Gå til innhold

Keratokonus og hodepine


Dom1365380567

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med synsproblemet keratokonus (skeive hornhinner). Høyre øye er vesentlig dårligere enn venstre. Prøvde med harde linser for noen år siden, men de ville ikke sitte skikkelig og var svært plagsomme. Brukte deretter briller, uten at korreksjonen ble særlig god. Jeg har slitt med mye hodepine som jeg mener er relatert til dette synsproblemet.

Etter en lengre periode med sterk hodepine hadde jeg i sommer et besvimelsesanfall. Etter en grundig utredning på sykehuset (CT, EEG, EKG, MR, spinalf. m.m.) ble det ikke påvist feil verken på hjerne eller hjerte, det var ingen klare tegn på epilepsi. Legen konkluderte likevel med at årsaken til besvimelsen måte være ”epilespilignende”.

Spørsmål 1: Kan man besvime av sterk hodepine alene?

Jeg har nå fått en ny myk linse med hard kjerne som gir meg brukbart syn på høyre øye (det dårligste). Venstre øye derimot lot seg ikke korrigere, så jeg bruker kun én linse. Selv om synet mitt nå totalt sett fungerer mye bedre, føler jeg at forskjellen på de to øyene er en stor belastning. Øyelegen har nevnt hornhinnetransplantasjon som en mer varig løsning.

Spørsmål 2: Hva skal til for å få transplantert hornhinne, og hva er risikomomentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Hodepine i seg selv gir ikke besvimelse, ikke medmindre man er veldig sterkt smertepåvirket, og at smerten kommer som et anfall, eventuelt at smerten over tid har gitt nedsatt allmentilstand og kanskje for lavt væske-inntak, eller stort medikament-bruk. Det finnes mange årsaker til besvimelse. Den vanligste er midlertidig lavt blodtrykk til hodet. Dette utløses oftest av at man reiser seg brått, særlig om man er varm og/eller har ligget lenge, eller etter toalettbesøk. Noen kan også oppleve dette etter større måltider, der man har sittet lenge, og eventuelt inntatt alkohol. Detaljer omkring hva du hadde gjort forut for besvimelsen, hvordan "anfallet" så ut, varighet og hva som skjedde rett etterpå vil ofte være til stor hjelp for å finne årsaken.

Detaljer rundt hornhinne-transplantasjon kjenner jeg ikke til. Det er ev vurdering øyelegen din må gjøre sammen med øye-avdelingen der de eventuelt skal operere. Mener å ha hørt at inngrepet nå er ganske ukomplisert, og at resultatene er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...