Gå til innhold

Godt tilbehør til lammekoteletter?

Anbefalte innlegg

Skal ha lammekoteletter til middag i morgen, har invitert gjester. Hvis været tillater griller jeg dem ute på verandaen, ellers steker jeg dem i ovnen. Skal lage en god salat, gratinerte poteter og en eller annen saus. Rødvin blir drikke. Noen forslag til saus eller salat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116977-godt-tilbeh%C3%B8r-til-lammekoteletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CatePus

Tsatsiki er youghurt naturell med reven agurk og ?

Tzatziki

Tatziki, serveres ofte til grillet kjøtt, som Souvlaki,

denne passer også ypperlig som tilbehør tili et tradisjonellt grillmåltid.

Ingredienser:

1/2 beger naturell yogurt

1/2 agurk

2-4 hvitløksfedd

1 ts salt

Fremgangsmåte:

Yogurten skal siles i kaffefilter, la det siles til vannet slutter å dryppe.

Vask agurken og skrell den, del den i to og ta ut frøene. Kvernes og legges på papir slik at denne også blir tørr.

Når yogurten er ferdig dryppet, helles den i en bolle, tilsettes så agurk og hvitløk. Strø deretter saltet over.

Serveres med en sort oliven og rød/grønn papirka som pynt.

Annonse

Tsatsiki og fetaost?

Tsatsiki er godt til lam, men jeg synes ikke det passer så godt når de skal ha fløtegratinerte poteter. Smakskollisjon, + kjedelige farger.

Jeg foreslår tomatsalat. Gjerne med litt løk og ruccola også. Og kanskje noen kokte aspargesbønner ved siden av ?

Greske lammekoteletter:

Ingredienser:

Ca. 1 kg lammekoteletter (ca. 2 koteletter per porsjon)

1 ss smør

1/2 ts salt

1/4 ts pepper

1/4 ts oregano

Ostekrem:

100 g fetaost eller hvit geitost

1 dl revet hvit ost

75 g smør

2 eggeplommer

1 ts paprikapulver

4 tomater

Fremgangsmåte:

Brun kotelettene raskt i varm panne, 2-3 minutter på hver side. Dryss over salt, pepper og oregano når kotelettene er ferdig stekt. Legg kotelettene i et ildfast fat.

Rør smør og ost mykt og tilsett eggeplommene - en av gangen og rør kraftig. Bland i revet hvit ost og paprika. Fordel ostekremen på kotelettene.

Skold og skrell tomatene. Del tomatene i to og legg dem sammen med kotelettene. Gratiner i varm ovn, 250°C i ca. 5 minutter. Server med stekte eller bakte poteter og en salatbolle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...