Gå til innhold

fy faen


Hugh

Anbefalte innlegg

Gjest siljemoren

Du har rett. Jeg er i den store sammenhengen bare en "liten ubetydelig maur", men jeg innser i det minste at jeg er det, og lever deretter.

Jeg lever tross alt etter mine og (selvsagt) samfunnets normer.

Du derimot, du lever etter en annen person (eller makt om du vil) som du ikke engang vet om eksisterer (neida, jeg vet det ikke jeg heller), noe som vel sier mer om deg enn om meg.

Eller?

Jeg ler ikke av Gud som jeg ikke vet om eksisterer, eller religion i seg selv, men jeg ler av mange av dere nikkedukker av noen såkalte kristne som må spørre om råd i en bok som for lengst har utgått på dato.

Samfunnest normer bygger mye på Bibelen.

Hva er det som er galt med å følge de ti bud?

Hvilken rett har du til å vurdere hvem som er sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    14

  • pip

    9

  • soleil

    3

  • sorg11365380567

    3

Mest aktive i denne tråden

En kristen person blir ikke noe mindre irritert enn en ikke kristen person.

Vende det andre kinn til? Det gjelder ikke i alle situasjoner. Da blir en bare en dørmatte. Alle har rett til å si sin mening. Og "SierDuDet" utrykte sin mening på en respektløs måte. Da fortjener han å få et svar med like liten mengde respekt.

Jeg kan vende det andre kinn til i mange situasjoner, men dørmatte blir jeg aldri.

.."Og "SierDuDet" utrykte sin mening på en respektløs måte. Da fortjener han å få et svar med like liten mengde respekt."

Jeg syns ikke dette viser noe god holdning. Kristen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

.."Og "SierDuDet" utrykte sin mening på en respektløs måte. Da fortjener han å få et svar med like liten mengde respekt."

Jeg syns ikke dette viser noe god holdning. Kristen eller ikke.

Jeg bryr meg ikke om hva du mener. Dette er en diskusjon mellom meg og "SierDuDet".

Og hva mener du forresten? Om han slenger med leppa og kaller kristne for nikkedukker, hjernevaskede etc... da skal jeg si, åja mener du det *klappe på kinnet*.

Sånn er ikke jeg. Jeg svarer med samme mynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du argumenterer som en unge som nettopp er ferdig med barnehagen.

Lær deg å takle at det fins forskjellige mennesker med forskjellige syn på livet. Det er en del av det å bli voksen. Kanskje du trenger noen flere år å bli voksen på?

Så flott at det er et mangfold av mennesker med mange forskjellige valg når når det gjelder alle ting.

"Så flott at det er et mangfold av mennesker med mange forskjellige valg når når det gjelder alle ting."

Hehe, og du sier at _jeg_ argumenterer som en unge.

Hva betyr det vissvasset du her skrev? Jeg forsto det i hvert fall ikke.

Men det går vel på min dumhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnest normer bygger mye på Bibelen.

Hva er det som er galt med å følge de ti bud?

Hvilken rett har du til å vurdere hvem som er sterk?

"Samfunnest normer bygger mye på Bibelen."

Men mindre og mindre etter hvert som årene går.

"Hva er det som er galt med å følge de ti bud?"

I utgangspunktet er det ikke noe galt i å følge de ti bud. Problemet ligger i at man bør klare å tenke selv i stedet for å firkantet følge noe som ble skrevet ned for Gud-vet-hvor-mange-år-siden.

"Hvilken rett har du til å vurdere hvem som er sterk?"

Jeg har ingen rett til å vurdere hvem som er sterk eller ikke, men jeg har nå dannet meg mine tanker om styrke i forhold til ikke å klare å tenke selv, men å konsekvent følge f.eks. sin tro (eller hva det nå måtte være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare et spørsmål

Du forsto det i det minste.

Jeg snakket dritt om dere som tror, ikke religionen i seg selv.

En ting er for øvrig å tro, en annen ting er å mer eller mindre leve etter noen såkalte tips som Gud har gitt, fanatisk som det tross alt er.

