Gå til innhold

fy faen


Hugh

Anbefalte innlegg

De såkalte kristen er de verste - fordømmende og selvforherligende, og ikke minst naive. Tenk å vie sitt liv til noe eventyrgreier.

Ja, ja - det er ikke min verden.

Hehe. Var dette ironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    14

  • pip

    9

  • soleil

    3

  • sorg11365380567

    3

Mest aktive i denne tråden

Du tar helt feil. Jeg er fullstendig motstander av å brenne mennesker.

Jeg mener dog, selv om jeg brukte heksebrenningen som eksempel under her, at brenning av hekser kan ha noe for seg.

Hvis vi gjenninnfører det så blir vi tross alt meget mulig kvitt Valgerd Svarstad.

Nettopp valgerd er vel et godt eksempel på nettopp hekseforfølgelse i vår tid.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jødene var også religiøse. Det var poenget mitt. De drepte i Guds navn.

Det er mulig jeg misforstås litt her i og med at mine to første innlegg i tråden, altså hovedinnlegget mitt til Hugh og det første til "Kristen Jente", var ment som spøker satt veldig på spissen og ikke opphavet til en diskusjon.

Jeg misforståes nemlig veldig dersom det ser ut som om jeg fordømmer religioner.

Det er heller mange kristne og deres levemåte jeg fordømmer. Ikke religionen i seg selv. Det er tross alt fint å ha noe å tro på.

Det er klart jeg også har tenkt igjennom saker og ting vedrørende religion, som de fleste andre sikkert har gjort, men jeg har til nå ikke sett noen beviser på at det finnes noen Gud. Jeg har heller ikke sett noen beviser på at han ikke finnes, men i en verden som går mer og mer til helvete så forstår jeg at enkelte lurer.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult.

Jeg er ikke jordnær, ikke sterk, ikke normal, og ikke ikke-hjernevasket.

Kjekt å vite ;o)

Er det noen som har anklaget deg for det da? ;)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har anklaget deg for det da? ;)

Med vennlig hilsen

Så vidt jeg forsto så var det en generell betegnelse av religiøse.

Og til dem hører jeg definitift til. Fatnatisk, personlig og fundamentalistisk er jeg også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forsto så var det en generell betegnelse av religiøse.

Og til dem hører jeg definitift til. Fatnatisk, personlig og fundamentalistisk er jeg også ;o)

En ting jeg lurer på - hvis det finnes "personlig kristne", finnes det da også upersonlig kristne?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på - hvis det finnes "personlig kristne", finnes det da også upersonlig kristne?

Med vennlig hilsen

selvfølgelig.

Det er alle som sier "jeg er ikke slik personlig kristen, altså".

Hva med deg, er du personlig eller upersonlig ateist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig.

Det er alle som sier "jeg er ikke slik personlig kristen, altså".

Hva med deg, er du personlig eller upersonlig ateist?

Jeg er selvsagt en ugudelig ateist! :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi er enige i at vi er uenige, men nå begynte det jo å bli litt artig.

Du skriver at lynsjing, drap i guds navn og kriger i guds navn ikke har noe med kristendommen å gjøre, men det er unnskyldningen til enkelte representanter for alle religioner.

Hva synes du om Islam? Er det en brutal religion? Disse tror også på en Gud, sannsynligvis den samme Guden som du tror på, men likefullt dreper de seg selv og andre i hans navn. De gjør det nå, i dag, noe vi synes er unaturlig, men disse menneskene lever der vi var for flere hundre år siden og på den tiden brente også kristne som sagt hekser.

Poenget er at man kan tolke bibelen og andre religiøse skrifter i alle tenklige retninger, og bruke den som en unnskyldning for all elendighet. Bush bruker Gud i sine taler om krig mot halve den arabiske verden, og lederne i den arabiske verden bruker Gud (selv om de ikke kaller han for "Gud") for å legitimere sine drap av uskyldige.

Og det er nå. Sannheten er at det alltid har vært sånn.

Som sagt er det ikke religionen i seg selv jeg kritiserer, men de kristne. Dere som slavisk følger disse skriftene, enten dere bruker skriften til å legitimere drap, krig og bombing av abortklinikker i USA, til det du sier noe om å mislike homofili FORDI du tolker Gud i den retning.

Det er selvsagt mer harmløst å mislike homofili enn å begå drap, men likefullt følger du slavisk en tekst.

Det er det jeg kritiserer.

Hva med å tenke selv?

Jeg har for øvrig aldri sagt at jeg er verken sterk, jordnær eller noe annet av det du påstår. Jeg sier bare at jeg ikke kan si at dere som følger en tekst, i visse partier slavisk, er noe av det nevnte.

Vel, iløpet av en mannsalder så finner vel vi begge ut som det finnes noen Gud eller ikke, all den tid vi en gang stryker med, men fram til da burde man leve etter regler man selv synes er viktige, og ikke regler som sier at "homofili er galt" eller lignende bare fordi noen en gang skrev det i en bok.

