Gå til innhold

NHD - Cipramil / Bipolar lidelse


moren hans

Anbefalte innlegg

NHD – Når blir jeg redd. Kan det være mulig? Å få utløst en mani ved bruk av Cipramil? Hva betyr i tilfelle å få UTLØST en mani? Vil det si at man kunne unngått å få en bipolar lidelse hvis man ikke hadde tatt Cipramil?

Sønnen min bruker Cipramil + 5 mg Zyprexa. I det siste har han begynt å "sluke" enorme mengder sjokolade og mat, noe vi til å begynne med syntes var bra - ettersom han var blitt veldig tynn. I tillegg har han begynt å røyke heftig (han har vært selskapsrøyker for noen år siden). På spørsmål om hvorfor han må spise/evt. røyke hele tiden, svarte han at det hjelper litt mot at han er så superrastløs. Jeg spurte da om ikke rastløstheten kunne være en sunt tegn; på at man burde gjøre noe. Men han svarte at det han kjente i hvert fall ikke var noe sunt.

Når det gjelder hans "diagnose", så er man kommet frem til depresjon med tvangstanker (om egen elendighet). Disse tankene er i følge sønnen min borte nå.

Jeg skjønner selvfølgelig at man må "ofre noe" for å oppnå noe. Men hvis Cipramil kan utløse en bipolar lidelse, så må vel offeret sies å være litt vel stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, nei, nei!

Her må jeg ha uttrykt meg klosset.

Antidepressiva sies å kunne utløse mani hos fra før disponerte individer. Dvs hos dem som har genene for bipolar lidelse.

Vi skiller gjerne mellom årsak og utløsende faktor.

Bipolar lidelse er den mest biologiske av alle psykiske lidelser og årsaken er genetisk.

Store livspåkjenninger, men også AD _kan_ utløse en episode hos disponerte.

For sønnen din betyr dette at han har arvet disposisjonen for bipolar lidelse. Om han ikke hadde tatt Cipramil, ville han likefullt hatt/fått bipolar lidelse. Men det er ikke sikkert at manien ville kommet akkurat da om han ikke hadde tatt medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei!

Her må jeg ha uttrykt meg klosset.

Antidepressiva sies å kunne utløse mani hos fra før disponerte individer. Dvs hos dem som har genene for bipolar lidelse.

Vi skiller gjerne mellom årsak og utløsende faktor.

Bipolar lidelse er den mest biologiske av alle psykiske lidelser og årsaken er genetisk.

Store livspåkjenninger, men også AD _kan_ utløse en episode hos disponerte.

For sønnen din betyr dette at han har arvet disposisjonen for bipolar lidelse. Om han ikke hadde tatt Cipramil, ville han likefullt hatt/fått bipolar lidelse. Men det er ikke sikkert at manien ville kommet akkurat da om han ikke hadde tatt medisin.

Takk for svar! Selv om det ikke har noen relevans, så har sønnen min altså ikke fått konstatert en bipolar lidelse. Jeg ble bare redd for at denne rastløsheten hans kunne være begynnelsen på noe som kunne bli utløst av Cipramilen. Jeg har aldri hørt at det finnes noen i vår familie med bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...