Synch Skrevet 3. desember 2000 Skrevet 3. desember 2000 Var på fjelltur for et par månder siden. Det var den første fjellturen på mange år(selv om jeg er fortsatt ung:) Og tror nok den ble litt for hard for beina mine. Gikk fort nedover fjellet og knærne/beina fikk en stor belastning. Har egentlig godt trente ben. Men dem er trent i helsestudio og ikke i fjellet! Det som er problemet nå er at jeg får veldig vondt rett under kneet hvis jeg har sittet lenge stille og så begynner å gå. Men straks jeg blir varm så går det over. Noe slags peiling på hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det? ..Vær så snill å si jeg ikke må slutte å gjøre knebøy! Hva kan konsekvensen bli hvis jeg ikke slutter(hvis jeg burde)? /mvh 0 Siter
jvb Skrevet 3. desember 2000 Skrevet 3. desember 2000 du har inflamation i knæleddene. gå til din læge og få NSAID medicin. mvh jvbruun, læge 0 Siter
Synch Skrevet 3. desember 2000 Forfatter Skrevet 3. desember 2000 du har inflamation i knæleddene. gå til din læge og få NSAID medicin. mvh jvbruun, læge Og inflamation vil si ? Hvis jeg bruker slik gigtmedisin, var det ikke? ..Kan jeg fortsatt trene knebøy eller? Skal muligens stille i konkuranse om en liten stund, så skulle helst trent som en helt nå! /mvh 0 Siter
gaudal Skrevet 4. desember 2000 Skrevet 4. desember 2000 Og inflamation vil si ? Hvis jeg bruker slik gigtmedisin, var det ikke? ..Kan jeg fortsatt trene knebøy eller? Skal muligens stille i konkuranse om en liten stund, så skulle helst trent som en helt nå! /mvh Inflamation er betennelse 0 Siter
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. desember 2000 Skrevet 5. desember 2000 Synch. Dette er nok det vanligste problemet vi fjellvandrere har/ får om høsten. Nesten uansett hvor bra vi generelt er trent, så kan vi ende opp med smerter og hevelse i knærne , etter lange turer nedoverbakke. Det skylles rett og slett en betennelsesreaksjon i leddhinnene som kan vare noen uker i etterkant. Hva gjøre for å komme over det ? Sykling med lette tråkk, litt svømming osv. er bra. Noen dgr. med Ibux kan også dempe betennelsestilstanden. Det mest effektive forebyggende er høstturer i kupert terreng med 10 kg. i sekken, de siste ukene før fjellturen. Leddene kan nemlig vende seg til denne typen belastninger også! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.