Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg til å forstå realkompetansevurderingen?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp meg til å skjønne dette

Hei!

Søkte via samordna opptak sykepleierutdanning. Svar 25 juli var at jeg ikke hadde fått tilbud i denne omgang, men jeg sto på venteliste. Jeg var altså kvalifisert uten plass. I restetorget søkte jeg medisinsk grunnstudie og fikk tilbud over telefon siden jeg sto med status "kvalifisert". Jeg takker imidlertid nei til det tilbudet etterhvert fordi jeg vil vente til jeg kommer inn på sykepleien trodde jeg.

Fordi idag ringte jeg opptakskontoret og fikk til svar at jeg sto langt nede på lista på sykepleierutdanningen og at jeg hadde for lite relevant praksis. Han ba meg ta studiekompetanse. Har jobbet i mange år på et sosialkontor innen helse og sosial omsorg, i tilleg har jeg 3 årig yrkesrettet videregående (helsesekretær), samt mye annet. De sa også at ingen med realkompetanse var kommet inn. Hva er da vitsen med realkompetanse?

Nå forstår jeg ingenting lengere, trodde jeg var kvalifisert ettersom jeg fikk tilbud på medisinsk grunnstudie, men etter tlf til opptakskontoret mistet jeg fullstendig motet. Er jeg kvalifisert eller ikke? Hadde ikke så veldig lyst å ta opp norsk, matte, engelsk, samfunnsfag ovs. Noen jeg snakket med som hadde kommet inn via studiekompetanse hadde dårlige karakterer, men jeg som tok videregående bare hadde 5 og 6 i karakter. Synes det er litt urettferidg jeg, eller er jeg sneversynt? Vær så snill hjelp meg å forstå.

Fortsetter under...

Gjest '!-o-!'

Jeg vil tro det med for lite relevant praksis stemmer på deg. Å jobbe på sosialkontor er ikke nært nok beslektet med sykepleie. Relevant praksis for sykepleie er f.eks jobb i heimesjukepleie, assistent på sjukeheim/sjukehus etc.

Dessuten; At man havner på venteliste betyr _ikke_ nødvendigvis at man får plass til slutt. Rart at du i det hele tatt havna på den ventelista når du ikke har relevant praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...