Goliath Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Og så røyk våpenhvilen igjen.... Og nok en gang var årsaken en ny terrorbombe fra palestinske ekstremister, som jeg så godt forstår at Israel MÅ svare på.... Dette kan ikke løses uten at Palestinerne (og først og fremst Arafat) tar et skikkelig oppgjør og gjennomfører en "utrenskning" av de mest ekstereme innenfor sine egne rekker. Er det noen som fremdeles tror at disse vil gi seg før Israel er forsvunnet fra regionen, og at det er noe annet enn ren utopi? Israel har gjor en god del dumt de siste årene, men ære være dem for den tålmodigheten de også viser. Hadde jeg vært Israeler selv, så tror jeg at jeg hadde ønsket alle palestinere dit pepper'n gror - og i tillegg ville "jeg" hatt militær styrke nok til å gjøre noe med det.... Det er vesentlig mer enn palestinerne har, og derfor burde de enten besinne seg (og ordne opp i eget reir), eller akseptere at de får som de ber om..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Når man bevisst gir seg til å sprenge en buss full av småunger, sier det seg selv at mottrekk må påregnes. Det er alltid viktig ved terror å sørge for at terroristenes nyttebalanse blir negativ. Dette har Israel vært relativt flinke til gjennom å påføre araberne "ulempe" samt å gjennomføre direkte angrep på de skyldige. Det blir straks mindre stas å sprenge jødiske når de vet at foreldrenes hus blir jevnet med jorda etterpå. Samtidig er det viktig å ikke overreagere på dette (hvis det er mulig). Det er de moderate krefter som kjører fredsprosessen og terroristen Arafat ser ut til å være plassert på sidelinjen for en perioden. Palestinerne driver selv jakt på Hamas etc. og har endelig tatt alvorlig avstand fra fanskapen. .... Tiden er nok inne for en avklaring. Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden. Vi står igjen med enten full krig eller full fred. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Når man bevisst gir seg til å sprenge en buss full av småunger, sier det seg selv at mottrekk må påregnes. Det er alltid viktig ved terror å sørge for at terroristenes nyttebalanse blir negativ. Dette har Israel vært relativt flinke til gjennom å påføre araberne "ulempe" samt å gjennomføre direkte angrep på de skyldige. Det blir straks mindre stas å sprenge jødiske når de vet at foreldrenes hus blir jevnet med jorda etterpå. Samtidig er det viktig å ikke overreagere på dette (hvis det er mulig). Det er de moderate krefter som kjører fredsprosessen og terroristen Arafat ser ut til å være plassert på sidelinjen for en perioden. Palestinerne driver selv jakt på Hamas etc. og har endelig tatt alvorlig avstand fra fanskapen. .... Tiden er nok inne for en avklaring. Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden. Vi står igjen med enten full krig eller full fred. Det tror jeg du har rett i - og som alle (minus de mest ekstreme palestinerne) så håper selvfølgelig også jeg på fred. Men da må det tas et skikkelig oppgjør innad i palestinernes rekker - og det gjenstår fremdeles å se om det også denne gang bare ender med ord om det, og ingen ordentlig og effektiv aksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Når man bevisst gir seg til å sprenge en buss full av småunger, sier det seg selv at mottrekk må påregnes. Det er alltid viktig ved terror å sørge for at terroristenes nyttebalanse blir negativ. Dette har Israel vært relativt flinke til gjennom å påføre araberne "ulempe" samt å gjennomføre direkte angrep på de skyldige. Det blir straks mindre stas å sprenge jødiske når de vet at foreldrenes hus blir jevnet med jorda etterpå. Samtidig er det viktig å ikke overreagere på dette (hvis det er mulig). Det er de moderate krefter som kjører fredsprosessen og terroristen Arafat ser ut til å være plassert på sidelinjen for en perioden. Palestinerne driver selv jakt på Hamas etc. og har endelig tatt alvorlig avstand fra fanskapen. .... Tiden er nok inne for en avklaring. Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden. Vi står igjen med enten full krig eller full fred. Min sympati har alltid og vil alltid gå i favør av palestinernes motstand mot overgrepene de har vært utsatt for i flere tiår. Det er med tung sorg og uten ord jeg og alle andre pro-Palestina er vitne til gale menneskers terrorhandlinger. Jeg håper derfor av hele mitt hjerte at Arafat & co. er i stand til å knuse skrekk-fundamentalistene og at Israel er i stand til å besinne seg når det gjelder den endeløse rekken av overgrep mot palestinere samt for helvete trekke den feite millitærræva si fra de okkuperte områdene. Ellers vil det _aldri_ holde opp, palestinerne har ingenting å tape - de _har_ ingenting - og vil sannsynligvis kjempe mot overmakten til siste blodsdråpe. Håpet er at motsetningene med nødvendighet tvinger fram noe nytt. Jeg slutter meg derfor til det du sier her: 'Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden.' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Min sympati har alltid og vil alltid gå i favør av palestinernes motstand mot overgrepene de har vært utsatt for i flere tiår. Det er med tung sorg og uten ord jeg og alle andre pro-Palestina er vitne til gale menneskers terrorhandlinger. Jeg håper derfor av hele mitt hjerte at Arafat & co. er i stand til å knuse skrekk-fundamentalistene og at Israel er i stand til å besinne seg når det gjelder den endeløse rekken av overgrep mot palestinere samt for helvete trekke den feite millitærræva si fra de okkuperte områdene. Ellers vil det _aldri_ holde opp, palestinerne har ingenting å tape - de _har_ ingenting - og vil sannsynligvis kjempe mot overmakten til siste blodsdråpe. Håpet er at motsetningene med nødvendighet tvinger fram noe nytt. Jeg slutter meg derfor til det du sier her: 'Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden.' Jeg har forståelse for noe av det du skriver her. Men hvem er det som gang på gang gjør kort prosess med fredsprosessen ved å gjennomføre slike bestialske terrorangrep bevisst rettet mot uskyldige kvinner og barn? Det er for enkelt å kalle det "gale menneskers terrorhandlinger". For det er alt for mange palestinere som jubler over nettopp disse handlingene. Og hadde de ikke hatt en bred støtte blant alt for mange palestinere, så ville de Palestinske selvstyremyndighetene for lengst tatt et oppgjør med dem. Og Israel kan faktisk ikke gjøre noe annet enn å svare på slike angrep - og spesielt ikke når de nok en gang som så mange ganger før kommer etter at nye fredsforhandlinger er på gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Eggum ;-) Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Så e det på an igjen, på an igjen, på an igjen........ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Min sympati har alltid og vil alltid gå i favør av palestinernes motstand mot overgrepene de har vært utsatt for i flere tiår. Det er med tung sorg og uten ord jeg og alle andre pro-Palestina er vitne til gale menneskers terrorhandlinger. Jeg håper derfor av hele mitt hjerte at Arafat & co. er i stand til å knuse skrekk-fundamentalistene og at Israel er i stand til å besinne seg når det gjelder den endeløse rekken av overgrep mot palestinere samt for helvete trekke den feite millitærræva si fra de okkuperte områdene. Ellers vil det _aldri_ holde opp, palestinerne har ingenting å tape - de _har_ ingenting - og vil sannsynligvis kjempe mot overmakten til siste blodsdråpe. Håpet er at motsetningene med nødvendighet tvinger fram noe nytt. Jeg slutter meg derfor til det du sier her: 'Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden.' Jeg blir ganske provosert når jeg leser slikt vås fra folk som ikke har giddet å sette seg inn i den saken de uttaler seg om. Og jeg blir direkte kvalm når folk kan få seg til å snakke om «gale menneskers terrorhandlinger» uten å spesifisere klart at det da snakkes om palestinarabiske terrorhandlinger MOT den israelske sivilbefolkningen. Videre er det historieløst inntil det parodiske å snakke om okkupasjon og israelske overgrep samtidig som gatene i Jerusalem ligger strødd med barnelik etter Allahs vernepliktiges siste «hilsen» fra Arafat og hans bloddryppende blodsbrødre i Hamas. Bare for at ikke dette sludderet ditt skal bli stående uimotsagt; det du kaller okkupasjon er israelsk kontroll av land som araberne mistet pga. egen aggresjon før og under seksdagerskrigen i 1967. Dette landet ble tilbudt tilbakelevert til araberne på en fredskonferanse i Karthoum i september 1967, men araberne avviste kategorisk både forhandlinger, fred og anerkjennelse av og med staten Israel. Jeg skal ikke plage deg med for mye faktaopplysninger på én gang, men du kunne hatt godt av litt voksenopplæring i temaet Midtøsten. Jeg kan love deg at du kommer til å få politisk motstand dersom du skal forsøke å legitimere terror mot sivile som politisk virkemiddel. Til slutt; araberne bor i sitt eget selvkonstruerte fengsel, der gamle marxistiske analysemodeller går i spann med menneskefiendtlig ukultur og islamistisk fundamentalisme 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-703881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Min sympati har alltid og vil alltid gå i favør av palestinernes motstand mot overgrepene de har vært utsatt for i flere tiår. Det er med tung sorg og uten ord jeg og alle andre pro-Palestina er vitne til gale menneskers terrorhandlinger. Jeg håper derfor av hele mitt hjerte at Arafat & co. er i stand til å knuse skrekk-fundamentalistene og at Israel er i stand til å besinne seg når det gjelder den endeløse rekken av overgrep mot palestinere samt for helvete trekke den feite millitærræva si fra de okkuperte områdene. Ellers vil det _aldri_ holde opp, palestinerne har ingenting å tape - de _har_ ingenting - og vil sannsynligvis kjempe mot overmakten til siste blodsdråpe. Håpet er at motsetningene med nødvendighet tvinger fram noe nytt. Jeg slutter meg derfor til det du sier her: 'Israel kan ikke leve med de stadig angrepene på sivile, og araberne kan ikke leve i et område utpint, bevoktet og avstengt fra omverden.' Bare vær klar over at overgrepene palestinerne utsettes for er fra sine egne. Selvsagt er det synn på dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-704017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Så e det på an igjen, på an igjen, på an igjen........ Det er det det er - og det er jo ikke vår skyld? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116915-israel-palestina/#findComment-704483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.