Gå til innhold

Hvilken bok likte du best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Openheim (?) "På den andre siden av elva", en billedbok. "Vesle Harald", handlet om en liten gutt under krigen og "Onkel Arthurs skumringsfortellinger", usannsynlig pedagogisk-kristne saker med søte historier om barn som gjør gale ting (sladrer, ikke hører etter og er uforskammede) og som får sin straff og blir snille etterpå. :o)

Skrevet

"Malena på skolen" - om ei jente som hadde en lillebror som hun forgudet. Han ble alvorlig syk, og døde. Utrolig trist bok, gjorde dypt inntrykk på meg.

Ellers så elsket jeg "Brødrene Løvehjerte" - levde meg dypt inn i historien da stefaren min leste for meg på sengen. Men det var litt flaut når jeg måtte gråte...

Skrevet

"Malena på skolen" - om ei jente som hadde en lillebror som hun forgudet. Han ble alvorlig syk, og døde. Utrolig trist bok, gjorde dypt inntrykk på meg.

Ellers så elsket jeg "Brødrene Løvehjerte" - levde meg dypt inn i historien da stefaren min leste for meg på sengen. Men det var litt flaut når jeg måtte gråte...

Og da jeg var enda mindre (2-4 år) var favorittbøkene mine

"Hønemor gikk ut en dag"

og bøkene om "Sjøormen Ruffen"

Noen som husker dem?

Skrevet

Silkesvarten. Den var råtrist.

Tror ikke jeg hadde orket å lese den en gang til faktisk (selv om bok nr2 endte med en noenlunde lykkelig pensjonisttilværelse for Silkesvarten heldigvis).

Skrevet

Biggles-serien og Hardy-guttene. Tøffe karer i datidens målestokk :-)

Gjest maiklive
Skrevet

Den hemmelige hagen.... Da den kom på video var jeg snar å leie den , dog jeg var blitt voksen så koset jeg meg like mye

Gjest Boklarven
Skrevet

Leste Sagaen om Isfolket da jeg var 12.

Før det gikk det i Lykkebarna, Bobseybarna og Nancy Drew. Venninnen min var med i TL-klubben (boklubb), så jeg lånte alle bøkene hun mottok. Jeg fikk aldri være med i noen bokklubb av min mor. (Dårlig sjakktrekk av henne, jeg elsker å lese bøker.)

Skrevet

Mange! Leste bøker av Jules Verne - Kapteinen på 15 år, I stillehavets favn, To års ferie, typiske guttebøker. Mark Twain - Huck Finn og Tom Sawyer. Også husker jeg jeg leste Det angår også deg, om jøden Herman Sachnovich, da jeg var 11. Den gjorde jo et uutslettelig inntrykk. Skatten på sjørøverøya og Gullivers reiser var også spennende bøker, for ikke å glømme Robinson Crusoe! Likte veldig godt GGG-serien, særlig de om indianeren Hjortefot. Hm, har sikkert glømt noen... Typiske guttebøker kanskje?;-)

laguna1365380434
Skrevet

Mange! Jeg var begeistret for bøkene til Lindgren(utenom Pippi, av en eller annen grunn..)

"Tom i villmarken" gjorde intrykk, jeg ble døds rørt, den var trist. Samme med "berre ein hund" og "Ulveslaget", som jeg ville høre om og om igjen selvom jeg ble råtrist og ikke fikk sove..

Jeg likte også Stompabøkene og Frøken detektiv serien. (favorittene her var "det hemmelighetsfulle loftet" og "sigøynermysteriet". Tror jeg)

"Heksene" og "Danny og den storefasan jakten" likte jeg også kjempegodt!

"Det blåser på månen" var en annen favoritt.

Når jeg var helt liten var det Ruffenbøkene, revungen mikki, og Albert Åberg som gjaldt.

Dessuten var jeg svak for en bok om en fiskefamilie(!) og en om en katt uten hale, men disse husker jeg ikke navnet på..:o)

Blandt annet. Elsket(elsker) bøker!(og har sikkert glemt mange favoritter på denne listen..)

Gjest Masahiro
Skrevet

Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl!!!! Elsker den enda!!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...