Hvis det finnes noen Gud så sitter han sikkert og ler av dumme jordboere som lever som nikkedukker etter noe som engang ble skrevet i en veldig gammel bok, enten den heter bibelen eller koranen.

Er du en venstrevridd kommunist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke om hva du mener. Dette er en diskusjon mellom meg og "SierDuDet".

Og hva mener du forresten? Om han slenger med leppa og kaller kristne for nikkedukker, hjernevaskede etc... da skal jeg si, åja mener du det *klappe på kinnet*.

Sånn er ikke jeg. Jeg svarer med samme mynt.

Dette er et diskusjonssted hvor alle kan skrive inn. Beklager at du tror at dette er en privat diskusjon, for alle som vil kan skrive her.

Jeg syns det er helt greit å svare på tiltale, men ser ikke poenget med å vise at du har sunket like lavt. Det er det du gjør når du svarer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en venstrevridd kommunist?

Nei, jeg er en venstreradikal nazist.

Det er få av oss, men vi er sterke i troen på en arisk rase basert på RV politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

"Så flott at det er et mangfold av mennesker med mange forskjellige valg når når det gjelder alle ting."

Hehe, og du sier at _jeg_ argumenterer som en unge.

Hva betyr det vissvasset du her skrev? Jeg forsto det i hvert fall ikke.

Men det går vel på min dumhet.

Mangfold av mennesker og valg :f. eks svarte, hvite, gule, kristne, buddister, katolikker etc. Noen velger å være prester andre å være børsmeglere. Folk må få ha denne valgfriheten uten å bli stemplet som en nikkedukke eller en fanatiker fra en annen verden.

Det var det jeg mente. Og om du kaller kristne nikkedukker så har du tydeligvis aldri møtt på meg. Kristendom handler ikke om å være uten selvtillit. Det handler om at en skal ha egen selvtillit men i tillegg få styrke fra Gud. Det er en styrke som jeg har fått merket mange ganger. Og jeg har ikke problemer med å tro på meg selv. Det var dette som provoserte meg i det du skrev inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forsto det i det minste.

Jeg snakket dritt om dere som tror, ikke religionen i seg selv.

En ting er for øvrig å tro, en annen ting er å mer eller mindre leve etter noen såkalte tips som Gud har gitt, fanatisk som det tross alt er.

Hvis det finnes noen Gud så sitter han sikkert og ler av dumme jordboere som lever som nikkedukker etter noe som engang ble skrevet i en veldig gammel bok, enten den heter bibelen eller koranen.

Du virker litt perpleks over å møte ei ung, kristen jente som virkelig bitcher seg og ypper til strid, SDD.

Synes det er flott, jeg. Stå på, "kristen jente".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Dette er et diskusjonssted hvor alle kan skrive inn. Beklager at du tror at dette er en privat diskusjon, for alle som vil kan skrive her.

Jeg syns det er helt greit å svare på tiltale, men ser ikke poenget med å vise at du har sunket like lavt. Det er det du gjør når du svarer på samme måte.

Joda du har rett i at dette er en plass der alle har rett til å diskutere eller blande seg litt inn.

Men jeg forstod ikke hvorfor du pirka på det jeg skrev. Om jeg bare ga han svar på tiltale(for det var han som var klysete i uttalelsene sine først). Da burde du heller si til "SierDuDet" at han må skjerpe seg. Ikke si dette til meg fordi jeg er kristen og derfor må liksom gå foran som et godt eksempel. Jeg er ikke noe bedre enn deg fordi jeg er en kristen. Kristne er mennesker på lik linje med alle andre;o)

Men selvsagt har vi en flott rettesnor i Guds ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Du virker litt perpleks over å møte ei ung, kristen jente som virkelig bitcher seg og ypper til strid, SDD.

Synes det er flott, jeg. Stå på, "kristen jente".

Takker;o) Og forresten så "bitcher" jeg ikke. Jeg bare sier meningen min. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har rett i at dette er en plass der alle har rett til å diskutere eller blande seg litt inn.

