Gå til innhold

Hva er Napren?


Gjest Victoria_

Anbefalte innlegg

Gjest Victoria_

Jeg fant i går en boks med napren, som tilhører faren min. Jeg lurer på hva det er for noe, hva hjelper det mot?

Er det farlig å ta for mange?

Kan man bli ekstra full av å ta 2-3 napren og drikke en del til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest naproksen

les her:

http://www.elanders.no/medisinhandboken/preparat/716.htm

Man skal aldri bruke andres medisiner. Ulike typer naproksen gis jo uten resept, og virker mot feks mens-smerter. Om det skjer noe spesielt ved å blande Napren og alkohol vet jeg ikke, men generelt frarådes blandlig av medisner og alkohol.(Man blir lett dårlig og trett av å drikke når man har tatt smertestillende, har jeg erfart i forbindelse med mens osv. Ved for store doser er det sikkert skadelig)

Legne vil sikkert kunne svare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

les her:

http://www.elanders.no/medisinhandboken/preparat/716.htm

Man skal aldri bruke andres medisiner. Ulike typer naproksen gis jo uten resept, og virker mot feks mens-smerter. Om det skjer noe spesielt ved å blande Napren og alkohol vet jeg ikke, men generelt frarådes blandlig av medisner og alkohol.(Man blir lett dårlig og trett av å drikke når man har tatt smertestillende, har jeg erfart i forbindelse med mens osv. Ved for store doser er det sikkert skadelig)

Legne vil sikkert kunne svare bedre.

Napren er et betendelsesdempende/smertestillende preparat, tilsvarende naproxen. Det brukes mot menssmerter, nakke/skulderplager, senebetendelse ol. Slike preparater har særlig ei råtten bivirkning - de gir magesyre/generelt mageubehag. (snakker av egen erfaring her).

Å kombinere napren med store mengder alkohol gjør det ekstra skadelig for magen.

Lang tids bruk kan i verste fall gi magesår.

Hva har du fått låne tablettene mot forresten?

Uansett hva det er ville det være lurt i alle fall å forhøre seg med legen, særlig om tablettene er sterkere enn 250mg.

250mg selges reseptfritt mot menssmerter.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Victoria.

Napren tilhører en gruppe medisiner som kalles NSAIDs,og disse virker betennelsedempende.De kan brukes mot bla.ryggsmerter,senebetennelser,hodepine,mens smerter.Jeg tror ikke disse skal gjøre deg ekstra full,men de kan virke irriterende på maven,og evt.føre til at du blir dårlig i maven ved kombinasjon med alkohol.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Victoria.

Napren tilhører en gruppe medisiner som kalles NSAIDs,og disse virker betennelsedempende.De kan brukes mot bla.ryggsmerter,senebetennelser,hodepine,mens smerter.Jeg tror ikke disse skal gjøre deg ekstra full,men de kan virke irriterende på maven,og evt.føre til at du blir dårlig i maven ved kombinasjon med alkohol.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Victoria.

Napren tilhører en gruppe medisiner som kalles NSAIDs,og disse virker betennelsedempende.De kan brukes mot bla.ryggsmerter,senebetennelser,hodepine,mens smerter.Jeg tror ikke disse skal gjøre deg ekstra full,men de kan virke irriterende på maven,og evt.føre til at du blir dårlig i maven ved kombinasjon med alkohol.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Victoria.

Napren tilhører en gruppe medisiner som kalles NSAIDs,og disse virker betennelsedempende.De kan brukes mot bla.ryggsmerter,senebetennelser,hodepine,mens smerter.Jeg tror ikke disse skal gjøre deg ekstra full,men de kan virke irriterende på maven,og evt.føre til at du blir dårlig i maven ved kombinasjon med alkohol.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...