Gå til innhold

Har firmaet ditt bud? Åssen lønnes han/henne?

Anbefalte innlegg

Gjest BUDLURT
Skrevet

Hei!

Har nå siden februar vært bud i en blomsterforretning og brukt min egen bil (DUMME MEG)

Grunnen til at jeg tok jobben var selvsagt at jeg skulle tjene noen EXTRA kroner i månden i tillegg til det lille jeg allerede har...

Jobben gjikk fint den, men utnytting må man jo regne med eller...?

De ringet meg til ALLE døgnets tider å forlangte at jeg måtte stille opp på "pronte" ellers så hvordan skulle de ellers fått levert blomsterne...

Hadde arbeidskontrakt på å jobbe fra 16.30 når butikken stengte til jobben var gjort...

Men de ringte i tide og i utide og forlangte og gav meg dårlig samvittighet om jeg ikke stillte på minuttet!!!

Har måtte avbestille bestillte timer hos tannlege ect pga at jeg MÅTTE være tilgjengelig

Nå har jeg HELDIGVIS fått sagt opp denne jobben, jeg sa opp før den første juni og hadde bare en måned oppsigelse men MÅTTE jobbe ut juli da de ikke kunne finne noen, i denne perioden måtte jeg ta ut forskudd da jeg ikke har hatt hvreken lønn, stipend eller annen inntekt i sommer ( dette var kun for å fått levert blomster for jeg bruker bilen LITE ellers... så je måtte jo ha bensin slik jeg slapp å gå ( Vestlandet Store avstander)med blomsterene.

Nå mener min arbeidsgiver at jeg skylder dem 2500 kr og at jeg ikke får lønnen min og de feriepengene jeg har krav på, på grunn av forskuddet som de som jobbet i butikken måtte gi meg slik jeg kunne kjøre!

Arbeidsgiveren har fra før både gått ned i pris pr pakke og også latt være å gi meg pr pakke om det har vært flere leveringer til samme sted ( ja kundene har betalt frakt (forskjellige) ) Dette har tilkomt arbeidsgiver og jeg kun har fått for en pakke!

Nå lurer jeg på åssen dere med egen bedrift og som har annsatt bud gjør det!

Da jeg plutselig etter å ha måtte satt opp forsikringen skiftet dekk pga MASSE kjøring på skogsvei (FORB: VESTLANDET) sitter med en regning på bilen på 5000,- og så skylder JEG plutselig arbeidsgiver 2500,-!!!

ER DETTE RETT???

Skrevet

Hvis du ikke har vært svart arbeidskarft så ta kontakt med arbeidstilsynet, dette høres helt villt ut. Det er kjempeflott om du kan vise til konkrete dager da du ble kalt ut til kjøring utover det avtalte. Dersom man bruker egen bil til arbeidskjøring er det vanlig å få kjøregodtgjørelse pr. km.

Har du vært ansatt svart er det ikke noe du kan gjøre...

Gjest Har også bil, men har råd til det!
Skrevet

Om du har så dårlig råd, hvordan i alle dager har du råd til å ha bil? Bil er et pengesluk...

Skrevet

Om du har så dårlig råd, hvordan i alle dager har du råd til å ha bil? Bil er et pengesluk...

ER billiger å ha bil på vestlandet enn å ta buss!!!

Da prisene er fra 100 til større på små teiet avstander!!!

Skal man komme seg fram så må man ha bil!!!

MEN DET VAR VEL IKKE DET JEG SPURTE OM VAR DET VEL?

Skrevet

Kunne du ikke ha brukt nicket ditt fra begynnelsen av? Så forsikringer, veiavgift, bensin + + er billigere enn buss? Mmm... Sikkert... Selg bilen og slutt og klag.

Skrevet

Hvis du ikke har vært svart arbeidskarft så ta kontakt med arbeidstilsynet, dette høres helt villt ut. Det er kjempeflott om du kan vise til konkrete dager da du ble kalt ut til kjøring utover det avtalte. Dersom man bruker egen bil til arbeidskjøring er det vanlig å få kjøregodtgjørelse pr. km.

