Gå til innhold

hva kan det være?


Synch

Anbefalte innlegg

Var på fjelltur for et par månder siden. Det var den første fjellturen på mange år(selv om jeg er fortsatt ung:)

Og tror nok den ble litt for hard for beina mine. Gikk fort nedover fjellet og knærne/beina fikk en stor belastning. Har egentlig godt trente ben. Men dem er trent i helsestudio og ikke i fjellet!

Det som er problemet nå er at jeg får veldig vondt rett under kneet hvis jeg har sittet lenge stille og så begynner å gå. Men straks jeg blir varm så går det over. Noe slags peiling på hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det? ..Vær så snill å si jeg ikke må slutte å gjøre knebøy!:)

Hva kan konsekvensen bli hvis jeg ikke slutter(hvis jeg burde)?

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har inflamation i knæleddene.

gå til din læge og få NSAID medicin.

mvh

jvbruun, læge

Og inflamation vil si ?:)

Hvis jeg bruker slik gigtmedisin, var det ikke? ..Kan jeg fortsatt trene knebøy eller? Skal muligens stille i konkuranse om en liten stund, så skulle helst trent som en helt nå!

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og inflamation vil si ?:)

Hvis jeg bruker slik gigtmedisin, var det ikke? ..Kan jeg fortsatt trene knebøy eller? Skal muligens stille i konkuranse om en liten stund, så skulle helst trent som en helt nå!

/mvh

Inflamation er betennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Synch.

Dette er nok det vanligste problemet vi fjellvandrere har/ får om høsten. Nesten uansett hvor bra vi generelt er trent, så kan vi ende opp med smerter og hevelse i knærne , etter lange turer nedoverbakke. Det skylles rett og slett en betennelsesreaksjon i leddhinnene som kan vare noen uker i etterkant.

Hva gjøre for å komme over det ?

Sykling med lette tråkk, litt svømming osv. er bra. Noen dgr. med Ibux kan også dempe betennelsestilstanden.

Det mest effektive forebyggende er høstturer i kupert terreng med 10 kg. i sekken, de siste ukene før fjellturen. Leddene kan nemlig vende seg til denne typen belastninger også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...