Gjest Farao Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ja. Jeg har hele tiden ment at du har kommet med fornuftige innlegg, men når du nå påstår at abort er en handling av godhet, mistet jeg virkelig all "respekt" for deg. Trodde ikke det var mulig å si noe slikt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt skrudd Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det har faktisk mye å si om du har fått barn selv, for tro meg; du endrer virkelig syn på abort når du har fått barn. Men ærlig talt, laguna... "Jeg mener nemlig det er møkkegoistisk, brutalt og hensynsløst å sette liv til verden uten tanke for annet en seg selv"... Er det liksom bedre å ta abort, uten tanke for annet enn seg selv? Det er her den virkelige egoismen kommer frem!! Endrer syn på abort når man har fått barn? Javel. Greit at du har gjort det, men det betyr jo ikke at alle andre gjør det. Jeg tok abort en gang for mange år siden - og har siden fått 2 barn. Mener fortsatt at abort er et helt greit alternativ for de som føler at de ikke er klar for eller i stand til å ta seg av et barn. Barn er noe man skal ønske å få. Vil man ikke ha barn, bør man la det være. Fortrinnsvis bruke prevensjon, og som en siste utvei ta abort. Jeg ville tatt abort hvis jeg mot formodning ble gravid nå - selv om jeg har tatt abort en gang før, og så fått to barn. Så min følelse eller mening om abort er uendret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg er klar over at det tallet jeg oppga først var feilaktig. Jeg har rettet dette i annet innlegg i tråden. ok :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tine meierier Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det har faktisk mye å si om du har fått barn selv, for tro meg; du endrer virkelig syn på abort når du har fått barn. Men ærlig talt, laguna... "Jeg mener nemlig det er møkkegoistisk, brutalt og hensynsløst å sette liv til verden uten tanke for annet en seg selv"... Er det liksom bedre å ta abort, uten tanke for annet enn seg selv? Det er her den virkelige egoismen kommer frem!! - Det har faktisk mye å si om du har fått barn selv, for tro meg; du endrer virkelig syn på abort når du har fått barn. - Tøys. Snakk for deg selv. Kvinner og mødre verden rundt tar abort hver dag. Heldigvis er Norge et land der dette kan utføres under medisinsk trygge forhold. Men du vil kanskje at kloke koner skal overta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Vissvass, fra ende til annen. Nessa? Er det deg? Å kalle et uutviklet foster for et liv, i den forstand vi vanligvis snakker om det blir feil. Hva er forskjellen på livsrettighetene til en sedcelle eller en bitteliten zygote? Er du i mot bruk av spiral også? Den hindrer befruktede egg i å feste seg i livmoren...Mord! Mord! Klart det er helt greit å ta abort, om en nå har kommet i den leie situasjonen å være gravid uten å ønske det, og det uten å ha dårlig sammvittighet også. Det som ikke er greit er den hjertløsheten som utvises av enkelte arkaiske, forhåpentligvis snart utdødde ubermoralister. Nei, man trenger ikke å innta noe fanatisk standpunkt i saken. Litt pragmatikk kommer man gjerne langt med. Å forby spiral og angrepille etc, blir for dogmatisk. Vi pleier jo å definere livet som over når hjertet slutter å slå. Tilsvarende kan man definere livet som påbegynt når hjertet slår, et par-tre uker ut i svangerskapet. Vi ofrer stadig av menneskeverdet mer på bekostning av egen, kortsiktig bekvemmelighet. Grensene tøyes hele tiden, fordi vi har teknologisk mulighet til det. Alle barn med noen form for defekt blir vel i praksis systematisk utryddet før fødselen. Jeg sier ikke at dette er lett og jeg er klar over at mange tunge valg må gjøres. Min bekymring går mer i retning av en generell nedgradering av menneskeverdet og at vi klassifiserer menneskers verdi ut fra yteevne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg har hele tiden ment at du har kommet med fornuftige innlegg, men