Gå til innhold

Hjertebank


Mozart1365380567

Anbefalte innlegg

Mozart1365380567

Jeg er ei kvinne på 25 år, normalvektig, ikke-røyker, tar et par glass vin til maten i helga og prøver å spise sunn mat. Jeg trener ikke regelmessig, men går ofte turer. Jeg bruker Synfase p-piller.Jobber som lærer, har ikke barn. Jeg har siden 16-17 års alder hatt høy hvilepuls (ca.90), selv mens jeg var aktiv med langrenn. Den har roet seg litt, men jeg plages med at hjertet banker "voldsomt",ikke raskt, men hardt. Hele brystet hopper ved hvert slag.

Dette skjer ikke etter spesielt mønster, men nå og da. Det skjer nå oftere enn før. Det skjer ikke når jeg anstrenger meg. Når jeg skal legge meg om kvelden kan det banke så hardt at jeg ikke vet hvordan jeg skal ligge. Jeg blir veldig engstelig av dette. Jeg føler ikke at jeg får puste, som om noen snører sammen noe i området rundt hjertet/lungene. Noen ganger stikker det i hjertet når jeg puster inn og dypt ut. Kolesterolet er nylig målt og var fint og lavt, stoffskiftet og jerninnhold i blodet var normalt. Hva kan det være som feiler meg? Det går utover min hverdag, jeg får også slike "anfall" på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sunny sky

Hei!

Når man begynner å kjenne på pulsen, og er litt bekymret, vil den normalt øke i frekvens. Forøverig er det normalt å ha opptil 100/min i puls. At hjerte "hopper over et slag" heter på fint "ekstrasystoler", og er som regel ufarlig, og kan skyldes kaffe, søvnmangel eller røyk mm. Det kommer av en irritabelhet av de elektriske impulsene i hjertet som fører til at hjertet gjør et ekstra slag,men det ekstra slaget vil ikke føre til utpumping av blod. Derimot vil det neste slaget føre til at det er ekstra mye blod i hjertet og dermed vil det føles ekstra kraftig. Dermed vil det "hoppe" i brystet. Hva med å forsøke med å eliminere slike ting som kan føre til dette....Hvis ikke det hjelper, hva med å spørre legen om en EKG?

Lykke til!