Gå til innhold

Nedbetalt hus, samboer forlanger å bo gratis !

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

19

• Dorthe

17

• Prozak

14

• laguna1365380434

12

Gjest Jolly Roger

Han høres ut som en snik. Ikke gi deg! Kan ikke forstå han er slik om han er glad i deg.. man skal jo dele!

Han gjør jo det - betaler halvparten av kostnadene. Det er hun som ikke vil dele...

Ryker forholdet, så sitter hun igjen med hus og bil - han sitter igjen uten noe.

laguna1365380434

Men hvordan vet hun som skriver her at hennes kjæreste ikke er akkurat samme typen som din ?

Det er ikke gratis å bo selv om man ikke har lån. Hun har en kapital på 1 mill, den kunne hun ha brukt til noe som gav avkastning.

Hun kunne f.eks. leid ut huset til noen andre, da måtte hun og kjæresten leid/kjøpt seg noe sammen, og da ville selvfølgelig alle her sagt at de skulle dele utgiftene. Hva er forskjellen ?

At det er jævlig lite raust.

Det gjelder også om han hadde vært like dust og gjerrig som min..

Jeg er interessert i å få ham til å forstå at han er slem og frekk, ikke å tjene spenn på ham..Det er da en viss forskjell?

Kommer man opp i en uforbredt økonomisk situasjon, deler man utgiftene. F.eks å leiew noe sammen..

Har man derimot en kåk, er det jo ett problem mindre, så kan man bruke resterende penger på å hygge seg/betale noe annet..

Tankegangen i hovedinnlegget er veldig fjern for meg. Det er kanskje derfor jeg aldri blir rik..:o)

Ulv I Faarikaal

Men hvordan vet hun som skriver her at hennes kjæreste ikke er akkurat samme typen som din ?

Det er ikke gratis å bo selv om man ikke har lån. Hun har en kapital på 1 mill, den kunne hun ha brukt til noe som gav avkastning.

Hun kunne f.eks. leid ut huset til noen andre, da måtte hun og kjæresten leid/kjøpt seg noe sammen, og da ville selvfølgelig alle her sagt at de skulle dele utgiftene. Hva er forskjellen ?

Er ikke dette et underlig fenomen?

Men du verden så de fleste begynner å telle, regne og bære seg når kjærligheten er slutt.

Han gjør jo det - betaler halvparten av kostnadene. Det er hun som ikke vil dele...

Ryker forholdet, så sitter hun igjen med hus og bil - han sitter igjen uten noe.

Har du aldri hørt om kapitalkostnad ?

Forøvrig vil hun dele. Hun tilbyr ham å kjøpe halvparten av både hus og bil.

At det er jævlig lite raust.

Det gjelder også om han hadde vært like dust og gjerrig som min..

Jeg er interessert i å få ham til å forstå at han er slem og frekk, ikke å tjene spenn på ham..Det er da en viss forskjell?

Kommer man opp i en uforbredt økonomisk situasjon, deler man utgiftene. F.eks å leiew noe sammen..

Har man derimot en kåk, er det jo ett problem mindre, så kan man bruke resterende penger på å hygge seg/betale noe annet..

Tankegangen i hovedinnlegget er veldig fjern for meg. Det er kanskje derfor jeg aldri blir rik..:o)

Men jeg synes han her oppfører seg akkurat som din. Han vil ikke betale sin del av utgiftene. Og så er det _hun_ som blir beskyldt for å være smålig !

Han får betale sin del. Så kan hun heller være raus med å spandere ferier og sånt. Og cola...

Annonse

"Ryker forholdet, så sitter hun igjen med hus og bil - han sitter igjen uten noe."

Selvsagt! Er det et problem? Han har fått tilbud om å kjøpe andel aå han kan teoretisk sett sitte igjen med noe ved et brudd, men kun den delen han har betalt selv.

Dessuten er det helt riktig at han ikke skal sitte igjen med noe ved et brudd. Hvorfor i huleste skulle han hatt noen del av det HUN har betalt? Man skal da ut av et samboerforhold med det samme man tok med seg inn. Selvsagt kommer da felles eiendeler man har opparbeidet seg under forholdet, DET kan deles i to.

Gjest Jolly Roger

Har du aldri hørt om kapitalkostnad ?

Forøvrig vil hun dele. Hun tilbyr ham å kjøpe halvparten av både hus og bil.

"Har du aldri hørt om kapitalkostnad ?"

Hennes "kapitalkostnad" er akkurat den samme, hvorvidt han bor der eller ikke.

"Forøvrig vil hun dele. Hun tilbyr ham å kjøpe halvparten av både hus og bil. "

Og da må han ta opp lån. Heldust, med mindre hun spekulerer i at forholdet ryker, og er ute etter å "leie" seg ut som et kjæresteobjekt.

Gjest Jolly Roger

"Ryker forholdet, så sitter hun igjen med hus og bil - han sitter igjen uten noe."

Selvsagt! Er det et problem? Han har fått tilbud om å kjøpe andel aå han kan teoretisk sett sitte igjen med noe ved et brudd, men kun den delen han har betalt selv.

