Gå til innhold

Boikott fylkestingsvalget!

Anbefalte innlegg

Fylkeskommunen har forlengst utspilt sin rolle som eget administrativt og politisk nivå. Etter sykehusreformen fremstår de som inkompetent og overadministrert, kun puslende med enkelte samferdsels- og skolesaker, alt saker som fylkesmann og/eller kommunene selvsagt kan ta seg av.

Som velgere har vi nå en gyllen mulighet til å vise stortinget at vi driter i fylkeskommunen. Dette gjør vi best ved å la være å stemme.

Forrige gang var det ca. 55% som gadd å stemme. I år bør vi ha som mål å komme under 50% valgdeltakelse.

.....

Kommunenestrukturen er i tillegg meningsløs. Hva i all verden skal vi med 450 kommuner i dette landet? Resultatet er et voldsomt overforbruk av ressurser, penger som kastes rett ut av vinduet.

Paralellt med nedlegging av fylkeskommunene, er det nødvendig med en bølge av kommunesammenslåinger, slik at vi kan komme ned på 200-300.

Dette vil virkelig bety noe for effektivisering av off. sektor, legge forholdene til rette for mer desentral makt og gi folk troen tilbake på at det har mening å stemme ved disse valgene.

God boikott!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116524-boikott-fylkestingsvalget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og folkene i distriktene er selvsagt veldig "for" denne kommunesammenslåingen...?

Med vennlig hilsen

Det er vel litt opp og ned, vil jeg tro.

Jeg mener en eller annen i nyhetene refererte at stemningen totalt sett var ca. 50-50 i forhold til kommunesammenslåinger.

....

De fleste ser jo at at det har skjedd en hel del siden 70-tallet, en hel del som tilsier at antall kommuner bør reduseres. Samferdsel og datateknologi er to viktige områder.

Den største bøygen er trolig det tallrike politikerkorpset som har privilegier gjennom sine verv. I tillegger kommer 450 kommunale ledergrupper med rådmennene i spissen som legger premisser for diskusjonen. De blir nok sittende der til de må bæres ut.

Det er vel litt opp og ned, vil jeg tro.

Jeg mener en eller annen i nyhetene refererte at stemningen totalt sett var ca. 50-50 i forhold til kommunesammenslåinger.

....

De fleste ser jo at at det har skjedd en hel del siden 70-tallet, en hel del som tilsier at antall kommuner bør reduseres. Samferdsel og datateknologi er to viktige områder.

Den største bøygen er trolig det tallrike politikerkorpset som har privilegier gjennom sine verv. I tillegger kommer 450 kommunale ledergrupper med rådmennene i spissen som legger premisser for diskusjonen. De blir nok sittende der til de må bæres ut.

Hei,

Jeg er, for øvrig, helt enig i at man bør få langt færre, men større, kommuner.

Dog tror jeg staten må bli flinkere til å synliggjøre besparelsene.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg er, for øvrig, helt enig i at man bør få langt færre, men større, kommuner.

Dog tror jeg staten må bli flinkere til å synliggjøre besparelsene.

Med vennlig hilsen

Det er vanskelig å synliggjøre innsparinger.

Det sitter en arme av kommunale saksbehandlere og sjefer og "dokumenterer" at det slett ikke er noe å spare på sammenslåing.

Man tar i bruk den gamle, gode teknikken med å tenne informasjons-motild. Stakkars inkompetente kommunepolitikere vet ikke sin arme råd, og lar ting være uendret. Det er tryggest slik.

Og folkene i distriktene er selvsagt veldig "for" denne kommunesammenslåingen...?

Med vennlig hilsen

Å sementere dagens kommune-struktur er både uansvarlig og egoistisk.

Når to nabokommuner som f eks Nord-XXXX og Sør-XXXX ikke kan gå sammen på grunn av at ordføreren i den ene kommunen mener det er "for store kulturforskjeller", da blir det komisk.

Kommunepolitikerne kan ikke for all framtid forvente at skattebetalerne gidder å være med på å opprettholde to- og tredobbel administrasjon innenfor skolesektoren, eldreomsorg, sosialvesenet, barnevernet osv.

Annonse

Noe må ihvertfall gjøres.

I troms er det (eller VAR ihvertfall) 19 kommuner. Samtidig er det vel 150-160 innbyggere, noe som skulle tilsi rundt 8000 innbyggere per kommune i gjennomsnitt. Det finnes altså 19 ordfører, 19 skolesjefer... ja, minst 19 av det meste i kommunale adm. stillinger.

Hva med å snu på det og si at vi heller legger ned kommunene (i praksis slå sammen alle kommunene i troms), og overfører alt til fylkeskommunen, eller hva man nå velger å kalle det

Å sementere dagens kommune-struktur er både uansvarlig og egoistisk.

Når to nabokommuner som f eks Nord-XXXX og Sør-XXXX ikke kan gå sammen på grunn av at ordføreren i den ene kommunen mener det er "for store kulturforskjeller", da blir det komisk.

Kommunepolitikerne kan ikke for all framtid forvente at skattebetalerne gidder å være med på å opprettholde to- og tredobbel administrasjon innenfor skolesektoren, eldreomsorg, sosialvesenet, barnevernet osv.

Jeg forfekter IKKE "små-kommuner".

Men hvis dette var viktig for skattebetalerene, ville de vel valgt inn et parti som er for store kommuner?

Med vennlig hilsen

Jeg forfekter IKKE "små-kommuner".

Men hvis dette var viktig for skattebetalerene, ville de vel valgt inn et parti som er for store kommuner?

Med vennlig hilsen

Saken må modnes noen år, før velgerne får øya opp for den..

