Gå til innhold

Hjelpes meg! Virus, eller hva?

Anbefalte innlegg

http://pospa.com/suspended.page/

Har lagt seg som startside her.

I tillegg får jeg beskjed om at Office XP cd må settes i for at jeg skal kunne installere... Når jeg EGENTLIG bare skal kopiere en fil fra en mappe til en annen.

Jeg bruker stasjon D til backup, men når jeg formaterte C i går ble D slettet... Flottings.

Jeg formaterte C 3 ganger og fikk beskjed om at den var tom. Jeg installerte win2000 på nytt for å se hva som skjedde og fikk beskjed om at det ikke var plass på C fordi den var full...!!!

Det eneste som gikk var å reparere windows, så nå har jeg i hvertfall nettilgang og programmene mine, men alle dokumentene mine og filene er borte! Nettbanken er avinstallert og alle tillegg i Internet Explorer er borte.

Må jeg anse backupen på D som tapt? Norman finner ingenting, men kan det kanskje være noe ala "Blaster" som sniker seg inn via IP-adressen og ikke mailen? What to do? Anyone?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116437-hjelpes-meg-virus-eller-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Hvis du har NTFS på C: og FAT på D:, vil stasjonsbokstavene rykke bakover når du strater med oppstartdiskett, fordi DOS ser ikke NTFS partisjoner.

Du trenger et program som heter UNFORMAT.EXE som finnes i Norton diskdoktor.

Hvis D: er FAT og du ikke har kopiert noe til D:, opprettes D: slik den var før formatering.

Hvis du har NTFS på C: og FAT på D:, vil stasjonsbokstavene rykke bakover når du strater med oppstartdiskett, fordi DOS ser ikke NTFS partisjoner.

Du trenger et program som heter UNFORMAT.EXE som finnes i Norton diskdoktor.

Hvis D: er FAT og du ikke har kopiert noe til D:, opprettes D: slik den var før formatering.

Du har så rett, så rett. Jeg gjorde en feil. Jeg gjorde om FAT16 på C til NTFS... D er fortsatt FAT16.

Men - ingen av "restorer"programmene gjenkjenner disken (sikkert fordi jeg la et par filer på den etter å ha formatert...?) Ikke sant. Luring, vettu. Jeg gjorde nok en feil til, ja.

Så derfor finner de ikke det som er borte, men bare det nye som ligger der, pluss et par andre filer.

Jeg har ikke Norton, desverre, men finnes det andre alternativer da?

Uansett... Tapt eller ikke tapt. Jeg setter gedigen pris på om du forteller meg åssen jeg nå får begge diskene til å kjøre det samme systemet?

Jeg vil ha ALT bort og reinstallert windows på den ene. Ikke noe annet.

Sånn maskinen er nå, får jeg spørsmål hver gang jeg starter opp om jeg vil kjøre win2000setup, eller win2000prof. Ingenting funker som det skal heller.

Du er en kjerne-Ulv! Mvh.

Ulv I Faarikaal

Du har så rett, så rett. Jeg gjorde en feil. Jeg gjorde om FAT16 på C til NTFS... D er fortsatt FAT16.

Men - ingen av "restorer"programmene gjenkjenner disken (sikkert fordi jeg la et par filer på den etter å ha formatert...?) Ikke sant. Luring, vettu. Jeg gjorde nok en feil til, ja.

Så derfor finner de ikke det som er borte, men bare det nye som ligger der, pluss et par andre filer.

Jeg har ikke Norton, desverre, men finnes det andre alternativer da?

Uansett... Tapt eller ikke tapt. Jeg setter gedigen pris på om du forteller meg åssen jeg nå får begge diskene til å kjøre det samme systemet?

Jeg vil ha ALT bort og reinstallert windows på den ene. Ikke noe annet.

Sånn maskinen er nå, får jeg spørsmål hver gang jeg starter opp om jeg vil kjøre win2000setup, eller win2000prof. Ingenting funker som det skal heller.

Du er en kjerne-Ulv! Mvh.

Hvis D: disken ikke er rørt eller kopiert filer til etter formatering, kan den gjenopprettes med et lite program som heter UNFORMAT.EXE som du kan få av meg. Vi prøvde det i dag, det funker. Legg den ut på diskett.

Kjør først FDISK og opprett en DOS-partisjon på harddisk 1 (som da blir C:). Restart med disketten. Harddisk 2 blir da D: igjen som den skal være.

Den formaterte men urørte D: gjenopprettes ved å starte opp maskinen med DOS oppstartdiskett for Win 98.

Kjør så programmet UNFORMAT.EXE fra DOS. Hvis du får melding om at root ikke har plass, slett tomme mapper fra D:, eller kopier filene i dem til en annen disk og slett mappa.

Kjør UNFORMAT.EXE på nytt.

Annonse

Hvis D: disken ikke er rørt eller kopiert filer til etter formatering, kan den gjenopprettes med et lite program som heter UNFORMAT.EXE som du kan få av meg. Vi prøvde det i dag, det funker. Legg den ut på diskett.

Kjør først FDISK og opprett en DOS-partisjon på harddisk 1 (som da blir C:). Restart med disketten. Harddisk 2 blir da D: igjen som den skal være.

Den formaterte men urørte D: gjenopprettes ved å starte opp maskinen med DOS oppstartdiskett for Win 98.