Som sagt; se filmen Dogma. De har utvilsomt poenger der, selv om filmen selvfølgelig er rimelig satt på spissen og derfor ble mer eller mindre bannlyst for blasfemi i USA.

Denne diskusjonen har til tider blitt litt uasklig fra begge parter, men i bunn og grunn er jeg enig med SierDuDet.

Deler av min familie er fra verste vestlandet, og ingenting er lov - dans fører til synd, tv-titting er ikke bra. Alt dette på grunn av en tolkning av Bibelen. Jeg skjønner ikke en gang hvor i Bibelen de finner belegg for å mene dette, men det er en annen sak.

Det er mange kristne som er hjernevaskede, men det er ikke nødvendigvis deres egen feil. Fra de blir født og til de blir "selvstendige", "tenkende" mennesker blir de lært opp til hva som er rett og galt av sine kristne foreldre, og det er dette jeg syns er galt. Disse foreldrene burde la barna sine vokse opp uten å prakke på dem sin tro. Hva med å lære barna til å tenke selv, uten innblanding av hva de mener og tror?! Så kan de selv danne sine egne meninger.

Jeg har som sagt denne delen av familien som jeg ser på med grøss og gru. En kusine giftet seg da hun var 20 fordi hun ville bo sammen med kjæresten sin, og Gud forby at de bare kunne være samboere. Hun tror selvfølgelig det er det eneste rette, for det er dette hun har blitt lært opp til. En slik tolkning kan man kanskje finne belegg for i Bibelen, det skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har på ingen måte lest Bibelen fra perm til perm. Men jeg er enig i det SierDuDet mener om at boken er tross alt 2000 år gammel, og det er også mange som mener at de versjonene vi leser, ikke er riktig oversatt fra orginalspråket engang! Og, som det er blitt sagt tidligere, hva med å tenke selv? Hva med å få muligheten til å få sine egne meninger når du er voksen nok? Jeg synes kristne foreldre burde la barna sine få muligheten til å tenke ut dette selv, og ikke "hjernevaske" barna sine fra de er en neve store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

De såkalte kristen er de verste - fordømmende og selvforherligende, og ikke minst naive. Tenk å vie sitt liv til noe eventyrgreier.

Ja, ja - det er ikke min verden.

Snakk om å ha dobbeltmoral. Du selv henger ut kristne som å være dømmende, men så dømmer du dermed alle kristne. Drar alle over en kam?

Argumentet ditt henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Du tar helt feil. Jeg er fullstendig motstander av å brenne mennesker.

Jeg mener dog, selv om jeg brukte heksebrenningen som eksempel under her, at brenning av hekser kan ha noe for seg.

Hvis vi gjenninnfører det så blir vi tross alt meget mulig kvitt Valgerd Svarstad.

Ha ha. Selvsagt trodde jeg ikke du ville brenne kristne.

Har du ikke peliling på ironi og humor.

Ha en fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Du føler og føler om homofili og Jesus, du. Hva om du begynner å tenke istedet?

Skal jeg begynne å tenke sier du? Nja... jeg tenkte at du kunne prøve å tenke litt først. Hvis ikke det blir for anstrengende for deg? Kortslutningsfare?

Lykke til ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kristen jente

Denne diskusjonen har til tider blitt litt uasklig fra begge parter, men i bunn og grunn er jeg enig med SierDuDet.

Deler av min familie er fra verste vestlandet, og ingenting er lov - dans fører til synd, tv-titting er ikke bra. Alt dette på grunn av en tolkning av Bibelen. Jeg skjønner ikke en gang hvor i Bibelen de finner belegg for å mene dette, men det er en annen sak.

Det er mange kristne som er hjernevaskede, men det er ikke nødvendigvis deres egen feil. Fra de blir født og til de blir "selvstendige", "tenkende" mennesker blir de lært opp til hva som er rett og galt av sine kristne foreldre, og det er dette jeg syns er galt. Disse foreldrene burde la barna sine vokse opp uten å prakke på dem sin tro. Hva med å lære barna til å tenke selv, uten innblanding av hva de mener og tror?! Så kan de selv danne sine egne meninger.

Jeg har som sagt denne delen av familien som jeg ser på med grøss og gru. En kusine giftet seg da hun var 20 fordi hun ville bo sammen med kjæresten sin, og Gud forby at de bare kunne være samboere. Hun tror selvfølgelig det er det eneste rette, for det er dette hun har blitt lært opp til. En slik tolkning kan man kanskje finne belegg for i Bibelen, det skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har på ingen måte lest Bibelen fra perm til perm. Men jeg er enig i det SierDuDet mener om at boken er tross alt 2000 år gammel, og det er også mange som mener at de versjonene vi leser, ikke er riktig oversatt fra orginalspråket engang! Og, som det er blitt sagt tidligere, hva med å tenke selv? Hva med å få muligheten til å få sine egne meninger når du er voksen nok? Jeg synes kristne foreldre burde la barna sine få muligheten til å tenke ut dette selv, og ikke "hjernevaske" barna sine fra de er en neve store.