Men jeg forstod ikke hvorfor du pirka på det jeg skrev. Om jeg bare ga han svar på tiltale(for det var han som var klysete i uttalelsene sine først). Da burde du heller si til "SierDuDet" at han må skjerpe seg. Ikke si dette til meg fordi jeg er kristen og derfor må liksom gå foran som et godt eksempel. Jeg er ikke noe bedre enn deg fordi jeg er en kristen. Kristne er mennesker på lik linje med alle andre;o)

Men selvsagt har vi en flott rettesnor i Guds ord.

Det er et paradoks at du ber Soleil ikke blande deg inn i vår diskusjon all den tid det var du som blandet deg inn i noe jeg skrev til Hugh, som skrev hovedinnlegget her.

Du skriver at du har en rettesnor i Guds ord. Hvordan vet du hva Guds ord er? Guds ord avviker vel tross alt en del avhengig av om man leser koranen eller bibelen, samt hvordan man tolker det som står der.

Og hvordan vet du hva du kan stole på av det du har lest i bibelen? Jeg mener, hvordan skiller du klinten fra hveten og vet akkurat hva du skal høre på? Eller stoler du blindt på alt som står der?

Hvis du stoler blindt på alt i bibelen, eventuelt deler av tekstene der, så kan du vel ikke si at du ikke er en "nikkedukke"?

Og en ting til; Du skriver over eller under her at man fritt må velge om man vil være prest eller aksjemegler, noe jeg selvsagt er enig med deg i. Men det er nå en viss forskjell på det å velge levebrød og det å velge et liv basert på noe som står i en gammel bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry. Det er mulig jeg valgte feil ord når jeg skrev "jordnær".

Jeg burde vel skrevet "normale" mennesker, eventuelt "sterke" eller "ikke hjernevaskede" mennesker.

Det er mange muligheter, og når jeg tenker etter så var vel faktisk "jordnær" en helt ok beskrivelse.

Kult.

Jeg er ikke jordnær, ikke sterk, ikke normal, og ikke ikke-hjernevasket.

Kjekt å vite ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem utnevner deg til å være et sterkt menneske? Nemlig deg selv. Og en selvutnevnt "sterk" person er vel ikke noe å hoppe i taket over. Regner med du er en liten "altvitende" som tror han sitter med fasiten.

Innse at du ikke kan være sikker på at du har rett. Og at du viser så liten forståelse for menneskenes mangfold av både religion og mange andre ting... ja det sier vel mer enn tusen ord. Du sier religiøse mennesker er hjernevasket? Hvem bryr seg vel om at du sier det i det lange løp? Du bare oppildner til et lite sekunds irritasjon for oss som mener det motsatte av deg.

Du er bare en liten ubetydelig maur. Men det får være din sak.

Du er også en liten arbeidsmaur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Det er et paradoks at du ber Soleil ikke blande deg inn i vår diskusjon all den tid det var du som blandet deg inn i noe jeg skrev til Hugh, som skrev hovedinnlegget her.

Du skriver at du har en rettesnor i Guds ord. Hvordan vet du hva Guds ord er? Guds ord avviker vel tross alt en del avhengig av om man leser koranen eller bibelen, samt hvordan man tolker det som står der.

Og hvordan vet du hva du kan stole på av det du har lest i bibelen? Jeg mener, hvordan skiller du klinten fra hveten og vet akkurat hva du skal høre på? Eller stoler du blindt på alt som står der?

Hvis du stoler blindt på alt i bibelen, eventuelt deler av tekstene der, så kan du vel ikke si at du ikke er en "nikkedukke"?

Og en ting til; Du skriver over eller under her at man fritt må velge om man vil være prest eller aksjemegler, noe jeg selvsagt er enig med deg i. Men det er nå en viss forskjell på det å velge levebrød og det å velge et liv basert på noe som står i en gammel bok.

Ja jeg skrev det først til Solei, men legg merke til hva jeg skrev til ho som svar etterpå.

