Gå til innhold

podagra?


arølz

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 44 år. Jeg lever rimelig sunt; jeg drikker alkohol, men i små mengder og trener regelmessig.

Det siste halve året har jeg i perioder hatt smerter i det ytterste leddet på stortåa. Den siste tiden har smerten tiltatt og flyttet seg til "hovedleddet" til stortåa.

Kan dette skyldes podagra allerede i min alder?

- eller finnes andre sannsynlige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Podagra kan man få allerede i ung alder, der er tildels arvelig. Legen din kan ta en blodprøve for å måle mengden urinsyre i blodet. Det er urinsyre som kan utkrystalliseres i små ledd i kroppen, oftest stortærne. Enkelte matvare, som innmat, rødt kjøtt, skalldyr, belgfrukter, kåø og opp kan gi høyere urinsyreverdi. Alkohol vil forværre tilstanden. leddplager i dette området kan også skyldes andre typer gikt, eller skader på ledd eller ligamenter. For ordens skyld kan du kanskje kontakte legen din for en sjekk av stoffskifte, nyrer og blodceller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...