Har du vært ansatt svart er det ikke noe du kan gjøre...

Har betalt skatten min jeg!

Bilgodtgjørelse har jeg og fått, men dette trekker de FRA på pakkene så om jeg har kjørt en pakke til 35 kr og har kjørt 5 km med den pakken trekker de fra 15 kr (5km*3,00)og jeg får da 20 for pakken og resten i godtgjørelse ...

Kjører jeg den pakken en mil tjener jeg bare 5 kr plus godtgjørelse!

Skrevet

Kunne du ikke ha brukt nicket ditt fra begynnelsen av? Så forsikringer, veiavgift, bensin + + er billigere enn buss? Mmm... Sikkert... Selg bilen og slutt og klag.

BRUK NICKET DITT DU OG!!!

Slutt å klag??? For i helvete!

Har jeg ikke rett til å klage når jeg ikke får lønnen MIN?

HMMMM er nok selvstendig næringsdrivende du, eller en liten drittunge!

Skrevet

Oi oi oi, så sint...

Jeg er selvstendig næringsdrivende. ja. Og har dermed råd til å unne meg div. ting. Som f.eks. en bil, som jeg også HAR RÅD TIL. Tenk det...

Skrevet

Alvorlig talt, MÅ folk svare på alt annet enn det det blir spurt om? Slutt å spre gallen din utover nettet bare fordi du har en dårlig dag! Hverken dannelse eller intelligens henger sammen med å være selvstendig næringsdrivende eller å ha råd til bil, tydeligvis :)

Skrevet

Dette høres helt vilt ut. Her har du blitt grovt utnyttet av arbeidsgiveren din. Råder deg til å gjøre det du kan for å få pengene dine, men sannsynligvis er denne arbeidsgiveren blottet for ansvarsfølelse overfor sine ansatte, så det spørs om du kommer noen vei på en lang stund. Kanskje du må koble inn jurist, du får spørre deg om det er verdt det. Dette er noe av det verste jeg har hørt om av arbeidsforhold og behandling fra arbeidsgiver. Bra du kom deg vekk!!!

Skrevet

Alvorlig talt, MÅ folk svare på alt annet enn det det blir spurt om? Slutt å spre gallen din utover nettet bare fordi du har en dårlig dag! Hverken dannelse eller intelligens henger sammen med å være selvstendig næringsdrivende eller å ha råd til bil, tydeligvis :)

Nei, heldigvis ikke... Ikke alle er de samme tørpinnene.

Skrevet

Fy faen for en dritt du er...

Skrevet

Bilgodtgjørelse har jeg og fått, men dette trekker de FRA på pakkene så om jeg har kjørt en pakke til 35 kr og har kjørt 5 km med den pakken trekker de fra 15 kr (5km*3,00)og jeg får da 20 for pakken og resten i godtgjørelse ...

DU selvstendig næringsdrivende;

Tipper at du har leaset bilen din jeg du kan vel ikke ha råd til noe annet, også tipper jeg at firmaet ditt går konken innen året er omme... *grøsser av å vite at sånne som deg faktisk er næringsdrivende*

Men men, vet jo at du ikke er så tøff i masken som ikke ENDA har stått fram med ditt eget nick, jeg brukte nicket fordi det passet til innlegget!

*til dere andre*

Dette gjorde jeg;

*Dumme* meg ringte likningskontoret for å spørr forsigtig om reglene ved bilg og liknende... pratet sånn ca en halv time med en hyggelig mann, som plutselig ble veldig intr om hvem og hvordan...

Dette endte med at han da har ringt til regneskapsføreren til min arbeidsgiver og spurt henne ut om diverse!

*Er litt redd om jeg har åpnet en liten eske med futt i*

Saken er at jeg ikke finner meg i å bli behandlet på denne måten!

