I hvertfall er det ganske greit innen EU-land, men vet ikke hvordan det er til USA.

Hør med aetat og det amerikanske motstykket til aetat. Ellers var det et godt forslag å kontakte ambassaden.

http://www.usa.no/

Du kan til og med sende spørsmål til ambassaden over nettet.

Tror det er relativt strengt å få opphold/arbeid utover turist om en ikke er gift med eller barn av am.statsborger..

Jeg er søster av am.resident, det tror jeg ikke hjelper alene..

Utover dette vet jeg av grøntkort lotteriet, men det er det vanskelig å vinne;)..Og dessuten hjelper det ikke kompisen min i samme slengen..

Så for meg et hendig lite bytte av EU/USA...

Takk for tips&link!:o)

Gjest styr unna
Skrevet

IKKE gift deg proforma!! Pga loven, men også pga deg selv. Hva om du møter en du vil gifte deg med, og så synes han det er dumt at du har vært gift proforma.... Styr unna.

laguna1365380434
Skrevet

IKKE gift deg proforma!! Pga loven, men også pga deg selv. Hva om du møter en du vil gifte deg med, og så synes han det er dumt at du har vært gift proforma.... Styr unna.

Nja.. men takker for tipset, men jeg er nå slett ikke sikker på om jeg vil ha en fyr som ikke tolererer det..

Litt moro og eventyr må man da aksepterere..;)

Det er forøvrig bare på helt tidlig planlegging/ide-plan enda..

Det blir ikke noe action før tidligst til våren..:o)

Gjest ringeren
Skrevet

Kjenner fyren kjempebra(exsak + kjempekompis), så bilder og historiekoordinering blir ikke noe problem..

Heller ikke å oppholde oss på de samme stedene på likt, men jeg tenkte litt sånn ett år der og ett år her..

Får bare håpe dere fortsatt er like gode venner når dere skal skilles og "boet" skal deles da..

Skrevet

Får bare håpe dere fortsatt er like gode venner når dere skal skilles og "boet" skal deles da..

Kan ha særeie, så det trenger ikke bli noe problem.

Skrevet

;o)

En fyr du liker, som du skal bo sammen med år etter år?

De fleste jeg kjenner som går inn fo rnoe slikt, de ender nå opp sammen til slutt. Så lykke til, både med det ene og det andre :-)

petter smart
Skrevet

Kjenner ei som giftet seg med en amerikaner for ikke lenge siden. De giftet seg i USA, det blir mindre papirarbeid av det og det gikk mye raskere enn om de skulle giftet seg i Norge. Men du får oppholds- og arbeidstillatelse også om dere gifter dere i Norge.

laguna1365380434
Skrevet

Kjenner ei som giftet seg med en amerikaner for ikke lenge siden. De giftet seg i USA, det blir mindre papirarbeid av det og det gikk mye raskere enn om de skulle giftet seg i Norge. Men du får oppholds- og arbeidstillatelse også om dere gifter dere i Norge.

Da tenker jeg vi prøver i USA, om det blir til at vi gjennomfører dette:o)

Takk for svar!

laguna1365380434
Skrevet

;o)

En fyr du liker, som du skal bo sammen med år etter år?

De fleste jeg kjenner som går inn fo rnoe slikt, de ender nå opp sammen til slutt. Så lykke til, både med det ene og det andre :-)

:o)

Ser poenget ditt.. Men vi er nå bare kompiser..(Han har riktignok vært kjæresten en gang..)

Men klart vi liker hverandre, hvis ikke gadd vi ikke..

Du bruker samme argumentasjon, som dama hans og typen min, som ikke er sånn superbudd på planen, forøvrig..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...