Gå til innhold

Å jul med din glede....

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Ja, det er en stund til jul - men tida går fort! jeg har alltdi feiret jul med min familie og samboern med sin. Men nå har vi vært sammen i 4 1/2 år når jula kommer og jeg vil gjerne feire med han.

Hans foreldre er skilt. Mora feirer med den nye samboern og skal til utlandet. Broren hans og faren kommer ikke overens. Faren blir da alene.

Jeg vil gjerne ha med sambis til min familie, har feiret med fam i alle år. I fjor feiret broren min hos sin samboers familie og det synes jeg var fæle greier... Min første julaften uten storebror! : ( De skal feire med vår familie i år.

Så kommer problemet da... Samboern min vil feire med oss (hans fam er ikke sammensveisa som min, og det har vært mye bråk ogh kranglig + narkoproblemer med broren osv.) Men samboern min vil ikke la faren sitte å sture aleine.

faren er negativ og bryr seg lite om jul og gaver - sier han selv.. men vet han blir veldig lei seg hvisb han blir alene.

Hva skal vi gjøre da? Han kan ikke bli med til min familie heller...

Samvittigheten til samboern klarer ikke la han være alene, men jeg synes samboern fortjener en ordentlig koselig julaften. I fjor lå moren på sykehu og han satt og så på film med broren sin som var dopa..

Hva gjør vi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118501-%C3%A5-jul-med-din-glede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer samboeren din til å få det hyggelig, om han drar til dere og sitter og tenker på faren sin...? Det må han finne ut først.

Vi har noe av den samme problematikken, og denne julen må jeg til pers - feiring hos en av svigers, forhåpentligvis uten deler av familien...

HJvorfor i alle dager kan han ikke være med til din familie? Hvordan tror du folk har ordnet slike ting i noen tusen år?

Det er klart at julaften blir ikke "helt som før" for deg, men hadde du tenkt den skulle være det resten av livet ditt?

Et år er julen "uvant" fordi onkel er død, og tante kommer aleine, og ikke orker at man synger "Deilig er jorden" Et år det slik at storebror har funnet ei jente ingen liker, men hun er med likevel (og broren hennes). Et år søsteren din nyskilt, og har ingen med seg, ikke barna heller.

Dette er det som heter Livet, Pricilla. I forfjor var mannen min og jeg alene med en av de voksne døtrene, i fjor var vi seksten stykker rundt bordet, fordi en ungdom i familien hadde fått kreft, og de trengte så veldig støtte og familie.

Jeg er sjøl verken veldig gjestfri av meg, eller hevet over at jeg vil alt "skal være som vanlig". Men en må streve med det, bli voksen i ordets egentlige forstand!

Vakke meningen å kjefte deg ut, heller. Jeg ble bare - skal vi si engasjert! - av innlegget ditt.

:)

Annonse

Ta med faren til sambisen til dine foreldre, da vel! :o) Det er jo en helt grei løsning?

Vi har forøvrig litt av samme temaet oppe hvert år. Moren min er død, og besteforeldra mine har ingen andre å feire jul sammen med enn min far, min bror og min lille familie. Ganske stusselig, egentig. Svigermor og svigerfar vil gjerne feire annethvert år sammen med oss og min manns bror og hans familie.

For to år siden, inviterte jeg alle hjem til oss. Da kunne ikke svigermor og svigerfar fordi de skulle til den andre delen av familien. I fjor inviterte jeg hele hurven hjem til oss. (Nå blei det avlyst i siste lita pga sykdom - både Lillemann og jeg lå langflate og vi tilbragte medteparten av kvelden på legevakta.), men jeg tror faktisk dette vil bli den beste løsninga.

Gjest Pricilla

HJvorfor i alle dager kan han ikke være med til din familie? Hvordan tror du folk har ordnet slike ting i noen tusen år?

Det er klart at julaften blir ikke "helt som før" for deg, men hadde du tenkt den skulle være det resten av livet ditt?

Et år er julen "uvant" fordi onkel er død, og tante kommer aleine, og ikke orker at man synger "Deilig er jorden" Et år det slik at storebror har funnet ei jente ingen liker, men hun er med likevel (og broren hennes). Et år søsteren din nyskilt, og har ingen med seg, ikke barna heller.

Dette er det som heter Livet, Pricilla. I forfjor var mannen min og jeg alene med en av de voksne døtrene, i fjor var vi seksten stykker rundt bordet, fordi en ungdom i familien hadde fått kreft, og de trengte så veldig støtte og familie.

Jeg er sjøl verken veldig gjestfri av meg, eller hevet over at jeg vil alt "skal være som vanlig". Men en må streve med det, bli voksen i ordets egentlige forstand!

Vakke meningen å kjefte deg ut, heller. Jeg ble bare - skal vi si engasjert! - av innlegget ditt.

:)

Jada smella! ; ) neida.. Helt enig med deg. Jula vår har forandra seg mye.. Bestefar døde rett før jul i forfjor. Og broren min var hos samboerns familie i fjor.

Men problemet er at vi ikke har mixa foreldra våres enda. De er så forskjellige på mange måter. På ALLE måter! ; )

Hadde blitt rart å invitert svigers... Men vi vil jo ikke at han skal bli aleine heller. Tror ikke mamma hadde vært så happy for det heller. (Hun er også sær..)

Faren til sambo kan minne om en gretten gammal gubbe som ser det nagative i alt, mentror nok han hadde oppført seg bra hvis han hadde blitt med...

Gjest Pricilla

Inviter hans far og din mor med portefølje til å feire julaften hos dere. Hvis dere har plass. Du er sikkert et dugelig kjerringemne som tar dette på strak arm.