Gud/Jesus sitt ord er en rettesnor for meg. Når det gjelder for eksempel de ti bud, stoler jeg på at det er bud som er en veldig viktig rettesnor for mennesker enten de er kristne eller ikke. Hans ord er sannhet. Og du kan ikke kalle meg en nikkedukke fordi jeg har min kristne tro. Den konklusjonen faller sammen på sin egen urimelighet. Kristendommen er bare en ekstra styrke for meg i tillegg til min egen selvtillit.

Og du sier at Bibelen er en gammel bok. Men Bibelen blir aldri umoderne. Kristendommen blir ikke "umoderne". Det er ikke valg mellom "Levis" eller "Diesel" bukser det er snakk om her.

Du kan nok neppe forstå og heller ikke respektere mitt stanpunkt som kristen. Jeg kan faktisk respektere ditt standpunkt som "ikke kristen". Burde ikke du som et _selvutnevnt_ sterkt og jordnært menneske ha like stor forståelse for menneskers valgfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skrev det først til Solei, men legg merke til hva jeg skrev til ho som svar etterpå.

Gud/Jesus sitt ord er en rettesnor for meg. Når det gjelder for eksempel de ti bud, stoler jeg på at det er bud som er en veldig viktig rettesnor for mennesker enten de er kristne eller ikke. Hans ord er sannhet. Og du kan ikke kalle meg en nikkedukke fordi jeg har min kristne tro. Den konklusjonen faller sammen på sin egen urimelighet. Kristendommen er bare en ekstra styrke for meg i tillegg til min egen selvtillit.

Og du sier at Bibelen er en gammel bok. Men Bibelen blir aldri umoderne. Kristendommen blir ikke "umoderne". Det er ikke valg mellom "Levis" eller "Diesel" bukser det er snakk om her.

Du kan nok neppe forstå og heller ikke respektere mitt stanpunkt som kristen. Jeg kan faktisk respektere ditt standpunkt som "ikke kristen". Burde ikke du som et _selvutnevnt_ sterkt og jordnært menneske ha like stor forståelse for menneskers valgfrihet?

Jeg har da aldri sagt at jeg er verken sterk eller jordnær. Det er ikke meg vi har diskutert her.

Du sier det jo for øvrig selv: Hans ord er sannhet.

For meg høres det da ikke ut som om disse ordene er åpne for diskusjon.

Jeg respekterer mennesker selv om de er kristne, og jeg har flere gode venninner som synger i tensingkor og står i. Det hele går på hvordan man er som kristen, akkurat som hvordan man er som ateist eller hva man nå måtte finne på å være.

En del religiøse har en tendens til å leve seg litt for mye inn i sin tro, jamfør f.eks. disse gale menneskene i KRF, en del fanatiske muslimer, osv.

Bibelen blir aldri umoderne, sier du. Vel, her tror jeg du tar feil. Det blir mindre og mindre vanlig å dyrke en eller annen religion, i hvert fall i den vestlige verden, så det utsagnet faller på sin egen urimelighet.

Det er ikke så utrolig mange år siden vi brente hekser i Guds navn, så at vi har utviklet oss er det vel liten tvil om, og det er også tvilsomt at denne utviklingen ikke vil fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å unngå at det går over i depresjoner. Jeg har vært gjennom dette med samme person 4 ganger, og nå har han såret meg igjen. Selvfølgelig blir jeg deppa! Sist spiste jeg ikke på 6 dager! Det er nok ganske normalt å bli deppa, men prøv å finne noe med eksen som gjør at du blir sint og forbanna! Det har jeg gjort, og det føles bedre.Selv om jeg savner ham, så hjelper det en stund ihvertfall.

Deppa etter brudd = ikke nødvendigvis helt det samme som behandlingstrengende depresjoner i den forstand da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man egentlig det? Selfølgelig overlever man uten, men får man nok livserfaring uten å ha opplevd den type smerte?

"..................."

Selvsagt, det er mye livserfaring man klarer seg veldig veldig godt uten.

Livserfaring i seg selv har liten verdi, det er hva du gjør ut av den som teller. Mange opplever det utroligste, men har ikke evne til å vokse på det. Mens andre har veldig stor evne til å sette seg inn i andres situasjon uten å ha opplevd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...