Gå til innhold

Bli i utlandet på sykepenger eller rehabilitering

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ut av dette uføret

Hvordan er reglene for å dra til utlandet på sykepenger eller rehabilitering? Kan jeg dra til andre land og lete etter jobber og beholde sykepengene har hvis legen anbefaler det, dvs. mens jeg leter selvfølgelig.

Fortsetter under...

Hvis du er syk kan du vel ikke jobbe?

Jeg har legeattest på at jeg kan jobbe alle andre steder enn på min arbeidsplass. Jeg har attføringsattest på at jeg ikke kan jobbe der, likevel får jeg ingen ting å gjøre og går hjemme dag etter dag. Jeg orker ikke mer av dette byråkratiet og vil vekk, jeg kan godt få anbefaling fra legen engang til at jeg kan dra til utlandet og at det ville være bra for min helse og komme meg vekk.

Jeg har legeattest på at jeg kan jobbe alle andre steder enn på min arbeidsplass. Jeg har attføringsattest på at jeg ikke kan jobbe der, likevel får jeg ingen ting å gjøre og går hjemme dag etter dag. Jeg orker ikke mer av dette byråkratiet og vil vekk, jeg kan godt få anbefaling fra legen engang til at jeg kan dra til utlandet og at det ville være bra for min helse og komme meg vekk.

Som hovedregel har man ikke lov til å reise utenlands på sykepenger eller rehabiliteringspenger. Unntak kan søkes om ved at legen sender søknad om reiselov til trygdekontoret med reisemålets adresse, angitt periode med dato fra-til, samt en bekreftelse på at reisen ikke vil forringe din helsetilstand, men at du heller vil profitere på oppholdet.

Det skal ikke være slik at man reiser bort og blir dårlige liksom.. Dessuten er krav til å få sykepenger/rehab.penger (ofte) at man er under regelmessig behandling noe som da naturlig nok er i Norge.

Det spørs hvordan trygdekontoret stiller seg til reisens formål og det at du ikke har faste retur. Vet ikke om det er begrenset tidsperspektiv heller.

Kontakt legen din du:-)

Har du imidlertid innvilget uføretrygd kan du bevege deg fritt over landegrensene innenfor EØS ettersom jeg kan huske (dersom du oppfyller kriteriene).

Husk skjema E 111 ved reiser innen EØS for å være dekket av det norske trygdesystemet i utlandet.

Har du imidlertid innvilget uføretrygd kan du bevege deg fritt over landegrensene innenfor EØS ettersom jeg kan huske (dersom du oppfyller kriteriene).

Husk skjema E 111 ved reiser innen EØS for å være dekket av det norske trygdesystemet i utlandet.

Jeg har ikke uføretrygd, og er fortsatt vanlig sykemeldt. Om noen få måneder må jeg over på rehabilitering eller attføring. Jeg er frisk og livet er greit unntatt jobbproblemer. Legen vil helt sikkert anbefale meg å dra vekk og prøve noe annet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...