Gå til innhold

kneskade?leddskade?


andycap1365380551

Anbefalte innlegg

andycap1365380551

Jeg går ganske mye(golf).den siste uken begynte jeg å få problemer med høyre fot eller rettere sagt kne-akkurat som en skrustikke som presset rundt kneet.Nå etter to dager pause med vandring er det bedre, men jeg halter fremdeles fordi presset rundt kneet fremdeles er tilstede i mindre grad riktignok.Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

skulle likt å vite om du har utsatt kneet for en vridning eller uvanlig mye hulsitting. Årsak til plagene kan være mange. Hovedregel er at hevelse og væske i leddet gir mistanke om "indre" skade; f.eks menisker ( vanligst), korsbånd eller eventuelt slitasjegikt. I og med at plagene har blitt såpass mye bedre, vil jeg tro at årsaken hos deg er overbelastning av sener eller bånd på utsiden av kneet. Dette kan være utløst av unormal belastning; mer gange enn vanlig, eller f.eks, nye sko. Dersom du er "oppe i årene" og tidligere har hatt kneskader, kan meniskene inni kneet få små sprekker ved forholdsvis små belastninger ( huksitting og vridning samtidig kan være nok. Vanlig for en meniskskade er at man føler at kneet "låser seg", og/eller at det er vanskelig å rette det helt ut eller bøye det helt. Mange har effekt av å bruke en støtte-bandasje, og eventelt tabletter av typen Ibux/Naproxen. Dette bør du diskutere med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...