Gå til innhold

Oppussing

Anbefalte innlegg

Gjest ikke snekker
Skrevet

Hei

Skal begynne med litt oppussing av leiligheten.

Stua står først på programmet.

Skal skifte dører, vindu, tapetsere, legge laminat? gulv, skifte lister etc.

Men hvor begynner jeg? Skifte ut dører og vinduer først kanskje? male tak, tapetsere og legge laminat til slutt?

Og vil jeg klare å legge gulvet sjøl? Er ganske fingernem, men hva trenger jeg av ekstra utstyr til å legge laminat?

Noen som kan gi råd til ei dame?

Gjest ja, det er meg
Skrevet

Hei. Mannen min "kunne" legge laminat.. Hm.. det ser ikke så bra ut! Få hjelp av en venn som kan litt!

Skrevet

Hvis du er som meg, maler du tak først, deretter vegger, og til slutt skifter du gulv. Jeg klarer bare ikke å la være å søle når jeg maler.

Men laminat - er det noe fint da ? Plastgulv. Har du sett på alternativer i tre ?

Du klarer fint å legge det selv. Det gjør jeg ihvertfall, med et ukjent antall tommeltotter.

Skrevet

Der er ingen fasit, men mener fagfolk som har vært hos oss har gjort det i denne rekkefølgen (jeg skriver veldig detaljert, men velg selv hvor grundig du ønsker å være - resultatet blir ofte deretter):

Taket vaskes for å fjerne fett (husvask e.l.), deretter mal.

Tapet legges og veggene males. Om det er behov for grunnarbeid før tapetsering avhenger av underlaget.

Før taklistene blir lagt (om listene ikke skal males, hopper man over dette): Ved behov puss over med fint sandpapir, dette for å fjerne evt. fiberreising (kan om nødvendig også gjøres mellom malingsstrøkene). Fjern slipestøv. Hvis der er kvister, så kan man legge 1-2 strøk med kvistlakk på hver kvist. Mal med heftgrunn, Avslutt med to strøk med takmalingen (en smaksak, men malerne som har vært her i huset har anbefalt å bruke samme maling på taklister og tak). Deretter spikres de opp. Spikerhull sparkles over, tørk, slip lett over, fjern støv, og mal over "spikerhullene" (trenger ikke å male over hele listen, når det ikke blir brukt oljemaling).

Har opplevd at noen snekkere først har skiftet vindu og dører, deretter lagt gulvet. Mens andre har lagt gulvet, deretter skiftet dørene. Tror jeg hadde valgt å skiftet dører og vindu først, det er jo synd om gulvet skulle bli skadet, men som skrevet så blir det en vurdering i forhold til om noe skal tilpasses e.l.

Før listing rundt dører og vindu (om listene ikke skal males, hopper man over dette):

Mattslip listene hvis det er behov for å fjerne evt. fiberreising (dette kan også gjøres mellom malingsstrøkene), fjern slipestøv. Hvis der er kvister, så kan man legge 1-2 strøk med kvistlakk på hver kvist. Grunn listene. Mal et strøk oljemaling før legging.

Spikres på plass, spikerhullene tettes med akrylfugemasse,tørk, slip over og fjern støv. Avslutt med et toppstrøk maling.

Her finner du info. vedr. legging av parkett (ikke det samme som laminat, men leggingen er vel noenlunde lik?):

http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fakta/GjorDetSelv/2002/2002_06/parkett_legging.htm

Her kan du lese om laminat:

http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fakta/LaerMerOm/2002/2002_04/parkett_eller_laminat.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...