Gå til innhold

Slette innholdet på en disk

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldgammel pc (Pentium 90), som jeg tenkte jeg skulle gi bort til skolen til sønnen min. De bruker pc til skriveopplæring, så kravene er ikke så store.

Men jeg vil nødig gi dem filene mine, og å slette dem er jo ikke nok for å fjerne dataene.

Noen som vet hvordan det kan gjøres ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118052-slette-innholdet-p%C3%A5-en-disk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formatere harddisken? Men det ER jo alltids mulig å få fram igjen dataene.

Noe grundigere vet jeg ikke om du får gjort selv, da er det vel en sak for proffene...

Min kjære her anbefaler å formatere harddisken, installere et operativsystem (Windows i en eller annen versjon), og så formatere igjen. Da er visstnok det vestenligste skrevet over. :-)

Kanskje noen andre her kan gi bedre svar :-)

Ulv I Faarikaal

Slett alt du finner, og kjør deretter defragmentering. Da forsvinner det meste.

Ellers må du repartisjonere, formatere og installere på nytt.

Det finnes visst noen gratisprogrammer som ovrskriver all slettet plass med nuller.

Søk på "security erase". Norton har noe som heter Wipe Info.

Formatere harddisken? Men det ER jo alltids mulig å få fram igjen dataene.

Noe grundigere vet jeg ikke om du får gjort selv, da er det vel en sak for proffene...

Min kjære her anbefaler å formatere harddisken, installere et operativsystem (Windows i en eller annen versjon), og så formatere igjen. Da er visstnok det vestenligste skrevet over. :-)

Kanskje noen andre her kan gi bedre svar :-)

Jeg fikk pc'en med ferdig installert OS, så hvis jeg formaterer disken, mister jeg Windows. Ikke så praktisk.

Slett alt du finner, og kjør deretter defragmentering. Da forsvinner det meste.

Ellers må du repartisjonere, formatere og installere på nytt.

Det finnes visst noen gratisprogrammer som ovrskriver all slettet plass med nuller.

Søk på "security erase". Norton har noe som heter Wipe Info.

Det skal jeg forsøke. Det er nok ikke akkurat super-eksperter som overtar maskinen, og ikke topphemmelige data heller, men endel personlige ting.

Gjest turbo bippbipp

Jeg fikk pc'en med ferdig installert OS, så hvis jeg formaterer disken, mister jeg Windows. Ikke så praktisk.

Fjerne filtabellen og legge inn en ny en (repartisjonere)så formatere. så er det bare å bare å kjøpe en win 98 pakke eller at skolen bidrar med sin egen versjon. Windows 98 koster nesten ikkenoe per dags dato. det er ikke end of the world med en pc uten operativ system. bare sette i win 98 cd-en så gjør maskinen det meste av arbeidet og vips. En tom harddisk med en helt ny windows installasjon og uten rester fra gamle filer

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...