Gå til innhold

Turbo Pascal kompilator

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en institusjon og "min" pasient har kjøpt pc og skal legge inne Pascal.

Men det er et DOS program, og det er jo ikke DOS på XP

Må jeg da formatere og legge inn Win98 istedenfor.

Jeg har strevd med dette i hele kveld, og trenger virkelig hjelp til å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115137-turbo-pascal-kompilator/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ingen som programmerer i Pascal lenger.. du finner Turbo Pascal på Borlands side for Antique Software.

http://www.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Pascal/Q_20675501.html ser relevant ut. Men jeg ville heller anbefalt vedkommende å lære seg et litt mer oppdatert programmeringsspråk :)

Hvis han absolutt vil ha Turbo Pascal tror jeg du kommer enklest unna med å installere Win98 - eventuelt som dualboot.

Det skulle ikke være noe problem, men hva skjer når du prøver å installere ?

XP kan kjøre DOS-vindu, og jeg kjører flere DOS-programmer i slike vinduer.

En del eldre DOS-programmer, spesielt de litt mer avanserte, krever ofte direkte tilgang til minnet. Dette tillater ikke XP. Command-prompten i XP er ikke DOS, bare et skall som er laget for å "se ut som" DOS - Windows ligger i bånn.

Det er da ingen som programmerer i Pascal lenger.. du finner Turbo Pascal på Borlands side for Antique Software.

http://www.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Pascal/Q_20675501.html ser relevant ut. Men jeg ville heller anbefalt vedkommende å lære seg et litt mer oppdatert programmeringsspråk :)

Hvis han absolutt vil ha Turbo Pascal tror jeg du kommer enklest unna med å installere Win98 - eventuelt som dualboot.

"Men jeg ville heller anbefalt vedkommende å lære seg et litt mer oppdatert programmeringsspråk :)"

Du skjønner det at noen har mer enn nok med å takle livet sitt, om ikke de skal tilegne seg noe nytt.

Så egentlig har jeg et kjempeproblem.

Annonse

Det skulle ikke være noe problem, men hva skjer når du prøver å installere ?

XP kan kjøre DOS-vindu, og jeg kjører flere DOS-programmer i slike vinduer.

Nå er jeg hjemme og husker ikke hva for en fil som ikke kunne klare å kjøre.

Jobbet med dette i timesvis i dag, og er like langt.

Ulv I Faarikaal

En del eldre DOS-programmer, spesielt de litt mer avanserte, krever ofte direkte tilgang til minnet. Dette tillater ikke XP. Command-prompten i XP er ikke DOS, bare et skall som er laget for å "se ut som" DOS - Windows ligger i bånn.

Jeg vet, men TP kan kjøre, i hvert fall kompilatoren. Sett DPMI minne til maks.

Applikasjoner kjører greit såvidt jeg kan se.

Kall for å aksessere maskinvare direkte tolereres som regel ikke, men skriving til lpt-porter går greit.

http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html

Du kan få låne DOS 2.11 på 8 toms disketter her, eller CPM 1.3 :-)

Jeg sier tatt for det, men jeg skjønner ikke dette - det ligger for høyt for meg faktisk.

Jeg aner ingenting om sånne Pascal grier, og er "pålagt" å gjøre det som primærkontakt.

Men jeg klarer å legge inn Pascal slik at dt blir tjenlig for ham, men i Win98.

Når man kun skal ha Word og Pascal er dt vel ikke så nøye med hvilken OS han har.

Ulv I Faarikaal

Jeg sier tatt for det, men jeg skjønner ikke dette - det ligger for høyt for meg faktisk.

Jeg aner ingenting om sånne Pascal grier, og er "pålagt" å gjøre det som primærkontakt.

Men jeg klarer å legge inn Pascal slik at dt blir tjenlig for ham, men i Win98.

Når man kun skal ha Word og Pascal er dt vel ikke så nøye med hvilken OS han har.

Det er sikkert riktig, og XP er NT teknologi, dvs at du hopper over i en ny "verden". Men prøv å lage en snarvei i XP og sett DPMI minne til maks først.

Går ikke det, installer win98 SE.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...