Gå til innhold

Nedbetalt hus, samboer forlanger å bo gratis !

Anbefalte innlegg

Gjest Snuppelille, men ikke dum.

Jeg har nedbetalt hus, fullt møblert. Han vil flytte inn, men jeg vil ikke det før vi har en avtale.

Jeg mener han skal betale halv markedsleie, eller kjøpe halvparten av meg og selv betale renter og avdrag. I tillegg betale halvparten av faste kostnader.

Han mener at han ikke har råd til det ( det har han ) og at siden jeg har nedbetalt huset, kan han slippe med å betale halvparten av de faste kostnadene som er ca 2000 pr mnd inkl strøm, telefon, kommunale avgifter, forsikring o.a.

Men jeg har slitt i 15 år, arvet litt og klart å betale ned hele.

Hjelp meg med argumenter nå. Han skjønner ikke. Min far er økonom og er enig med meg. Selv om huset er nedbetalt er kapitalkostnaden der.

Verdien er ca 1 mill uten møbler og mitt inventar.

Bilen er også min, han bruker den og vil ikke kjøpe halvparten av den heller, bare dele bensin.

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

19

• Dorthe

17

• Prozak

14

• laguna1365380434

12

Beklager, jeg har ingen gode argumenter til deg.

Jeg hadde nepe hatt råd til å bli samboer med deg... For å betjene et lån på en halv million til huset, + lånet til en halv bil + halv strøm i et stort hus + halv forsikring til bilen +++++

Hvis jeg vi likevel virkelig ville bo sammen etter 100% 50-50 deling av alle utgifter, ville jeg nok foreslått at du solgte huset, og at vi sammen kjøpte noe som vi begge hadde råd til (ditt overskudd av hussalget etter at vi har delt det nye huslånet 50-50 kunne du da selvsagt gjort hva du ville med)

mvh

Ulv I Faarikaal

Om du har lån på det eller ikke, er uintressant. Skulle han bodd andre steder, måtte han betale markedsleie eller kjøpe seg inn. Om han har vunnet din kjærlighet syns jeg ikke det skal frita han for å betale sin del. Å bo gratis i andres hus er ikke noe noen har rett til. Du kunne leid ut til en annen, dvs at du gir han pengene du kunne tjent ved å leie ut.

Uten avtale kan du få problemer.

Kontakt en advokat og få en avtale. At han nekter å bidra eller avtale slik er et dårlig tegn, jeg ville mistenke at han finner på mer tull.

Annonse

Om du har lån på det eller ikke, er uintressant. Skulle han bodd andre steder, måtte han betale markedsleie eller kjøpe seg inn. Om han har vunnet din kjærlighet syns jeg ikke det skal frita han for å betale sin del. Å bo gratis i andres hus er ikke noe noen har rett til. Du kunne leid ut til en annen, dvs at du gir han pengene du kunne tjent ved å leie ut.

Uten avtale kan du få problemer.

Kontakt en advokat og få en avtale. At han nekter å bidra eller avtale slik er et dårlig tegn, jeg ville mistenke at han finner på mer tull.

HALLO! - er det snakk om en room-mate her eller en kjæreste?

Måler man sånt i penger? - Vet du, om jeg hadde blitt kjæreste med en som ikke selv betalte for å bo, -så hadde jeg stusset veldig om JEG skulle gjort det.

SAMMEN kan jo disse to heller bruke penger på å reise etc. - kose seg!

Hva skal hun gjøre med "husleien" - salte den ned?

og bli enda mer formuende enn han?

Hun EIER huset, uansett - de kan vel for søren dele de FAKTISKE utgifter i stedet - sånt som de forbruker....strøm, kommunale utgifter -innbo, mat etc. etc,

Jeg blir helt opprørt over at man må "regne" ut samboere...

*ler*

Har ingen andre råd enn at jeg aldri ville latt ham kjøpe seg inn i huset. Hvis han virkelig ikke forstår hvorfor han bør betale husleie, eier han ikke økonomisk peiling. Hvis han forstår det, men prøver å vri seg unna, prøver han å lure deg. Uansett er dette en person jeg ikke ville blandet økonomien min med.

Mulig han ikke har råd til halv markedsleie. Men han betaler vel noe for å bo der han bor idag, og såpass må han ihvertfall kunne bidra med.

Jeg hadde heller ikke skjønt det hvis jeg var han. Trodde noe av vitsen med samboerforhold og ekteskap var at man satte pris på å gi - mer enn å få... Du er jo ute etter en leieboer - ikke en kjæreste?

Hvis jeg var dere ville jeg sette av noe penger til vedlikehold, slik at dere har det den dagen utgiftene kommer. Forøvrig synes jeg det kommer an på hvor store inntekter hver og en av dere har hva hvem skal betale i hverdagen.

Gjest Ikke flytt inn, mann

Hvordan kan du være samboer med en som ikke har flyttet inn ennå?

Siden du skrive samboer regner jeg med at dere allerde har blitt det.

Hadde jeg vært i situasjonen du beskriver hadde jeg flytta ut på minuttet.

Dele faktiske utgifter, javel. Men markedsleie?

Større pengegrisk egoistisk hushai enn deg har jeg aldri hørt om.

Ulv I Faarikaal

HALLO! - er det snakk om en room-mate her eller en kjæreste?

