Gå til innhold

Søke boliglån - hva må jeg ha med?

Anbefalte innlegg

Skal i banken i morra og søke om boliglå - hva må jeg ha med av papirer? Ligningsattesten fra i fjor har jeg, lønnsslipp likeså. Har ingen papirer på vedtak på ekstra barnetrygd, stønad til barnepass og overgangsstønad, men det er jo ting jeg garantert får så det burde ikke være noe problem vel? Separasjonsbevillingen er det kanskje lurt å ta med?

Hvor lang tid tar det å få et lånetilsagn?

*Stressa*

Fortsetter under...

Ta med selvangivelsen også. Og gjerne flere enn én lønnsslipp.

Hvor lang tid det tar, kommer an på hvor mye lån du skal ha. Saksbehandleren du snakker med har fullmakt til å innvilge opp til en viss grense, både i kroner og i forhold til inntekten din. Overskrider du den, må søknaden oppover i hierarkiet, og det kan ta noen dager.

Lykke til, da ! Spennende med leiligheten. Mist bare ikke hodet helt hvis det er mange som er interessert, det kommer sikkert flere sjanser.

Ta med selvangivelsen også. Og gjerne flere enn én lønnsslipp.

Hvor lang tid det tar, kommer an på hvor mye lån du skal ha. Saksbehandleren du snakker med har fullmakt til å innvilge opp til en viss grense, både i kroner og i forhold til inntekten din. Overskrider du den, må søknaden oppover i hierarkiet, og det kan ta noen dager.

Lykke til, da ! Spennende med leiligheten. Mist bare ikke hodet helt hvis det er mange som er interessert, det kommer sikkert flere sjanser.

Selvangivelsen er jo i samme papir-greia som ligningsattesten. Eller? Flere lønnsslipper - hvorfor det? Jeg har fastlønn, med lørdags- og kveldstillegg, men går fast turnus så lønna er lik fra mnd til mnd.

Selvangivelsen er jo i samme papir-greia som ligningsattesten. Eller? Flere lønnsslipper - hvorfor det? Jeg har fastlønn, med lørdags- og kveldstillegg, men går fast turnus så lønna er lik fra mnd til mnd.

Ja, du kan så si. Men det var dette jeg fikk beskjed om å ta med til banken da jeg søkte lån før sommeren. Dumt å bli forsinket hvis banken mener du mangler et papir, uansett hvor overflødig vi kan synes at det er.

Annonse

Jeg hadde med meg et budsjett som viste at jeg ikke hadde noen problemer med å betjene lånet jeg søkte om, hadde inntrykk av at saksbehandleren så mer på budsjettet enn på de andre papirene jeg hadde med.

Ah! *Går inn i exel og skriver ut budsjettet mitt*

Har satt av 2000,- i mnd til strøm, er det helt på viddene? Det er snakk om en borettslagsleilighet på 90m2 i 3. etasje.

Gjest linniett

Skulle holde med ligningsattest og en lønnsslipp her i banken.

Sammen med bankens konsulent er det vanlig å sette opp et budsjett for å finne ut om du lett kan beherske lånet også med en renteoppgang av en viss størrelse.

Konsulentene i banken har ofte oversikt over hva som er "normalt" å måtte sette av til diverse. De sammenligner med feks statistisk sentralbyrå sine tall. Dette gjelder både strøm, mat, klær og det det koster for barn.

Hos oss får man tilbud når man sitter og venter i banken.

Håper de er litt oppdaterte i banken du skal til.

Lykke til

Har satt av 2000,- i mnd til strøm, er det helt på viddene? Det er snakk om en borettslagsleilighet på 90m2 i 3. etasje.

Syns 2000 til strøm høres greit ut, men strømforbruket er noe du kan spørre selger av leiligheten om.

Tror noe av det viktigste for banken er at du viser at du har styring på økonomien, ikke nødvendigvis at du har enormt høy inntekt.

Lykke til, boligkjøp er spennende!

Som du beskriver må du ha med deg en oversikt over dine inntekter og lag ett budsjett som viser din betalingsevne.

Det er meget viktig å lage en plan som sannsynliggjør hvordan du skal klare å betjene lånet. Nevn også hviken sikkerhet du har i den leiligheten/huset du skal kjøpe osv.

Jeg har langt over 3,5 mill.kr. i lån og kan få lånt mye mer hvis jeg ønsker det, noe jeg har fått muntlig tilsagn om. Grunnen ligger i at jeg har laget gode planer for hvordan lånene skal betjenes, blant annet gjennom leieinntekter i mitt tilfelle.

Høres ikke så hakkende gæærnt ut. Men det avhenger jo litt av om hvorvidt det er sentralfyring eller ikke i blokka, da.

Som de andre sier, en ryddig oversikt over ditt planlagte budsjett og en ryddig økonomi viser mer om din betalingsvilje enn inntekten gjør. Det er slett ikke ensbetydende å være en god betaler om man har høy inntekt, det kan alle kredittselskapene skrive under på....(jeg jobber innenfor sånt, og ser det daglig. Statistikkens tale er klar!)

Det er forskjell på betalingsvilje og -evne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...