trofast Skrevet 1. desember 2000 Del Skrevet 1. desember 2000 Min søster har bipolar lidelse. Hun går på litium, men har likevel dårlige perioder. Før mest depresjon, nå mest manisk. De ganger hun har fått hjelp av psykiatrien er det samme leksa om igjen: Hun må fortelle om alle gamle problemer og traumatiske opplevelser. Jeg mener dette aldri bidrar til noe bedring i situasjonen ettersom personer med bipolar lidelse nettopp IKKE greier å gjøre seg ferdig med gamle problem. Hun samler jo nærmest på dem! Det hjelper derfor ikke å dra dem frem til stadighet. En gang fikk jeg henne til å gå til psykiater når hun var frisk for dermed bedre å lære å takle sykdommen selv. Men neida - Psykiateren fikk henne til "å tømme seg" slik at resultatet ble at hun begynte å gruble og fikk en ny dårlig periode. Min påstand er at tradisjonell terapi ikke hjelper for personer med bipolar lidelse. Fortrengning kan faktisk være mye bedre. Er NHD enig ? Til slutt et par spørsmål: Blir personer med bipolar lidelse værre med årene ? Hvor lenge kan man bruke Imovane (1 stk 7.5 mg) sammenhengende ? Hva hjelper Cisordinol mot ? Maniske eller depresive perioder eller begge ? Har alle personer med bipolar lidelse samme tendens til å tilstadighet benekte sin sykdom ? Takk for et fint forum og takk til alle som bidrar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11498-bipolar-lidelse-og-terapi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. desember 2000 Del Skrevet 13. desember 2000 Beklager at jeg glemte oppfølgingen, og takk for at du minnet meg om den. "Blir personer med bipolar lidelse værre med årene ? Hvor lenge kan man bruke Imovane (1 stk 7.5 mg) sammenhengende ? Hva hjelper Cisordinol mot ? Maniske eller depresive perioder eller begge ? Har alle personer med bipolar lidelse samme tendens til å tilstadighet benekte sin sykdom ? " Tar ditt første og siste spørsmål først. Ja, det er en tendens til at nye episoder kommer med kortere intervaller. Mange har en tendens til å benekte sykdommen de første årene. Dels har de en tro på at de ved hjelp av viljens makt kan motstå nye episode, noe som ikke er tilfelle. Dels er de så glade i sine oppstemte perioder at de ikke vil la seg medisinere. Etterhvert som de forstår sykdommens natur og nødvendigheten av å bruke medisiner hele tiden, kan de få gode år uten nye sykdomsepisoder. En kan bruke Imovane 7,5 mg svært lenge. Ulempen må avveies mot alvorligheten i sykdommen. Cisordinol brukes mot de oppstemte episodene. Det kan også brukes dersom depresjonen er så dyp at en har vrangforestillinger/er psykotisk. Kognitiv terapi med mye innslag av opplæring er viktig dels for å forhindre den forverring en kan se fra episode til episode. Dels for å motivere pasienten for medisinering. Se forøvrig et svar jeg skrev til Fine om samme tema for 1-3 dager siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11498-bipolar-lidelse-og-terapi/#findComment-62195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.