Gå til innhold

FU Er du for eller imot testing på dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du for eller imot testing på dyr?

Alt fra mat til medikamenter

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• laguna1365380434

17

• pip

5

• mrxx

5

Mest aktive i denne tråden

Ørkenvandreren
Skrevet

For.

Jeg kan ikke se at det er bedre å først teste det ut på mennesker - eller enda verre, slippe ting utestet ut på markedet.

Dyreforsøk bør selvfølgelig gjennomføres så "humant" som situasjonen tillater det.

Gjest Pricilla
Skrevet

Imot når det gjelder sminke, såper, kremer osv.

Og for når det gjelder medikamenter. Det er tross alt noe som kan redde et menneske og man bør vite noen lunde hvordan man reagerer. Selvfølgelig bør testinga foregå som humant som mulig.

Synes det er ren dyreplageri og spraye hårspray i øynene på et dyr for å sjekke om det er skadelig.... Dessuten er det ting vi kan klare oss uten, er verre med medisner.

Er imot pels!

Gjest Majalille
Skrevet

For.

Jeg kan ikke se at det er bedre å først teste det ut på mennesker - eller enda verre, slippe ting utestet ut på markedet.

Dyreforsøk bør selvfølgelig gjennomføres så "humant" som situasjonen tillater det.

Men det er jo vi mennesker som skal bruke det! Tester vi mennesker ut hundemat for å sjekke om den er ok, før den selges i butikkene? Nei, ærlig talt... Jeg er så absolutt IMOT testing på dyr, og kjøper alltid kosmetikk som ikke er testet på dyr.

Skrevet

Innenfor de reglene som finnes idag, er jeg for testing av produkter på dyr, og for dyreforsøk i forskning. Veldig få kan drive med slikt, og så lenge det er streng kontroll så er det greit synes jeg. Vi har altfor stor nytte av dyreforskning/dyreforsøk til å kunne forby det helt.

Skrevet

Men det er jo vi mennesker som skal bruke det! Tester vi mennesker ut hundemat for å sjekke om den er ok, før den selges i butikkene? Nei, ærlig talt... Jeg er så absolutt IMOT testing på dyr, og kjøper alltid kosmetikk som ikke er testet på dyr.

Vil det si at du setter dyrene over oss? Det er nok alltids noe som ikke burdes testes ut på dyr, men når det gjelder medisisner så bør det testes ut på dyr før det sendes ut på markedet.

Hva hvis du f.eks fikk barn og det barnet fikk medisiner som ikke var testet ut før og ga voldsomme bivirkninger og i verste fall død? Hva hvis barnet ditt ble en forsøkskanin fordi de ikke har prøvd ut medisinene før og du ikke visste hva som kom til å skje med det? Jeg hadde aldri i verden gitt barnet mitt noe som jeg ikke visste konsekvesene av. Hva om det ble psykisk utviklinghemmet av medisinene?

Tenker "pipa fikk en annen lyd" jeg da.

Skrevet

Selvsagt er jeg "for" testing på dyr - alt annet ville vært uansvarlig lek med mennesker helse og liv.

Testingen skal gjøres slik at dyrene lider minst mulig, men testing må og skal utføres (når nødvendig) for å redusere sjansen for at helseskadelige produkter blir solgt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Som de fleste andre her: når det gjelder testing av sminke, såpe og slike ting er jeg mot dyreforsøk. Når det kommer til medikamenter er jeg for. Når man har hatt bruk for mange ulike medisiner (til både hjertebarn og kreftpasienter) i familien så er man glad for at disse er testet ut grundig på forhånd. Men det bør selvfølgelig foregå på en så human måte som mulig.

Det er _ingen_ som heller ofrer ungen sin enn å ta livet av 2000 rotter.

Skrevet

Som de fleste andre her: når det gjelder testing av sminke, såpe og slike ting er jeg mot dyreforsøk. Når det kommer til medikamenter er jeg for. Når man har hatt bruk for mange ulike medisiner (til både hjertebarn og kreftpasienter) i familien så er man glad for at disse er testet ut grundig på forhånd. Men det bør selvfølgelig foregå på en så human måte som mulig.

Problemet er at alternativet til å teste ut "såpe" osv på dyr, er at de blir testet ut på lut-fattige mennesker i den 3. verden. (Altså, folk som har valget mellom å være forsøkskanin og å ha mat å gi til barnene den uken.)

