Gå til innhold

Vannkoppevaksine


Barbara

Anbefalte innlegg

Som bosatt i utlandet ble vi av vår barnelege her sterkt anbefalt å vaksinere våre barn mot vannkoppene. Vi var veldig i tvil, da man jo ikke vaksinerer mot denne barnesykdommen i Norge, men valgte til slutt å vaksinere vår datter på 7 år. I ettertid kom jeg imidlertid over en artikkel i et medisinsk tidsskrift (husker dessverre ikke hvilket!), hvor det ble hevdet at det å vaksinere barn mot akkurat vannkopper, var svært uheldig for deres generelle immunforsvar, og at de i voksen alder hadde dårligere evne til å bekjempe spesielt kreft. Dette har gitt meg mange søvnløse netter, da jeg er redd for å ha voldt min datter ubotelig helseskade. Vaksinen het så vidt jeg husker "Okayax".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg synes at du bør kunne slappe av og sove rolig. Det er ingen bivirkninger eller uheldige effekt på immunsystemet som vannkoppevaksinen har. Vi bruker denne vaksinen her i landet på spesielle grupper av barn, men ikke i den generelle friske befolkningen. Jeg vet at behovet vurderes noe forskjellig i ulike land. I endel land, bl.a. i USA vurderes det slik at beskyttelsen oppveier de økonomiske kostnader. Her i landet har man sagt at behov for vannkoppevaksinen er kanskje ikke så stor at et allerede ganske tøff vaksinasjonsprogramm i spebarnsalderen bør få enda en vaksine på toppen av alle de andre. Men, som sagt, det er ikke de negative sider som gjør at ikke vi også vaksinerer mot vannkopper her i landet. Vaksinen het sannsynligvis "okavax" ( det er en spesiell stamme av vannkoppevirus (OKA stammen) som brukes i den. Denne er en utmerket vaksine, spørsmålet er heller om det er tilstrekkelig behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...