Gå til innhold

Hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette med hukommelse i det siste. Det kom opp i en konversajon jeg hadde med en venn, og han var overrasket over hvor lite jeg husket fra barne- og ungdomstiden min. Jeg har problemer med å tidfeste hendelser, og blander sammen hvem jeg gikk på skole med, og reiser og turer mm. Alt er i grunnen ganske diffust, og selv store hendelser som fødsel og dødsfall i familien har jeg problemer med å tidfeste (jeg husker hvem som er født og hvem som døde, altså).

Det jeg altså lurer på er hvor klart dere husker barne- og ungdomstiden (og hvor langt tilbake i tid det ligger).

Skrevet

Jeg husker best tiden fra jeg var 9-10 til 25. Etter det går årene mer i hverandre og jeg roter med tider. Jeg kan huske gamle telefonnumre (på bygda hadde vi bare 5 tall når jeg var barn), bursdagene til barndomsvenner og dato og klokkeslett for en del hendelser.

Jeg tror man får litt selektiv hukommelse med årene. Man husker det som er viktig, slike ting som har preget ens personlighet, mens dagligdagse ting ikke får samme prioritet?

Skrevet

Jeg husker at min søster ble født (4 år), en bilukykke (3,5 5 år eller 4,5 år - vinter). Husker også diverse flyttinger (5 år, 8 år, 3.klasse, osv)

Men det er mye graut... Jeg har alltid vært dårlig til å huske/kjenne igjen mennesker - da jeg var liten og nå . (mange tror jeg er overlegen..)

Skrevet

Jeg har god hukommelse og husker svært mye fra barne- og ungdomstiden - til ergrelse for enkelte familiemedlemmer... :o)

Skrevet

Jeg husker mye bedre det som skjedde for 40 år siden enn det som skjedde for 10 år siden. Husker godt hvem som gikk i klassen min (1956-1971). Når det gjelder vanner fra barndommen, husker jeg hvor mange år de er eldre eller yngre enn meg. Jeg husker årstallene for alle skoler jeg har gått, og når jeg skiftet jobb eller avdeling.

De siste 10-15 årene flyter mer sammen. Jeg husker ikke hvilket år fjerne slektninger/bekjente døde, og jeg husker ikke hvor gamle alle barna/barebarna til bekjente er. Husker alderen på mange kollegaer fordi jeg vet at de er x år yngre eller eldre enn meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...