når du nå påstår at abort er en handling av godhet, mistet jeg virkelig all "respekt" for deg. Trodde ikke det var mulig å si noe slikt... Ok, leit a gitt.. Men du mener damer som føder ørten unger mer enn de har råd til gjør dette av hensyn til det "ufødte liv"? Og uten egoelemter? Jasså. Faktisk mener jeg det er mindre egoistisk å unnlate å få unger enn å få de hvis situasjonen ikke er riktig. Jeg har sett MANGE unger som har blitt satt til verden for de mor har et udekket kjærlighetsbehov, har dårlig samvittighet m.m og det mener jeg blir et fryktelig galt kriterie å få barn på. Mange ganger er det svært egoistisk å få barn, noen ganger også direkte hensynsløst. Synes jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det har faktisk mye å si om du har fått barn selv, for tro meg; du endrer virkelig syn på abort når du har fått barn. Men ærlig talt, laguna... "Jeg mener nemlig det er møkkegoistisk, brutalt og hensynsløst å sette liv til verden uten tanke for annet en seg selv"... Er det liksom bedre å ta abort, uten tanke for annet enn seg selv? Det er her den virkelige egoismen kommer frem!! Så folk med unger er automatisk i stand til å foreta bedre etiske vurderinger? For noe jævla snavl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Er du helt skrudd? 300.000 for å føde barn? Ja, det skulle nok blitt en del lykkelige barn, tenker jeg. Så gunstig å sette unger til verden og tjene rått på det. Er ikke så nøye om ungene har det bra. Omsorgsevne har ikke noe med inntekt og boflate å gjøre - enig i det, men du kan ikke benekte at mange barn i Norge i dag IKKE får den omsorgen de burde fått, og som de burde ha KRAV på. Det er utallige barn i fosterhjem, for ikke å snakke om alle de som bor hjemme, men som kanskje ikke burde gjort det. Folk bør ikke få unger hvis de ikke oppriktig vil HA unger. Det bør være noe man faktisk vil, fortrinnsvis også har ønsket seg og planlagt. Det er ikke riktig mot barna å sette dem til verden for å få 300.000 kroner cash og skattefritt. Veldig enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Nei, man trenger ikke å innta noe fanatisk standpunkt i saken. Litt pragmatikk kommer man gjerne langt med. Å forby spiral og angrepille etc, blir for dogmatisk. Vi pleier jo å definere livet som over når hjertet slutter å slå. Tilsvarende kan man definere livet som påbegynt når hjertet slår, et par-tre uker ut i svangerskapet. Vi ofrer stadig av menneskeverdet mer på bekostning av egen, kortsiktig bekvemmelighet. Grensene tøyes hele tiden, fordi vi har teknologisk mulighet til det. Alle barn med noen form for defekt blir vel i praksis systematisk utryddet før fødselen. Jeg sier ikke at dette er lett og jeg er klar over at mange tunge valg må gjøres. Min bekymring går mer i retning av en generell nedgradering av menneskeverdet og at vi klassifiserer menneskers verdi ut fra yteevne. Menneskeverd... Når man blir regnet som menneske blir et definisjonsspørsmål. Hvor setter du grensen for abort? Skal man aldri ta abort? Skal et barn være ønsket....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Nei, man trenger ikke å innta noe fanatisk standpunkt i saken. Litt pragmatikk kommer man gjerne langt med. Å forby spiral og angrepille etc, blir for dogmatisk. Vi pleier jo å definere livet som over når hjertet slutter å slå. Tilsvarende kan man definere livet som påbegynt når hjertet slår, et par-tre uker ut i svangerskapet. Vi ofrer stadig av menneskeverdet mer på bekostning av egen, kortsiktig bekvemmelighet. Grensene tøyes hele tiden, fordi vi har teknologisk mulighet til det. Alle barn med noen form for defekt blir vel i praksis systematisk utryddet før fødselen. Jeg sier ikke at dette er lett og jeg er klar over at mange tunge valg må gjøres. Min bekymring går mer i retning av en generell nedgradering av menneskeverdet og at vi klassifiserer menneskers verdi ut fra yteevne. Jeg synes personlig det er utetisk å foreta fosterutvelgelser