Gå til innhold

Har masse rips i hagen, men...

Anbefalte innlegg

... hva skal vi gjøre med den?

Har lyst til å lage saft, og såvidt jeg vet kan man lage det på to måter. Den ene er med saftkoker, og dette står for meg som et jæ... klissete opplegg (minner fra barndommen). Det andre er å lage råsaft, og det er her jeg spør om hjelp.

Hvordan lager man råsaft? Ber pent om en forklaring i te-skje-form, der alle trinn forklares grundig - er ikke akkurat verden beste husmor (og derfor hater jeg oppskrifter der det står "ha i mel til passe deig").

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115671-har-masse-rips-i-hagen-men/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke noe om råsaft, men jeg pleier å safte med dampkoker. Synes ikke det er klissete, men veldig greit (forutsatt at ikke evt. unger henger rundt beina).

Jeg fryser ned alle bærene (rips, solbær, bringebær og blåbær) - da safter de bedre. Jeg renser dem ikke i det hele tatt.

Bærene står og damper i 2-3 timer for hver omgang. Når det ikke kommer mer saft ut av bærene, koker du opp saften sammen med sukker (jeg bruker 1,5-2,5 kg sukker). Når det koker, tar du bort skummet, og heller den ferdige saften på reine, glovarme flasker, og tar på gummikork. Med min dampkoker, blir det 6-8 flasker på hver omgang.

Det er viktig at saften står kjølig etterpå, for at den ikke skal mygle. Nå er det så varmt, så vi venter med å safte til det blir kjøligere, fordi vi ikke har kjeller eller kjølerom.

Lykke til!

Gjest Pricilla

Jeg kan ikke noe om råsaft, men jeg pleier å safte med dampkoker. Synes ikke det er klissete, men veldig greit (forutsatt at ikke evt. unger henger rundt beina).

Jeg fryser ned alle bærene (rips, solbær, bringebær og blåbær) - da safter de bedre. Jeg renser dem ikke i det hele tatt.

Bærene står og damper i 2-3 timer for hver omgang. Når det ikke kommer mer saft ut av bærene, koker du opp saften sammen med sukker (jeg bruker 1,5-2,5 kg sukker). Når det koker, tar du bort skummet, og heller den ferdige saften på reine, glovarme flasker, og tar på gummikork. Med min dampkoker, blir det 6-8 flasker på hver omgang.

Det er viktig at saften står kjølig etterpå, for at den ikke skal mygle. Nå er det så varmt, så vi venter med å safte til det blir kjøligere, fordi vi ikke har kjeller eller kjølerom.

Lykke til!

Gratulerer med eget "frø" forresten! ; )

Har du en enkel oppskrift på blåbærlikør? Har plukka litt og vil ha likør til vintern. Men veit ikke helt hvordan jeg gjør det..

Vet du? bestefar gjorde alltid det, men han er borte nå. tenkte å lage en flakse til mormor. : )

Gratulerer med eget "frø" forresten! ; )

Har du en enkel oppskrift på blåbærlikør? Har plukka litt og vil ha likør til vintern. Men veit ikke helt hvordan jeg gjør det..

Vet du? bestefar gjorde alltid det, men han er borte nå. tenkte å lage en flakse til mormor. : )

Dessverre, blåbærlikør har jeg aldri laget. Har lært det jeg kan om bær av svigermor, og hun er avholds :-(

Har funne svært lite blåbær i år, men svigermor har heldigvis funnet mye, så jeg håper vi får noe av henne!

Og takk for gratulasjon - jeg det vokser en liten spire inni magen min ja! Koselig!

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...