Dessuten er det helt riktig at han ikke skal sitte igjen med noe ved et brudd. Hvorfor i huleste skulle han hatt noen del av det HUN har betalt? Man skal da ut av et samboerforhold med det samme man tok med seg inn. Selvsagt kommer da felles eiendeler man har opparbeidet seg under forholdet, DET kan deles i to.

Nemlig.

Så hun risikerer ingenting.

"Har du aldri hørt om kapitalkostnad ?"

Hennes "kapitalkostnad" er akkurat den samme, hvorvidt han bor der eller ikke.

"Forøvrig vil hun dele. Hun tilbyr ham å kjøpe halvparten av både hus og bil. "

Og da må han ta opp lån. Heldust, med mindre hun spekulerer i at forholdet ryker, og er ute etter å "leie" seg ut som et kjæresteobjekt.

Ja, hennes kapitalkostnad er den samme, med eller uten ham. Det hadde husleien vært også, hvis hun hadde bodd i leid leilighet. Skulle de ikke delt da heller ?

Kjøper han halvparten, må han låne, ja. Men han blir også eier av halvparten. Ikke så lett å bytte ham ut da.

Gjest Jolly Roger

Ja, hennes kapitalkostnad er den samme, med eller uten ham. Det hadde husleien vært også, hvis hun hadde bodd i leid leilighet. Skulle de ikke delt da heller ?

Kjøper han halvparten, må han låne, ja. Men han blir også eier av halvparten. Ikke så lett å bytte ham ut da.

"Ja, hennes kapitalkostnad er den samme, med eller uten ham."

Altså er ikke det noe argument.

"Det hadde husleien vært også, hvis hun hadde bodd i leid leilighet. Skulle de ikke delt da heller ?"

Jo, det kan de da? Dersom hun synes det er formålstjenlig, så kan hun selge huset, og de kan sammen leie et annet sted.

Men hvorfor skulle hun gjøre det? Den eneste motivasjonen jeg kan se er misunnelse, at hun ikke vil at han skal få noe gratis her i livet, så lenge hun måtte slite for det samme...

"Kjøper han halvparten, må han låne, ja. Men han blir også eier av halvparten. Ikke så lett å bytte ham ut da. "

Eh... altså, hvis han gir henne penger, så kommer hun ikke til å dumpe han? Er det det du mener?

"Ja, hennes kapitalkostnad er den samme, med eller uten ham."

Altså er ikke det noe argument.

"Det hadde husleien vært også, hvis hun hadde bodd i leid leilighet. Skulle de ikke delt da heller ?"

Jo, det kan de da? Dersom hun synes det er formålstjenlig, så kan hun selge huset, og de kan sammen leie et annet sted.

Men hvorfor skulle hun gjøre det? Den eneste motivasjonen jeg kan se er misunnelse, at hun ikke vil at han skal få noe gratis her i livet, så lenge hun måtte slite for det samme...

"Kjøper han halvparten, må han låne, ja. Men han blir også eier av halvparten. Ikke så lett å bytte ham ut da. "

Eh... altså, hvis han gir henne penger, så kommer hun ikke til å dumpe han? Er det det du mener?

Du mener åpenbart at han ikke bør dele hennes kapitalkostnad med boligen fordi den er den samme uten ham. Hvorfor gjelder ikke den samme logikken for en utleieleilighet ?

Og det var du som antydet at hun bare var ute etter å utnytte ham ved å kreve at han tok opp lån og betalte halvparten. Jeg mener bare at det ikke er å utnytte. Blir han eier av halvparten, blir det tvertimot vanskeligere å utnytte ham.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Nei, selvsagt. Det er jo hele poenget også det. Hun har betalt det hele, det er hennes eiendom. Dersom det skulle bli samlivsbrudd mener du altså at det skal deles?

Døm har sett for mye på amerikanske filmer.

Gjest papirtiger

Syns dere bare skal dele på strøm etc. DU eier huset uansett. Om dere går fra hverandre står han uten noenting.

Ingenting?? Eh, han tjener da MASSE på å bo gratis...

Hvor mange har boutgifter på 2000 i måneden..?

Gjest Jolly Roger

Nei, selvsagt. Det er jo hele poenget også det. Hun har betalt det hele, det er hennes eiendom. Dersom det skulle bli samlivsbrudd mener du altså at det skal deles?

Nei, selvsagt ikke. Hvor har du det fra?

Poenget mitt var nettopp at hun ikke risikerer noe, om noen tar en risk her, så er det han. Da blir det bare smålig å kreve han for penger.

Et spørsmål jeg glemte:

Hva tenker du egetnlig gjøre med pengene du får i leie av han? Jeg mener: slal du salte dem ned, eller skal du bestille dyre ferieturer han ikke har råd til å bli med på? For jeg forutsetter selvsagt at du kommer til å forlange halv betaling av ham til ferieturer også - og hvis alle pengene hans går til et hus som har utgifter nær hans smertegrense, da har han jo aldri råd til å bli med deg på ferie.

(Selvsagt bør du ikke la deg bli snyltet på, men det er da for guds skyld en vesentlig forskjell på dét og å bli grisk!)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...