Gå til innhold

Hjertebank


Mozart1365380567

Anbefalte innlegg

Mozart1365380567

Jeg er ei kvinne på 25 år, normalvektig, ikke-røyker, tar et par glass vin til maten i helga og prøver å spise sunn mat. Jeg trener ikke regelmessig, men går ofte turer. Jeg bruker Synfase p-piller.Jobber som lærer, har ikke barn. Jeg har siden 16-17 års alder hatt høy hvilepuls (ca.90), selv mens jeg var aktiv med langrenn. Den har roet seg litt, men jeg plages med at hjertet banker "voldsomt",ikke raskt, men hardt. Hele brystet hopper ved hvert slag.

Dette skjer ikke etter spesielt mønster, men nå og da. Det skjer nå oftere enn før. Det skjer ikke når jeg anstrenger meg. Når jeg skal legge meg om kvelden kan det banke så hardt at jeg ikke vet hvordan jeg skal ligge. Jeg blir veldig engstelig av dette. Jeg føler ikke at jeg får puste, som om noen snører sammen noe i området rundt hjertet/lungene. Noen ganger stikker det i hjertet når jeg puster inn og dypt ut. Kolesterolet er nylig målt og var fint og lavt, stoffskiftet og jerninnhold i blodet var normalt. Hva kan det være som feiler meg? Det går utover min hverdag, jeg får også slike "anfall" på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sunny sky

Hei!

Når man begynner å kjenne på pulsen, og er litt bekymret, vil den normalt øke i frekvens. Forøverig er det normalt å ha opptil 100/min i puls. At hjerte "hopper over et slag" heter på fint "ekstrasystoler", og er som regel ufarlig, og kan skyldes kaffe, søvnmangel eller røyk mm. Det kommer av en irritabelhet av de elektriske impulsene i hjertet som fører til at hjertet gjør et ekstra slag,men det ekstra slaget vil ikke føre til utpumping av blod. Derimot vil det neste slaget føre til at det er ekstra mye blod i hjertet og dermed vil det føles ekstra kraftig. Dermed vil det "hoppe" i brystet. Hva med å forsøke med å eliminere slike ting som kan føre til dette....Hvis ikke det hjelper, hva med å spørre legen om en EKG?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mozart.

Siden dette synes å ha utviklet seg til et problem som går ut over din almentilstand og funksjonelle status, kan det være grunn til å få det nærmere karakterisert. Høyst sannsynlig er det ekstrasystoli (ekstraslag) som kommer i perioder. Det er et objektivt sett uskyldig fenomen, men kan subjektivt bli en ganske alvorlig plage for den enkelte.

For å kunne ha en kvalifisert mening om hva som foreligger må man ha en registrering av ditt EKG mens du har dine symptomer. Hvis disse er tilstede daglig, vil man lett kunne få brukbare utskrifter ved hjelp av en 24-timers EKG-registrering, en såkalt Holter-registrering. Slik undersøkelse gjøres idag ved alle norske sykehus, samt hos en rekke praktiserende spesialister og enkelte almenleger. Når dette er gjort, er det meget enklere å si deg hva som foreligger, samt gi deg råd om hva som kan gjøres for å eliminere/redusere dine subjektive besvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...