Og hvis disse *menneskene* blir blinde, så har de ingen velferdsstat til å gi dem "uføretrygd".

Så alternativet til å teste på dyr er meget ofte å teste på mennesker.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434
Skrevet

Enig med deg:o)

Skrevet

Det er ikke bare mine unger som går foran 2000 rotter. Alle mennesker er noens barn, og alle går foran dyr.

Skrevet

Jeg er veldig for at noen tester ut et myggmiddel på mygg.

Og kleggmiddel på klegg.

Skrevet

Sminke, såpe og annet fjoll -definitivt imot

Medikamenter og nyttige ting - Definitivt for. Det bør selvsagt foregå slik at dyrene lider minst mulig

Skrevet

Problemet er at alternativet til å teste ut "såpe" osv på dyr, er at de blir testet ut på lut-fattige mennesker i den 3. verden. (Altså, folk som har valget mellom å være forsøkskanin og å ha mat å gi til barnene den uken.)

Og hvis disse *menneskene* blir blinde, så har de ingen velferdsstat til å gi dem "uføretrygd".

Så alternativet til å teste på dyr er meget ofte å teste på mennesker.

Med vennlig hilsen

Et alternativ er toø ittesting er jo å gå over på grønnsåpe.

Much better!

Gjest Majalille
Skrevet

Vil det si at du setter dyrene over oss? Det er nok alltids noe som ikke burdes testes ut på dyr, men når det gjelder medisisner så bør det testes ut på dyr før det sendes ut på markedet.

Hva hvis du f.eks fikk barn og det barnet fikk medisiner som ikke var testet ut før og ga voldsomme bivirkninger og i verste fall død? Hva hvis barnet ditt ble en forsøkskanin fordi de ikke har prøvd ut medisinene før og du ikke visste hva som kom til å skje med det? Jeg hadde aldri i verden gitt barnet mitt noe som jeg ikke visste konsekvesene av. Hva om det ble psykisk utviklinghemmet av medisinene?

Tenker "pipa fikk en annen lyd" jeg da.

Har du barn? Kanskje vi skal teste ut nye medisiner på barnet ditt før det slippes ut på markedet? Slik som kattunger blir testet mot div. ting? Jeg er veterinær, og setter ikke dyr høyere enn menneskene, men på lik linje. Og det synes jeg de fortjener.

Skrevet

Har du barn? Kanskje vi skal teste ut nye medisiner på barnet ditt før det slippes ut på markedet? Slik som kattunger blir testet mot div. ting? Jeg er veterinær, og setter ikke dyr høyere enn menneskene, men på lik linje. Og det synes jeg de fortjener.

Yepp, jeg har barn og som jeg sier, jeg ønsker ikke at mine barn eller andres, kanskje i den tredje verden, blir testet med medisiner vi ikke vet bivirkningen av.

Du svarte ikke på om du ville bruke dine egne barn som testobjekter.

Det er ikke ideelt å bruke dyr som testobjekter heller, men tross alt bedre enn å bruke mennesker.

Skrevet

Helt i mot. Uansett formål.

Så hvis du får kreft så skal vi gi deg helt uprøvde medisiner?

"Dette ser ut som en god idé - vi gir det til pasienten og ser om de overlever eller dør."

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du setter dyr på lik linje som mennesker?

Det er altså like gale å drepe en mus som å drepe et menneske?

Med vennlig hilsen

Gjest Majalille
Skrevet

Yepp, jeg har barn og som jeg sier, jeg ønsker ikke at mine barn eller andres, kanskje i den tredje verden, blir testet med medisiner vi ikke vet bivirkningen av.

Du svarte ikke på om du ville bruke dine egne barn som testobjekter.

Det er ikke ideelt å bruke dyr som testobjekter heller, men tross alt bedre enn å bruke mennesker.

Nei, selvfølgelig vil jeg ikke bruke mine egne barn som forsøkskaniner. På samme måte som jeg ikke ville brukt hunden min (eller noen dyr overhodet) til å teste ut nye ting. Hvem tester ut medisiner til dyr da? Vi mennersker? Nei, ANDRE DYR! Så hvorfor kan ikke mennsker teste ut medisiner som skal brukes på mennesker? Jeg skjønner at både du (mrxx og Sør) mener at dyr er mye mindre verdt enn mennesker. Beklager, men den tankegangen klarer jeg bare ikke å være enig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...