etter kjønn, defekter o.l Men jeg synes det er og blir fanatisk å kalle et lite foster på under 12 uker for et likeverdig liv, uansett om hjertet slår. Da synes jeg levedyktighet, interesse for livet, eller evne til emosjon er vektigere kriterier. Forøvrig mener jeg at dette er de mest interessante kriteriene senere ilivet og. Om jeg hadde vært utsatt for en ulykke og det bare var hjerteslag igjenn imeg, vet jeg ikke om det nødvendigvis hadde vært noe å spare på. Særlig ikke om jeg kom til å få det vondt eller lage leie situasjoner for andre. Jeg mener det ikke er denslags som definerer mennesket som det det er. Jeg synes det er fornærmelig og grusomt ovenfor eksisterende liv å påtrykke slike kriterier. Jeg tror de fleste som velger abort har veloverveide årsaker til å gjøre dette, og jeg tror ikke det er mange som legger seg på benken for moro skyld eller som erstattning for å bruke prevensjon. Jeg tror derimot mange reflekterer mer over de etiske sidene ved liv/død enn de som ukritisk velger å føde barna uansett situasjon i håp om det helt eksternt "ordner seg" For en disrespekt! Å få barn er et kjempe ansvar. Jeg synes det er et krav at du har mer enn et minimum av tid, overskudd og kjærlighet. For eksempel. Jeg synes det er egoistisk og uansvarlig å få barn helt på lykke og fromme. Langt mer enn å innse det når det ikke går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Nei, man trenger ikke å innta noe fanatisk standpunkt i saken. Litt pragmatikk kommer man gjerne langt med. Å forby spiral og angrepille etc, blir for dogmatisk. Vi pleier jo å definere livet som over når hjertet slutter å slå. Tilsvarende kan man definere livet som påbegynt når hjertet slår, et par-tre uker ut i svangerskapet. Vi ofrer stadig av menneskeverdet mer på bekostning av egen, kortsiktig bekvemmelighet. Grensene tøyes hele tiden, fordi vi har teknologisk mulighet til det. Alle barn med noen form for defekt blir vel i praksis systematisk utryddet før fødselen. Jeg sier ikke at dette er lett og jeg er klar over at mange tunge valg må gjøres. Min bekymring går mer i retning av en generell nedgradering av menneskeverdet og at vi klassifiserer menneskers verdi ut fra yteevne. Du skriver: "Vi pleier jo å definere livet som over når hjertet slutter å slå." Nei - folk med kunstige hjerter er "i live". Definisjonen av død går på hjerneaktivitet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karla Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg synes personlig det er utetisk å foreta fosterutvelgelser etter kjønn, defekter o.l Men jeg synes det er og blir fanatisk å kalle et lite foster på under 12 uker for et likeverdig liv, uansett om hjertet slår. Da synes jeg levedyktighet, interesse for livet, eller evne til emosjon er vektigere kriterier. Forøvrig mener jeg at dette er de mest interessante kriteriene senere ilivet og. Om jeg hadde vært utsatt for en ulykke og det bare var hjerteslag igjenn imeg, vet jeg ikke om det nødvendigvis hadde vært noe å spare på. Særlig ikke om jeg kom til å få det vondt eller lage leie situasjoner for andre. Jeg mener det ikke er denslags som definerer mennesket som det det er. Jeg synes det er fornærmelig og grusomt ovenfor eksisterende liv å påtrykke slike kriterier. Jeg tror de fleste som velger abort har veloverveide årsaker til å gjøre dette, og jeg tror ikke det er mange som legger seg på benken for moro skyld eller som erstattning for å bruke prevensjon. Jeg tror derimot mange reflekterer mer over de etiske sidene ved liv/død enn de som ukritisk velger å føde barna uansett situasjon i håp om det helt eksternt "ordner seg" For en disrespekt! Å få barn er et kjempe ansvar. Jeg synes det er et krav at du har mer enn et minimum av tid, overskudd og kjærlighet. For eksempel. Jeg synes det er egoistisk og uansvarlig å få barn helt på lykke og fromme. Langt mer enn å innse det når det ikke går. For en disrespekt å få barn og håpe på at det ordner seg? Fy