Gå til innhold

Kan man si nei til å låne bort bøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at bøker blir borte. Er lei av å være bibliotek for andre.

Ta f.eks min svigermor. Hun lånte noen bøker av meg.

Da jeg dristet meg til å spørre noen måneder senere om hun var ferdig med Maria av Anne Karin Elstad, svarte hun at den hadde hun da lånt av sin datter, og gitt den tilbake til henne. Datteren hennes er enig. Men det hadde hun ikke det så. Husker godt at hun lånte den av meg, og det er den eneste boken jeg mangler av Elstad nå. Jeg har jo lest alle.

Naboen min låner også stadig bøker. Bare halparten får jeg tilbake. de blir bare borte liksom.

Det er viktig for meg å ha alle bøker jeg har lest i bokhyllen , derfor er det så irriterende.

Det er jo litt frekt å si nei når noen spør, virker litt smålig, men hva gjør man da?

Noen gode råd?

Hvor får man kjøpt Maria av Elstad? Selges den så mange år etter?

Skrevet

Gi bort bøker i gave. Ellers kan du jo skrive opp når noen låner.. mens de ser på.

Litt kjipt kanskje?

Dårlig vane å ikke gi tilbake bøker.

Skrevet

Jeg låner bare bort til de jeg vet jeg får dem tilbake fra. Ellers så sier jeg nei. Jeg kan lese gode bøker fler ganger så jeg vil gjerne ha dem tilbake.

Boka du spør etter har de i hvert fall på biblioteket.

laguna1365380434
Skrevet

Hm. Jeg har lagt merke til det samme.

Cder blir respektert, videoer i litt mindre grad, mens bøkene er nomader, nesten på lik linje med lighterene..

Jeg pleier å gi videre bøker jeg har lest, da jeg har lyst til at andre skal lese de og.

Favoritter ber jeg eksplisitt om å få tilbake..

Ellers er jeg god til å levere tilbake, og blir ofte litt sjokka over hvordan folk gir f..

Si nei, om noen er notoriske..:o)

Skrevet

Skriv navnet ditt på boka, da kan ingen si at den ikke er din.

Skrevet

Jeg låner bare bort til de jeg vet jeg får dem tilbake fra. Ellers så sier jeg nei. Jeg kan lese gode bøker fler ganger så jeg vil gjerne ha dem tilbake.

Boka du spør etter har de i hvert fall på biblioteket.

Det hjelper ikke at de har den på biblioteket.

Jeg har jo allerede lest den.

Jeg vil kjøpe den fordi jeg allerede har lest den ( har lest alle av Elstad), og vil ha den i bokhylla mi sammen med resten av bøkene. Jeg samler på bøker jeg har lest.

Høres kanskje litt spesielt ut, men noen samler på frimerker. Jeg samler på bøker.

(Som jeg har lest)

Skrevet

Jeg vil kjøpe den fordi jeg allerede har lest den ( har lest alle av Elstad), og vil ha den i bokhylla mi sammen med resten av bøkene. Jeg samler på bøker jeg har lest.

Høres kanskje litt spesielt ut, men noen samler på frimerker. Jeg samler på bøker.

(Som jeg har lest)

Jeg tror ikke de som samler på frimerker er så snille at de låner bort samlinga si..

Skrevet

Duy kan si nei. Du kan også skrive ned det de låner der og da, så har du det svart på hvitt.

Skrevet

Du får boka på http://www.mao.no i hvert fall. Antakelig er den kommet i en billigserie etter så mange år, i så fall har kanskje bokhandelen den også.

Skrevet

(Som jeg har lest)

Forstår deg godt. Jeg også samler på bøker.

Skrevet

Er vel bare å si nei det, dine bøker bestemmer vel du over.

Gjest Stjernemor
Skrevet

Si det som det er da vel! At du har mistet så mange bøker ved utlån, at du har sluttet å låne bort.

Eller så får du lage deg ei notisbok, hvor vedkommende som låner må kvittere for mottagelsen av boka, og ser så på at du stryker opptegnelsen ved tilbakelevering av boka.

ELLER så får du henvise dem til det offentlige biblioteket.

Gjest Pricilla
Skrevet

Har samme problem emd cdr og filmer... Er så dumt, for jeg går ikke å kjøper de gode og gamle fjortiss-cdene mine på nytt, men de er gode å ha allikevel! Har mista så mange cdr at jeg ikke veit hva jeg har hatt engang!

Nå er det slutt...

Samboern låner bort mine videofilmer til broren sin (som er en frekk slask), de ser jeg aldri igjen. Har sagt til samboern at hvis han låner bort mine ting og de forsvinner får han kjøpe nytt.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

1. Klart du kan si nei. Forklar det med at det er så ofte du opplever ikke å få den tilbake, så nå sier du nei til alle.

2. Boka får du tak i igjen. Masse bokhandlere på nett. Ikke noe problem.

3. Jeg bestilte med klistremerker med navn og adresse på. Setter dette på alt jeg låner ut av bøker, cd, spill etc.

Gjest si nei, og hvorfor
Skrevet

Si nei, og si også hvorfor!! Kjenner til det.. låner kun til søsken nå.

Skrevet

"Maria, Maria" er i salg for tiden, vi har akkurat kjøpt inn en ny utgave på biblioteket. :o)

Selvfølgelig kan du si nei! Det hadde jeg gjort. Hvis du ikke greier å si nei så kan du jo sette navnet ditt i bøkene slik at alle ser at den er din.

Skrevet

De hadde de i bokhandelen her.

Gleder meg til å begynne på Odel i kveld.

Må bare lese ferdig de siste sidene av Ingeborg Olavsdatter først.

Skrevet

Selvsagt kan du si nei! Si at "nå har jeg lånt bort så mye som jeg ikke har fått tilbake"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...