Måler man sånt i penger? - Vet du, om jeg hadde blitt kjæreste med en som ikke selv betalte for å bo, -så hadde jeg stusset veldig om JEG skulle gjort det.

SAMMEN kan jo disse to heller bruke penger på å reise etc. - kose seg!

Hva skal hun gjøre med "husleien" - salte den ned?

og bli enda mer formuende enn han?

Hun EIER huset, uansett - de kan vel for søren dele de FAKTISKE utgifter i stedet - sånt som de forbruker....strøm, kommunale utgifter -innbo, mat etc. etc,

Jeg blir helt opprørt over at man må "regne" ut samboere...

*ler*

De faktiske utgifter ikluderer også kapitalkostnad som f eks kan være lik en god sparerente 5% = 25.000.

For å ta et tall syns jeg han kan betale 3.000 pr mnd pluss faste kostnader.

Men det spørs om han vil være med på å vedlikeholde huset. Kanskje han flytter like før de skal skifte tak ? Derfor bør han også betale et tillegg for framtidig vedlikehold pr mnd.

Jeg syns heller ikke han skal nyte godt av gratis bil, å ha bil koster mer enn bensin. bensinen er vare en brøkdel av kostnaden.

At han skal være med å dele utgifter er jo rimelig, men betale leie i tilllegg? Ikke synker vel huset ditt i verdi bare fordi han bor der? Og ikke går du vel glipp av leieinntekter med å ha han boende heller vel? For dere skal vel bo sammen, han skal ikke leie en ekstra leilighet i huset?

Har aldri hørt noen regne med at de skal _tjene_ økonomisk på å få seg en samboer. At man sparer fordi man deler på utgifter, ja, men å bruke samboer som en inntektskilde, nei.

Annonse

laguna1365380434

Hm, det var da jaggu det kjipeste..

Vil du tjene penger på typen din?! Jeg skjønner utmerket godt at han blir støtt..

Jeg synes også det var råkjipt å ønske mer enn bensinpenger for lån av bilen..

Hva vil du ha da? Timeleie?

Dere kommer vel til å ha det fint økonomisk, som eiere av både hus og bil?

Kan dere ikke heller bruke evt resterende på ferie og kos, istedet for at han må betale måndelige avdrag(markedsleie!!) som skal stå på din bankbok og trykke..

Jeg har ikke lest noen av de andre svarene men jeg er helt uenig med deg. Synes det er helt greit at han betaler halvparten av løpende utgifter men at han skal betale leie til deg?

Du skal vel ikke tjene penger på samboeren? Har dere virkelig så adskilt økonomi?

Hadde jeg fått en ny samboer hadde jeg aldri forlangt dette. Synes nesten det er et ufint spørsmål.

De faktiske utgifter ikluderer også kapitalkostnad som f eks kan være lik en god sparerente 5% = 25.000.

For å ta et tall syns jeg han kan betale 3.000 pr mnd pluss faste kostnader.

Men det spørs om han vil være med på å vedlikeholde huset. Kanskje han flytter like før de skal skifte tak ? Derfor bør han også betale et tillegg for framtidig vedlikehold pr mnd.

Jeg syns heller ikke han skal nyte godt av gratis bil, å ha bil koster mer enn bensin. bensinen er vare en brøkdel av kostnaden.

Gi deg nå. Man kan ikke være så gnien. Man tjener ikke penger på samboeren. Og løpende utgifter på bilen er jo forsikring, reperasjoner og veiavgift.

Gjest Snuppelille, men ikke dum.

Hm, det var da jaggu det kjipeste..

Vil du tjene penger på typen din?! Jeg skjønner utmerket godt at han blir støtt..

Jeg synes også det var råkjipt å ønske mer enn bensinpenger for lån av bilen..

Hva vil du ha da? Timeleie?

Dere kommer vel til å ha det fint økonomisk, som eiere av både hus og bil?

Kan dere ikke heller bruke evt resterende på ferie og kos, istedet for at han må betale måndelige avdrag(markedsleie!!) som skal stå på din bankbok og trykke..

Min far sier det ikke er sikkert han vil bidra av de pengene han sparer, og at han kanskje heller putter dem i banken. Når-hvis det da blir slutt har han bodd nesten gratis hos meg og saltet ned pengene han har spart på husleie.

Jeg tror han eier sin leilighet, og hvis han leier ut den og bor gratis hos meg, hva da?

Hvis han selger sin og setter pengene i banken og bor gratis hos meg, hva da ? Jeg mener at han burde kjøpe en halvpart av med med de pengene han får for sin leilighet, eller dele leie inntekten sin med meg.

Nå sier en her at det ikke spiller noen rolle om huset er nedbetalt eller ikke. Hvis jeg hadde lån på en mill, skulle han heller ikke da bidratt med noe ?

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke lest noen av de andre svarene men jeg er helt uenig med deg. Synes det er helt greit at han betaler halvparten av løpende utgifter men at han skal betale leie til deg?

Du skal vel ikke tjene penger på samboeren? Har dere virkelig så adskilt økonomi?

Hadde jeg fått en ny samboer hadde jeg aldri forlangt dette. Synes nesten det er et ufint spørsmål.

Og hvis han selger eller leier ut sin leilighet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...