Hadde gjerne invitert familien på begge sider hvis vi hadde hatt plass! Men vi har kun "spise"plass til fire.... Lang og smal leilighet.

Samboern har bursdag rett før jul og da skal vi mixe alle - enten de vil eller ikke.. Hans og mine foreldre er skilt, så skjærer seg litt der og... Ikke greit detta!

Gjest Pricilla

Vet ikke.

Men hvorfor er alle så opptatt av julaften? Gamle kroker og andre sosilt invalide sitter ensomme hele året, og så på julaften kommer alle og skal dra dem med. Når det er gjort, så er de ensomme til neste jul?

neida.. langt i fra! Vi er mye sammen med familiene våres på begge sider, men ikke samtidig! Men nå blir det litt vanskelig fordi mora hans reiser + at mora og faren er uvenner. Og jeg feirer med mine.. Og vil da ha sambis på slep. Men han vil ikke la faren være alene. Er jo høytid, og høytid = familietid.

Et år var samboern aleine med faren, de så på tv og sa ikke et ord til hverandre, mindre koselig for å si det sånn. Synes samboern min fortjener en hyggelig julaften for en gangs skyld! Det har han ikke hatt siden barndommen..

Gjest Pricilla

Som "alle" andre skriver hvor kan ikke faren bli med til dere? Om det er meningen at det skal bli dere to så må det da være mulig å feire jul sammen.... Sikkert hyggelig for han, selv om han kanskje ikke uttrykker seg sånn.

ja, men vil det ødelegge for familien MIN? Vi er en veldig åpen og livat familie som tar noen glas vin og hygger oss.. Skulle ønske svigerfar var litt mer sånn.. man må dra orda ut av han. Tror familien min vil holde mye tilbake hvi det kommer en ukjent inn i "reiret". Men får vel høre med sjefen (mamma).

ja, men vil det ødelegge for familien MIN? Vi er en veldig åpen og livat familie som tar noen glas vin og hygger oss.. Skulle ønske svigerfar var litt mer sånn.. man må dra orda ut av han. Tror familien min vil holde mye tilbake hvi det kommer en ukjent inn i "reiret". Men får vel høre med sjefen (mamma).

Kanskje det "bor" mer i svigers enn du aner. Syntes dere skal ta han med jeg. Og så feirer dere som dere pleier og så får HAN innrette seg deretter.

Annonse

Jada smella! ; ) neida.. Helt enig med deg. Jula vår har forandra seg mye.. Bestefar døde rett før jul i forfjor. Og broren min var hos samboerns familie i fjor.

Men problemet er at vi ikke har mixa foreldra våres enda. De er så forskjellige på mange måter. På ALLE måter! ; )

Hadde blitt rart å invitert svigers... Men vi vil jo ikke at han skal bli aleine heller. Tror ikke mamma hadde vært så happy for det heller. (Hun er også sær..)

Faren til sambo kan minne om en gretten gammal gubbe som ser det nagative i alt, mentror nok han hadde oppført seg bra hvis han hadde blitt med...

Denne problemstillingen hører med til det å bli voksen.

"Alle" har minst én sånn person som de må slite med på julaften. Som regel går det bra - selv de verste grinebiterne forstår at alternativet (å sitte alene) ikke hadde vært særlig hyggelig, slik at de skjerper seg _litt_.

Hvis moren din er som mødre flest på bunnen, tar hun nok imot svigerfaren din. Du får framstille det slik at du gjerne vil "hjem" på julaften, men at alternativet er at du må feire jul der du ellers bor, med bare samboeren og faren hans.

Så kan dere jo legge alt tilrette for at han kan dra tidlig hjem hvis han vil - typen din får unngå akevitt el.l., kjøre ham hjem og evt. komme tilbake etterpå.

Selv hadde jeg ekskona til gubben som gjest en julaften. Det gikk det også.

Jeg "nekter" å feire jul uten mine foreldre, så derfor er det sånn at alle er hos oss min familie og hans familie.

I år kan det hende jeg finner meg i at vi skal til mamma og pappa, og da blir svigers invitert med..... Men det betyr vel at jeg neste år må dit, men da må jo de også invitere mamma og pappa, så da er jo problemet igrunn løst.

Jeg har ikke verdens beste forhold til min svigermor, men svigerfar er en kjempe kar... (skjønner ikke at han holder ut...)

Gjest Ikke undertegnet

Jeg "nekter" å feire jul uten mine foreldre, så derfor er det sånn at alle er hos oss min familie og hans familie.

I år kan det hende jeg finner meg i at vi skal til mamma og pappa, og da blir svigers invitert med..... Men det betyr vel at jeg neste år må dit, men da må jo de også invitere mamma og pappa, så da er jo problemet igrunn løst.

Jeg har ikke verdens beste forhold til min svigermor, men svigerfar er en kjempe kar... (skjønner ikke at han holder ut...)

Du nekter? Hvor gammel er du egentlig?

Sånn akkurat passe!!! Men hva f... har det med saken å gjøre, vi har jo funnet en perfekt løsning som alle er fornøyd med. Og du... Jeg skrev "nekter" altså....!!!!

Paragrafrytter!!!

Gjest Ikke undertegnet

Sånn akkurat passe!!! Men hva f... har det med saken å gjøre, vi har jo funnet en perfekt løsning som alle er fornøyd med. Og du... Jeg skrev "nekter" altså....!!!! Paragrafrytter!!

Feirer mannen/samboeren din jul sammen med dine foreldre?

Gjest Forstå det den som kan

Noen blir aldri voksen og MÅ ha mamma og pappa med seg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...