Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å prøve dampede grønnsaker istedetfor kokte, da jeg fikk høre at dette skulle være myye bedre, men så er spørsmålet.. hvordan damper man egentlig grønnsaker..? *grønn på kjøkkenet*

Gjest CatePus
Skrevet

Det er noe med å ha grønnsakene i en rist over en panne med kokende vann eller noe.... Det finnes vel også egen dampkokere, eller hva det nå heter...

Like grønn....

Skrevet

Du har litt vann på bunnen av en gryte, så legger du en slik stålrist i bunnen. Stålristen står på bunnen av gryta, men er hevet OVER vannflaten. På risten legges grønnsakene man vil dampe. Så koker man vannet, mens grønnsakene blir liggende i dampen og godgjøre seg. De "koker" jo av dampen også, men næringsstoffene i dem forblir i grønnsakene, de renner ikke ut i kokevannet.

Slike stålrister til damping får du kjøpt på enhver jernvareforretning, eller forretning for kjøkkenutstyr. Prøv på Jernia, for eks.

Skrevet

Du kan kjøpe elektrisk dampkoker eller en dampdel til en gryte du har. Jeg har gryteserie fra ikea (365+ -superbra!) og de har dampelementer til flere av størrelsene i serien. Du gjør som molli skrev, tar oppi vann i kjelen til litt under dampdelen. Grønnsakene smaker bedre og har friskere farge og ikke minst er de mer næringsrike når du damper dem.

Skrevet

Du har litt vann på bunnen av en gryte, så legger du en slik stålrist i bunnen. Stålristen står på bunnen av gryta, men er hevet OVER vannflaten. På risten legges grønnsakene man vil dampe. Så koker man vannet, mens grønnsakene blir liggende i dampen og godgjøre seg. De "koker" jo av dampen også, men næringsstoffene i dem forblir i grønnsakene, de renner ikke ut i kokevannet.

Slike stålrister til damping får du kjøpt på enhver jernvareforretning, eller forretning for kjøkkenutstyr. Prøv på Jernia, for eks.

Ah shoot, tenkte meg jeg måtte ha no ekstra ja. Vel, da får det bli en anna dag, men takk skal du ha :)

Skrevet

Du kan kjøpe elektrisk dampkoker eller en dampdel til en gryte du har. Jeg har gryteserie fra ikea (365+ -superbra!) og de har dampelementer til flere av størrelsene i serien. Du gjør som molli skrev, tar oppi vann i kjelen til litt under dampdelen. Grønnsakene smaker bedre og har friskere farge og ikke minst er de mer næringsrike når du damper dem.

Takkar, får se å kjøpe meg noe slikt da. Hadde håpa det holdt med det jeg hadde, men den gang ei :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...