Nå går jeg gjennom mine kjøre lister og tar rådene om å KREVE det utenforstående tilbake (dette sa mannen på likningkontoret)... Altså skille mellom pakker og kilometer, betale skatt av pakkene (har fri km inntil 10000 i året skattefritt)! WEEEE jeg kommer til å få cash til jeg begynner på skolen :)

Skrevet

Tipper at du har leaset bilen din jeg du kan vel ikke ha råd til noe annet, også tipper jeg at firmaet ditt går konken innen året er omme... *grøsser av å vite at sånne som deg faktisk er næringsdrivende*

Men men, vet jo at du ikke er så tøff i masken som ikke ENDA har stått fram med ditt eget nick, jeg brukte nicket fordi det passet til innlegget!

*til dere andre*

Dette gjorde jeg;

*Dumme* meg ringte likningskontoret for å spørr forsigtig om reglene ved bilg og liknende... pratet sånn ca en halv time med en hyggelig mann, som plutselig ble veldig intr om hvem og hvordan...

Dette endte med at han da har ringt til regneskapsføreren til min arbeidsgiver og spurt henne ut om diverse!

Nå går jeg gjennom mine kjøre lister og tar rådene om å KREVE det utenforstående tilbake (dette sa mannen på likningkontoret)... Altså skille mellom pakker og kilometer, betale skatt av pakkene (har fri km inntil 10000 i året skattefritt)! WEEEE jeg kommer til å få cash til jeg begynner på skolen :)

Om du har åpnet en eske med krutt i, det skal du bare drite i. Du har gjort en jobb, en jævlig god jobb som de ikke kunne klart seg uten, og du skal kreve å få det du har krav på!!

Stå på, drit i sånne tullinger på dol som er nødt til å slenge usaklig dritt om alt.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Høres ut som en sak for jurist, har du krav på fri rettshjelp, blir det ikke så dyrt.

Har du avtale om at du *ikke* skal ha bilgodtgjøreles pr km ? Hvis det ikke fins avtale skal du ha pr km, og du kan levere liste og kreve. Har du liste på kjøringene ? Eller har arvbeidsgiver som du kan få lurt til deg ?

Du og/ eller juristen kan bringe dette inn for forliksrådet, men da må du ikke gjøre det komplisert, siden de ikke er jurister. Lønnskrav er et sterkt krav i Norge, og har de brutt kontrakten med deg, så står de svakt.

Vær varsom med å opplyse arbeidsgiver hva du har tenkt å gjøre før det skjer. Ikke vent for lenge.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er sterkt urimelig og ikke lovlig. I avtaleloven nevnes den sterkestes plikt og ansvar i kontrakter. Urimelige lurekontrakter blir satt til side i retten og sett bort fra. I arbeidsrettssaker er alltid arbeidsgiver den sterkeste part.

De gir sikkert en fast pris til kunde på levering, men det skal ikke gå ut over deg. Du skal ha lønn og bilgodtgjørelse på normal måte, uavhengig av deres pris. Går de med tap, angår det ikke deg som ansatt. Du har ikke ansvar i det hele tatt for lønnsomhet, du er ikke forretningspartner.

Jeg har hørt om det før, og i disse tilfellene har arbeidsgiver laget sin egen logikk og lov til sitt bruk som ingen andre vil akseptere, heller ikke retten.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

*til dere andre*

Dette gjorde jeg;

Snakk med lokalavisen, det rampelyset kan bli ruin for en liten butikk. Men ikke dropp kravet for det. Ta det gjerne med til TV2 hjelper deg, da hjelper du andre også.

Skrevet

*til dere andre*

Dette gjorde jeg;

Mistera/BUDLURT/Whatever: Har ikke leaset bil. Trenger ikke det med min inntekt. At du er frustrert fordi du egentlig ikke har råd til å ha bil, er ikke mitt problem.

Reg@l (de tre siste bokstavene i nicket ditt var virkelig treffende når det gjelder deg): God brding!

Skrevet

Høres veldig merkelig ut - ta deg en prat med arbeidstilsynet du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...