fader, laguna! Mener du jeg har disrespektert barnet mitt fordi jeg valgte å håpe på det beste? Mener du jeg disrespekterer barnet mitt ved at jeg valgte å få det? Du mener kanskje det hadde vært bedre av meg å ta abort, i stedet for å tro på at alt kom til å ordne seg? Der synes jeg du gikk langt over streken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke signert Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Veldig enig med deg. Hva tror du blir oftest sagt, laguna? "Jeg angrer på at jeg tok abort den gangen" eller "Jeg angrer på at jeg fikk barn den gangen"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 For en disrespekt å få barn og håpe på at det ordner seg? Fy fader, laguna! Mener du jeg har disrespektert barnet mitt fordi jeg valgte å håpe på det beste? Mener du jeg disrespekterer barnet mitt ved at jeg valgte å få det? Du mener kanskje det hadde vært bedre av meg å ta abort, i stedet for å tro på at alt kom til å ordne seg? Der synes jeg du gikk langt over streken. Jeg mener i allefall at du utviser enorm disrespekt for mennesker som velger å foreta andre valg enn deg.. Det går sikkert fint med deg og din unge, jeg siktet ikke til noen personlig, men jeg misliker tankegangen. Særlig fordi folk som tenker slik har det med å automatisk mene at abort er galt i alle situasjoner. Jeg har ikke hørt om så mange som har valgt abort som mener det er galt å føde barn i alle situasjoner. Jeg mener at noen ganger er det bra å få barn, andre ganger helt feil. Og den som vet dette best er den eventuelle moren. Og ikke du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hva tror du blir oftest sagt, laguna? "Jeg angrer på at jeg tok abort den gangen" eller "Jeg angrer på at jeg fikk barn den gangen"? Helt urelevant spørsmål. Av snørrogførti grunner. Blandt annet fordi det regnes som generellt ufint å angre på egne barn etter at de er født. Og blandt annet fordi mange blir psyket til å mene at de gjorde noe grusomt når de tok abort. Hvor mange angrer på at de har brukt angrepille eller spiral tror du? Jeg tror ikke så mange, fordi holdningene til dette er helt andre, selv om det er samme prinsipp: Spire til fremtidigliv får ikke utvilke seg til ferdig liv, av en eller flere årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karla Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg mener i allefall at du utviser enorm disrespekt for mennesker som velger å foreta andre valg enn deg.. Det går sikkert fint med deg og din unge, jeg siktet ikke til noen personlig, men jeg misliker tankegangen. Særlig fordi folk som tenker slik har det med å automatisk mene at abort er galt i alle situasjoner. Jeg har ikke hørt om så mange som har valgt abort som mener det er galt å føde barn i alle situasjoner. Jeg mener at noen ganger er det bra å få barn, andre ganger helt feil. Og den som vet dette best er den eventuelle moren. Og ikke du. Selvfølgelig er det i noen tilfeller rett å ta abort. Men du turer frem her som om du mener at man kan ta abort uansett! Hva om man har penger og tid nok? Er det da greit å ta abort fordi et barn kanskje ikke passer inn i det livet de ønsker å leve akkurat da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Selvfølgelig er det i noen tilfeller rett å ta abort. Men du turer frem her som om du mener at man kan ta abort uansett! Hva om man har penger og tid nok? Er det da greit å ta abort fordi et barn kanskje ikke passer inn i det livet de ønsker å leve akkurat da? ja. Eventuelle foreldre vet best om situasjonen er bra, og jeg tror det er av høyeste viktighet for et barn å være ønsket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke signert Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Helt urelevant spørsmål. Av snørrogførti grunner. Blandt annet fordi det regnes som generellt ufint å angre på egne barn etter at de er født. Og blandt annet fordi mange blir psyket til å mene at de gjorde noe grusomt når de tok abort. Hvor mange angrer på at de har brukt angrepille eller spiral tror du? Jeg tror ikke så mange, fordi holdningene til dette er helt andre, selv om det er samme prinsipp: Spire til fremtidigliv får ikke utvilke seg til ferdig liv, av en eller flere årsaker. Bare svar på spømrsmålet du. Men du innser kanskje at det faktisk ikke er noen som angrer på å ha fått barn, i forhold til de som har tatt abort, og dermed har du alle piggene ute? