Gå til innhold

Altfor høyt blodtrykk


Megselv23

Anbefalte innlegg

Jeg målte tilfeldig blodtrykket mitt hos legen i påsken, og til min og legens store overraskelse var blodtrykket på 240/140. Jeg ble innlagt på sykehus samme dag. Legene har slitt med å finne årsak, men mener nå at grunnen kan være at den høyre nyra er mindre enn den venstre. Ble operert for stenose ( tetthet?? ) mellom nyrebekkenet og urinblæra i 1997. På en av røntgen undersøkelsene fant de ut at jeg hadde en nyrestein, ble sent til knusing, men steinen ble ikke knust. Nå har jeg vært på CT scan for å se om det egentlig er en stein. Kan noen gi meg hint om hva som kan være galt, hva det kan være hvis det ikke er en stein og hvordan disse to ( blodtrykk og eventuellt stein ) problemene henger sammen!!

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Megselv23. (alder ?)

Blodtrykk på dette nivået kan være det vi betegner som "sekundær hypertensjon". D.v.s. at en sykelig tilstand i andre organer er den egentlige årsak til trykkforhøyelsen. Som regel skjer dette via hormoner eller hormonlignende stoff, produsert i f.eks. nyrer, binyrer, hjerne. Det kan også være "strukturelle" forandringer i åresystemet som er grunnen, f.eks. medfødt forsnevring av hovedpulsåren.

Hvis man har påvist en mulig nyre-årsak hos deg, er det endel undersøkelser som gjenstår før diagnosen er klar. Til disse hører bl.a. en CT-angiografi, evt. en MR (spesielle røntgenundersøkelser) for å se hvorvidt blodårene til nyrene er forsnevret. Dernest endel hormonanalyser og annen vurdering av nyrefunksjonen. Det kan tenkes at en stensykdom kan ha gitt nyreskade med slik trykkøkning som følge, men det er ganske usannsynlig. Jeg forutsetter at du blir tett fulgt opp av ditt sykehus, og at alle undersøkelser for lengst er planlagt og berammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...