Tror ikke du skal snakke så høyt om hjernevasking. Det handler ikke om hjernevasking om en lærer barna sine om Jesus eller om moral og etikk. Klart er det ikke bra om mennesker er i kristne "sekter" der alt fra tv titting til dans er synd. Det står ikke i Bibelen at dansing er synd og ivertfall ikke tv titting;o)*ler*

Bibelen er en pekepinn for oss kristne(og selvsagt alle andre om de ønsker). Synd at du har hatt negative opplevelser med kristendommen. Men husk at det var menneskene rundt det du fortalte som gjorde det til noe negativt. Selve kristendommen handler om blant (mye)annet nestekjærlighet og selvsagt fri vilje. Håper du vil i fremtiden få et bedre inntrykk av hva kristendommen er, slik jeg kjenner den. Og jeg er langt fra fanatisk. Jeg drar på kino og ser de filmer de vil, danser, bor sammen med kjæresten min(som jeg skal gifte meg med om et år eller to, stresser ikke. Jeg prøver å leve etter de ti bud og ellers flere ting i Bibelen, men som jeg sa, jeg er ikke fanatisk. Jeg har bare sagt ja til at Jesus er veien til livet for meg. Og det har gitt meg mye ekstra trygghet i livet mitt. Og mye varme og kjærlighet. Faktisk;o)

Lykke til videre i livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den var ny!

Tror ikke du skal snakke så høyt om hjernevasking. Det handler ikke om hjernevasking om en lærer barna sine om Jesus eller om moral og etikk. Klart er det ikke bra om mennesker er i kristne "sekter" der alt fra tv titting til dans er synd. Det står ikke i Bibelen at dansing er synd og ivertfall ikke tv titting;o)*ler*

Bibelen er en pekepinn for oss kristne(og selvsagt alle andre om de ønsker). Synd at du har hatt negative opplevelser med kristendommen. Men husk at det var menneskene rundt det du fortalte som gjorde det til noe negativt. Selve kristendommen handler om blant (mye)annet nestekjærlighet og selvsagt fri vilje. Håper du vil i fremtiden få et bedre inntrykk av hva kristendommen er, slik jeg kjenner den. Og jeg er langt fra fanatisk. Jeg drar på kino og ser de filmer de vil, danser, bor sammen med kjæresten min(som jeg skal gifte meg med om et år eller to, stresser ikke. Jeg prøver å leve etter de ti bud og ellers flere ting i Bibelen, men som jeg sa, jeg er ikke fanatisk. Jeg har bare sagt ja til at Jesus er veien til livet for meg. Og det har gitt meg mye ekstra trygghet i livet mitt. Og mye varme og kjærlighet. Faktisk;o)

Lykke til videre i livet ditt.

Hva er forskjellen på kristendom og kristen sekt som du snakker om? Hvorfor er det ene bedre enn det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duogduogdu

Hva er forskjellen på kristendom og kristen sekt som du snakker om? Hvorfor er det ene bedre enn det andre?

Så vidt jeg vet er kristne sekter litt mer fanatiske enn "vanlige" kristne. Sekter tolker gjerne bibelen litt annerledes. Man har gjerne også litt andre "regler" innad i en sekt. I alle fall det jeg ser i min vemnekrets; hvor jeg har alt fra fantatisk kristne Medlem av sekt) som gir deler av lønna si til sekten, kristne som prøver å leve "bare" etter bibelen og ateister som gjør stikk motsatt og fornekter alt som har med kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg begynne å tenke sier du? Nja... jeg tenkte at du kunne prøve å tenke litt først. Hvis ikke det blir for anstrengende for deg? Kortslutningsfare?

Lykke til ivertfall.

Synes faktisk du beveger deg utover kanten jeg, kristen jente. Vel og bra at kristne ikke er bedre enn ikke-kristne, men nå nører du bare opp under fordommer. Svelg kamelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Synes faktisk du beveger deg utover kanten jeg, kristen jente. Vel og bra at kristne ikke er bedre enn ikke-kristne, men nå nører du bare opp under fordommer. Svelg kamelen.

Kanskje det er vanskligere å svelge en kamel enn et nålehode? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er vanskligere å svelge en kamel enn et nålehode? ;)

c",)

Meget mulig rett i det. Kameler har så tørre hår og langt nesegrev at det er jo faktisk ganske vanskelig.... Aldri prøvd å svelge et nålehode. Har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen jente

Synes faktisk du beveger deg utover kanten jeg, kristen jente. Vel og bra at kristne ikke er bedre enn ikke-kristne, men nå nører du bare opp under fordommer. Svelg kamelen.

Skjerp deg. Hvorfor skal _jeg_ skjerpe meg. Det var jo en annen som svarte meg stygt først.

Hvis du ikke skal være rettferdig her så ikke svar i det hele tatt.

Svelg kamelen selv. Du er jo så storkjefta at du sikkert får plass i munnen;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...