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg synes personlig det er utetisk å foreta fosterutvelgelser etter kjønn, defekter o.l Men jeg synes det er og blir fanatisk å kalle et lite foster på under 12 uker for et likeverdig liv, uansett om hjertet slår. Da synes jeg levedyktighet, interesse for livet, eller evne til emosjon er vektigere kriterier. Forøvrig mener jeg at dette er de mest interessante kriteriene senere ilivet og. Om jeg hadde vært utsatt for en ulykke og det bare var hjerteslag igjenn imeg, vet jeg ikke om det nødvendigvis hadde vært noe å spare på. Særlig ikke om jeg kom til å få det vondt eller lage leie situasjoner for andre. Jeg mener det ikke er denslags som definerer mennesket som det det er. Jeg synes det er fornærmelig og grusomt ovenfor eksisterende liv å påtrykke slike kriterier. Jeg tror de fleste som velger abort har veloverveide årsaker til å gjøre dette, og jeg tror ikke det er mange som legger seg på benken for moro skyld eller som erstattning for å bruke prevensjon. Jeg tror derimot mange reflekterer mer over de etiske sidene ved liv/død enn de som ukritisk velger å føde barna uansett situasjon i håp om det helt eksternt "ordner seg" For en disrespekt! Å få barn er et kjempe ansvar. Jeg synes det er et krav at du har mer enn et minimum av tid, overskudd og kjærlighet. For eksempel. Jeg synes det er egoistisk og uansvarlig å få barn helt på lykke og fromme. Langt mer enn å innse det når det ikke går. Helt enig med deg i alt du skriver, men stusset over en ting: utetisk å foreta fosterutvelgelser etter defekter. For min del har jeg sett tilfeller av nære folk bli utsatt for alvorlige ulykker og endt opp med store hjerneskader. Noenogtyve år og på pleiehjem. Uten å utdype det enda mer vet jeg bare at det er ikke slikt liv jeg vil ønske meg, mine nærmeste vet nok dette også. For meg er det ikke noe liv. Forstod det sånn på deg også. Min barne- og ungdomskamerat har en søster som har hatt hjerneskader fra fødselen av. Hun kan muligens si "mamma" eller "pappa", men det er usikkert. Hun er vel i dag ca 30 år, hun kan gå for egen maskin, men må bruke bleier. Kan ikke huske hun noen gang har festet blikket. For meg er det heller ikke noe liv.... Om man vet dette før fødselen..og....uetisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-713995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karla Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg tror også det er vanskelig for mange å ta abort. For de mange, som deg, kaller det b.la egoistisk og hensynsløst. Slik får en mange ulykkelige mødre, ulykkelige barn og i det hele tatt mye tristesse. Jeg har ingen barn(som om det skulle være relevant *himle*) av hovedsakelig to årsaker: 1. jeg tror det finnes mer ved livet enn barnefødsler, oppdragelse og kontantstøtte 2. Om jeg skulle ha noen, skulle jeg vært 100% sikker på hva jeg drev med. Jeg mener nemlig det er møkkegoistisk, brutalt og hensynsløst å sette liv til verden uten tanke for annet en seg selv og egen samvittighets lette. Og denslags folk føler seg gjerne kallet til å moralisere over andre og. Phøy... Så om man har tid og penger til å ta seg av et barn, men velger å ta abort fordi man ikke gidder, da er man ikke egoistisk? Nå er du bare for latterlig, og dermed setter jeg strek for denne diskusjonen. Orker ikke å bruke energi på en som virker så lite moden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118293-graviditet-og-abort/page/3/#findComment-714001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.