...det er den prosessen Erna Solberg har startet...

Liker ikke boikotting av systemer som er i dag. Det har ingenting for seg. Se heller på HVEM man velger inn i Fylkeskommunen, -det kan faktisk være folk der som vil legge ned "seg sjøl". :-) På den måten viser du mer hva du mener om saken. Ellers blir man bare registrert som hjemmesitter - og DE har jo ingen meninger så....

Jeg er enig. Tenestetilbudet til fylkeskommunen er ikke større enn at andre offentlige instanser og nivåer kunne servet det.

Antallet kommuner er for stort, men vi som sitter der og gjør ingenting vil jo svært gjerne beholde inntekten vår.

En slik debatt er vanskelig av to grunner; for det første vil en halvering av tallet på kommuner bety at bygder uten livets rett går dukken.

For det andre er vi som jobber i det offentlige så udugelige at vi vil bli tapere på arbeidsmarkedet dersom arbeidsplassene forsvinner.

På den måten blir massen med motstand for stor; byråkrater og sekretærer, bønder, avholdsfolk, Nei til EU, Samer, sosionomer og sosialklienter. Hele det udugelige Norge vil sette seg på bakbena - og vi er som kjent i flertall.

Annonse

Her er en artikkel du burde lese:

http://www.nationen.no/nyheter/article726779.ece

Med vennlig hilsen

Det som står i Nationen bør vi ta like seriøst som det som står i Klassekampen. De er like sekteriske begge, og like økonomisk utarmet.

Men det var ikke saken.

Saken er at hvis du spør folk som beiter på den urasjonelle kommunestrukturen, eller på annen måte har nytte av den, vil de selvsagt beholde godsakene. Det har jeg skrevet om før.

Jeg er enig. Tenestetilbudet til fylkeskommunen er ikke større enn at andre offentlige instanser og nivåer kunne servet det.

Antallet kommuner er for stort, men vi som sitter der og gjør ingenting vil jo svært gjerne beholde inntekten vår.

En slik debatt er vanskelig av to grunner; for det første vil en halvering av tallet på kommuner bety at bygder uten livets rett går dukken.

For det andre er vi som jobber i det offentlige så udugelige at vi vil bli tapere på arbeidsmarkedet dersom arbeidsplassene forsvinner.

På den måten blir massen med motstand for stor; byråkrater og sekretærer, bønder, avholdsfolk, Nei til EU, Samer, sosionomer og sosialklienter. Hele det udugelige Norge vil sette seg på bakbena - og vi er som kjent i flertall.

Du er inne på de sterke motkreftene som virker i slike saker. Og de blir sterkere og sterkere i kraft av økende antall.

Det er med sosionomer som med muslimer, de påføres oss i mengder som vokser eksponensielt.

Nåvel..din selvutslettende karakteristikk av off. ansatte er såvidt sterkt at jeg nesten må reservere meg en smule. Spesielt siden jeg selv har tjent i off. sektor inntil jeg fant å hoppe av for å få et anstendig utkomme.

Det kan altså bli bra folk av de fleste, selv om de har arbeidet i off. sektor.

Det som står i Nationen bør vi ta like seriøst som det som står i Klassekampen. De er like sekteriske begge, og like økonomisk utarmet.

Men det var ikke saken.

Saken er at hvis du spør folk som beiter på den urasjonelle kommunestrukturen, eller på annen måte har nytte av den, vil de selvsagt beholde godsakene. Det har jeg skrevet om før.

Jeg leser alt fra Dagens Næringsliv til Klassekampen, og fra Dagbladet til Dagen.

Her er et sitat fra artikkelen:

"Ifølge forskningsrapporten er det heller ingen åpenbare økonomiske fordeler ved å være stor. I hvert fall ikke hvis målestokken er penger å bruke på det kommunale tjenestetilbudet, så som skole, helse og eldreomsorg.

- Analyser av kommunenes regnskapsdata viser at små er like gode, og til dels bedre, i å oppnå idealet med minst tre prosent netto driftsresultat, forklarer Baldersheim. "

Med vennlig hilsen

Liker ikke boikotting av systemer som er i dag. Det har ingenting for seg. Se heller på HVEM man velger inn i Fylkeskommunen, -det kan faktisk være folk der som vil legge ned "seg sjøl". :-) På den måten viser du mer hva du mener om saken. Ellers blir man bare registrert som hjemmesitter - og DE har jo ingen meninger så....

Du sier noe...Hvis 80% boikotter vil altså de resterende 20% få mer tyngde, relativt sett.

Jo flere som boikotter, jo større tyngde får resten. Derfor skal vi støtte boikotten, mens vi egentlig stemmer likevel, skjønner? Men det må du ikke si bort.

Jeg leser alt fra Dagens Næringsliv til Klassekampen, og fra Dagbladet til Dagen.

Her er et sitat fra artikkelen:

"Ifølge forskningsrapporten er det heller ingen åpenbare økonomiske fordeler ved å være stor. I hvert fall ikke hvis målestokken er penger å bruke på det kommunale tjenestetilbudet, så som skole, helse og eldreomsorg.

- Analyser av kommunenes regnskapsdata viser at små er like gode, og til dels bedre, i å oppnå idealet med minst tre prosent netto driftsresultat, forklarer Baldersheim. "

Med vennlig hilsen

Man bruker irrelevante mål. Driftsres. i % av et eller annet er meningsløst mål på effektivitet i en kommune.

Dessuten er det ingen problemer med å finne haugevis av rapporter som konkluderer med at det er svære penger å hente gjennom kommunesammenslåing.

Dette er det jeg tidligere har kalt informasjonsmotild.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...