Gå til innhold

Flyskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Mia Caza

Jeg og kjæresten reiser på ferie på mandag, og han lider av flyskrekk.

Han får stadig formaninger og tips fra besserwessere sånn som:

- Ikke tenk på det

- Prøv å fokusere på noe annet

- Les en bok

- Se på flyvertinnene, og les ansiktene deres

Osv osv. Han blir litt fortvilet og sier at han må bare gjennomføre flyreisen på hans måte. Og det er å slenge i seg Vival og drikke cognac. Svette, se panisk ut og til slutt slokne av ren utmattelse.

Det er vår første ferie sammen, og jeg prøver å oppmuntre og støtte ham som best jeg kan. Prøver å ikke legge noe press på ham. Har heller ikke tenkt å prøve å føre en samtale med han på flyet.

Noen andre som er/har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Vel... er ikke gald i å fly jeg heller, og sitter og stirrer hysterisk ut av vinduet.. hehe - ikke fult så ille men. Hører på musikk, da blir jeg mer avslappa. Lukker øya og tenker jeg er et annet sted hvis det er turbulens. Ser ut av vinduet og tenker på andre ting. Må konsentrere meg om å puste hvis det rister i flyet... Ellers får jeg angst! ; )

Overlevde 5 flyturer i sommer så det går nok bra med gutten din! : )

Fortell han at det er mye større sjanse for å dø i trafikkulykke enn flyulykke... Det er fakta! Og han er vel ikke livredd hver gang han setter seg i bilen?

Jeg var også på omvisning på Volvo aero i Kongberg der de lager flymotorene. Når ejg så hvordan ting funka og hvor strenge kontroller de har på ALT der så følte ejg meg mye mye tryggere i et fly..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/#findComment-689058
Del på andre sider

Gjest fanta(original)

Jeg har flyskrekk selv, men sist jeg fløy gikk det veldig bra pga en av flyvertinnene satt seg ned meg og snakket litt.

Hun fortalte bl.a., og det HJALP å høre, at et fly kan aldri bare falle ned. Det er fysisk umulig. For det første, dersom en av motorene stopper (veldig lite sannsynlig) så kan man fly videre på den andre motoren uten problemer. Man kan ta av, fly til bestemmmelsesstedet og deretter lande, med bare en motor.

Dersom BEGGE motorene hadde stoppet (så lite sannsynlig at det er nesten umulig) så vil ikke flyet falle ned, det vil glide på luften akkurat som fuglene gjør. Og det kan glide mange mil på den måten, innen den tid dukker det alltid opp et eller annet sted hvor det er trygt å lande. Enten på havet (flyet har selvsagt livbåter), på et jorde eller (mest sannsynlig) på en nærliggende flyplass.

Og dette er ting som kapteinen har øvet på mange mange ganger, å lande med èn motor, med ingen motor, i sterk vind osv.

Iallefall, disse faktaopplysningene hjalp meg veldig, og jeg gruer meg ikke lengre til å fly nå i helgen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/#findComment-689077
Del på andre sider

Etter en - mildt sagt - skremmende opplevelse med en nødlanding har jeg også fått flyskrekk! Det som hjelper meg er det samme som din kjæreste, vival og alkohol! Ingen god blanding....

I tillegg liker jeg å høre at "dette GÅR bra", vi kommer ikke til å krasje eller noe. Gjerne flyvertinnen må fortelle meg deg. AT mannen min gjentar det i det kjedsommelige er bare bra! :-)

Jeg fikk sitte i cockpiten en gang og flyverne kunne fortelle meg at det er nærmest umulig at det skjer noe teknisk med et fly som fører til en alvorlig ulykke. Det er nesten alltid menneskelig svikt som gjør at fly kræsjer.

Nå er dere vel litt sent ute til det, men få han på tankefelt-terapi! Det har faktisk hjulpet meg litt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/#findComment-689177
Del på andre sider

Jeg har flyskrekk selv, men sist jeg fløy gikk det veldig bra pga en av flyvertinnene satt seg ned meg og snakket litt.

Hun fortalte bl.a., og det HJALP å høre, at et fly kan aldri bare falle ned. Det er fysisk umulig. For det første, dersom en av motorene stopper (veldig lite sannsynlig) så kan man fly videre på den andre motoren uten problemer. Man kan ta av, fly til bestemmmelsesstedet og deretter lande, med bare en motor.

Dersom BEGGE motorene hadde stoppet (så lite sannsynlig at det er nesten umulig) så vil ikke flyet falle ned, det vil glide på luften akkurat som fuglene gjør. Og det kan glide mange mil på den måten, innen den tid dukker det alltid opp et eller annet sted hvor det er trygt å lande. Enten på havet (flyet har selvsagt livbåter), på et jorde eller (mest sannsynlig) på en nærliggende flyplass.

Og dette er ting som kapteinen har øvet på mange mange ganger, å lande med èn motor, med ingen motor, i sterk vind osv.

Iallefall, disse faktaopplysningene hjalp meg veldig, og jeg gruer meg ikke lengre til å fly nå i helgen :)

Har fly livbåter? Hvor da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/#findComment-689206
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kurt Kubein

Jeg har aldri kunnet fatte hvordan et fly som kommer brasende ned mot havoverflaten i flere hundre kilometer i timen, BLIR på vannoverflaten.. Det har vel også vist seg at dette er vanskelig.

Mvh

psykologen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115037-flyskrekk/#findComment-689451
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...