Gå til innhold

Lavt blodtrykk


smss

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 30 år og har lavt blodtrykk. HAr alltid hørt at for høyt blodtrykk er farlig, men hva med for lavt blodtrykk? (Siste måling viste 90 over 60.)

Jeg er mye trett og sliten. Har dette sammenheng med lavt blodtrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til SMSS.

Som regel vil lavt blodtrykk være uten noen symptomer, dog er det en grense for hvor lave trykk vi tolererer. 90/60 i hvile vil hos en rel. ung, slank person kunne være en lav normalverdi, og hos de aller fleste vil dette trykket stige på vanlig måte ved fysisk aktivitet.

At du er trett og sliten vil neppe være relatert til blodtrykket. I så fall vil slappheten heller være relatert til en eventuell årsak til at du har for lavt trykk. Slike årsaker er meget sjeldne.

Hvis dette er et problem for deg foreslår jeg at du ber din lege om å gjøre en 24-timers blodtrykksregistrering av deg, for på den måten å se om ditt blodtrykk har normal variasjon. Evt. kunne du også få utført en arbeidstest (arbeids-EKG) på ergometersykkel, og på den måten få undersøkt din blodtrykksrespons på fysisk stress, samt målt din fysiske arbeidskapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...