Kjør så programmet UNFORMAT.EXE fra DOS. Hvis du får melding om at root ikke har plass, slett tomme mapper fra D:, eller kopier filene i dem til en annen disk og slett mappa.

Kjør UNFORMAT.EXE på nytt.

Hei hå igjen. Du er snill.

Men jeg har rørt D:... Thats the problem. Funker det ikke, da? Du må gjerne sende meg programmet om du gidder fordet :-D [email protected]

Kan jeg gjøre om C: fra NTFS til FAT16 ved å kjøre FDISK? Er det FAT som er best å bruke? Hva er forskjellen? (O' store orakel...)?

Ulv I Faarikaal

Hei hå igjen. Du er snill.

Men jeg har rørt D:... Thats the problem. Funker det ikke, da? Du må gjerne sende meg programmet om du gidder fordet :-D [email protected]

Kan jeg gjøre om C: fra NTFS til FAT16 ved å kjøre FDISK? Er det FAT som er best å bruke? Hva er forskjellen? (O' store orakel...)?

>>Hei hå igjen. Du er snill. Men jeg har rørt D:... Thats the problem. Funker det ikke, da? Du må gjerne sende meg programmet om du gidder fordet :-D [email protected]

Det virker allikevel, men overskrevne data er borte. Det ser ut som en fragmentert disk kan beholde data helt til disken fylles opp, alt avhengig av hvor mye data du har lagret på D: etter at du formaterte. Fil avsendt, kjør programmet og se. Ta gjerne kopi av dataene du har lagret på D: først, men ikke lagre mer der eller flytt noe.

>>Kan jeg gjøre om C: fra NTFS til FAT16 ved å kjøre FDISK?

Ja, slett partisjoner og opprett på nytt. Ikke lag støre partisjoner enn 10 GB med FAT16, og ikke atørre enn 40 GB med FAT32, ellers utnytter du diskene dårlig.

>>Er det FAT som er best å bruke? Hva er forskjellen? (O' store orakel...)?

Lang historie, men små disker funker bra med FAT 16 og FAT 32 hvis du bare skal bruke det hjemme. Det er noe med sikkerhet osv, men bare du tar gode sikkerhetkopier trenger du ikke bry deg om det. FAT er mye raskere, og du kan få tak i datene med DOS.

En FAT disk kan gjøres om til NTFS, men ikke så lett andre veien.

>>Hei hå igjen. Du er snill. Men jeg har rørt D:... Thats the problem. Funker det ikke, da? Du må gjerne sende meg programmet om du gidder fordet :-D [email protected]

Det virker allikevel, men overskrevne data er borte. Det ser ut som en fragmentert disk kan beholde data helt til disken fylles opp, alt avhengig av hvor mye data du har lagret på D: etter at du formaterte. Fil avsendt, kjør programmet og se. Ta gjerne kopi av dataene du har lagret på D: først, men ikke lagre mer der eller flytt noe.

>>Kan jeg gjøre om C: fra NTFS til FAT16 ved å kjøre FDISK?

Ja, slett partisjoner og opprett på nytt. Ikke lag støre partisjoner enn 10 GB med FAT16, og ikke atørre enn 40 GB med FAT32, ellers utnytter du diskene dårlig.

>>Er det FAT som er best å bruke? Hva er forskjellen? (O' store orakel...)?

Lang historie, men små disker funker bra med FAT 16 og FAT 32 hvis du bare skal bruke det hjemme. Det er noe med sikkerhet osv, men bare du tar gode sikkerhetkopier trenger du ikke bry deg om det. FAT er mye raskere, og du kan få tak i datene med DOS.

En FAT disk kan gjøres om til NTFS, men ikke så lett andre veien.

Guri malla, så grei du er. Da venter jeg bare på programmet, så er det ikke sikkert vi prates før om noen timer (eller dager) alt ettersom åssen planen min virker nå...

Thanx! (PS: Er det et stort program? Det har ikke kommet noe.)

Ulv I Faarikaal

Guri malla, så grei du er. Da venter jeg bare på programmet, så er det ikke sikkert vi prates før om noen timer (eller dager) alt ettersom åssen planen min virker nå...

Thanx! (PS: Er det et stort program? Det har ikke kommet noe.)

Kan være for stort, avh av din epostkonto om den gir deg mulighet for å motta 2 MB.

Fint at du holder deg til FAT, da det er mye som kan rettes opp ved feil. NTFS er sikker, og sikkerhet har sin pris.

Kan være for stort, avh av din epostkonto om den gir deg mulighet for å motta 2 MB.

Fint at du holder deg til FAT, da det er mye som kan rettes opp ved feil. NTFS er sikker, og sikkerhet har sin pris.

Yubi yeah!

Du er en kjerne-ulv, tralla la. Nå er jeg så glaad, tralla la. Maskinen virker perfekt og filene mine er tilbake!

Jeg hadde ikke klart det uten deg!

Tuusen takk!

Ulv I Faarikaal

Yubi yeah!

Du er en kjerne-ulv, tralla la. Nå er jeg så glaad, tralla la. Maskinen virker perfekt og filene mine er tilbake!

Jeg hadde ikke klart det uten deg!

Tuusen takk!

En stor regning, flere kvadratmeter.

Hyggelig å hjelpe, men ofte går det galt dessverre, men her kunne det vel ikke bli verre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...